HeiFikk to stikklinger fra JørgenO. Den ene døde (knakk på bussen på vei hjem - selvforskyldt). Den andre ble satt i våt jord. Etter noen uker har den virkelig slått rot. Har nå plantet den over i en stor krukke. Håper den får vokst seg såpass stor at den ikke tar kvelden i løpet av vinteren.
Edit:får ikke lastet opp bilde [emoji20]
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
nå som kongler og det hele er høstet
hmmm ja logisk nok så langt tenkte ikke jeg, men anyhow, ooooom noen skulle hatt noe, så hadde jeg blitt glad for en stikling eller rotbitAkkurat DET kommer nok litt på hvor i landet humlene befinner seg (jordsmonn, temp, soldager, osv). Mine er f.eks. kun i blomstring ennå, og har ikke "konglet seg" ennå.
Da er sikkert denne artikkelen noe for deg...allt jeg har å by på til gjengjeld er "villhumle", og jeg vet ikke hvor egnet den er.... opprinnelsen er Asker
Men i år lurer jeg på om det er sykdom på planten min. Først så det ut som om mange av bladene var spist på, for de var helt gjennomhullet. Selv om jeg ikke så noen skadedyr. I tillegg har planten de siste ukene mistet masse blader, etter at du først gulnet/visnet. De eldste/tidligste delene av planten er nesten helt ribbet.
På mine to førsteårsplanter kom de første konglene nå, disse siste 1-2 ukene.
Vokst seg passe store, strekt seg ca 3-4 meter allerede. Plantet ute i gjødslet plantejord i juli.
--
Sendt fra mobiltelefon med Tapatalk
Kan det være Oslo-været, eventuelt noe som har forplantet seg helt gjennom røtter og til stiklingene? Den stiklingen jeg fikk av deg i vår har snirklet seg godt oppover, men har hatt samme symptomer som du beskriver. Nederste bladene visnet omtrent helt bort, og mye hull og skader i andre blader.Men i løpet av den siste uken har det virkelig kommet mange blomster som nå er små "kongler". Så beholder vi godværet noen dager til, skal vi ikke se bort fra at de rekker å modnes helt denne sesongen....
Dog er jeg litt i tvil om jeg bør bruke humlen i øl, siden jeg i desperasjon (og etter å ha tatt et par øl) prøvde å bekjempe det tilsynelatende skadedyrangrepet ved å tilsette en "pulverpille" mot skadedyr på planter som det ettertrykkelig står at man må vaske seg på hendene etter å ha tatt i...
Kan også nevne at humla er planta på Østlandet (Sande, Vestfold), vestvendt inntil en skrå fjellside.På mine to førsteårsplanter kom de første konglene nå, disse siste 1-2 ukene.
Vokst seg passe store, strekt seg ca 3-4 meter allerede. Plantet ute i gjødslet plantejord i juli.
--
Sendt fra mobiltelefon med Tapatalk