Humleplanter/stikklinger

Fikk to stikklinger fra JørgenO. Den ene døde (knakk på bussen på vei hjem - selvforskyldt). Den andre ble satt i våt jord. Etter noen uker har den virkelig slått rot. Har nå plantet den over i en stor krukke. Håper den får vokst seg såpass stor at den ikke tar kvelden i løpet av vinteren.


Edit:får ikke lastet opp bilde [emoji20]

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Hei
Skal ta noen stikklinger nå,og sette dem i vann.
Så for vi svar på hvor lenge det tar før røttene kommer.
Lars R.jeg skal se om det er mulig og ta biter av rota ,så sender jeg en til deg.
Skal en uke på ferie fra Lørdag(med omvisning på Skagen brygghus),når jeg kommer hjem graver jeg frem røttene,så får vi se?
 
Mine to var i full vekst før jeg dro på sommerferie, men nå er de dessverre begge døde... Det var nok faktisk for MYE vann som gjorde at de døde. Hadde satt opp et vanningssystem for dem, men uten et menneske til stede ble det nok ikke bra nok. Veldig trist :(:(:(

Håper jeg kan få noen nye stiklinger og prøve en gang til. Er det mulig å få det til så sent på sommeren også?
 
Noen som har noen tips til hva jeg skal gjøre med planten til vinteren?

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Har lest at disse bør "klippes ned" når de har visnet helt. Med fare for å fremstå som grønn og dét helt uten grønne fingre. Betyr det å bare klippe den nederst ved rota??

c80987862123d717f113037677ebe9aa.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ja, klipp ned på den måten. Jeg setter min potteplante i et mørkt og kjølig, men frostfritt, rom helt til frosten har gått igjen til våren.

Planter som står i bakken - slik de er egentlig skal gjøre - klarer seg jo gjennom vinteren, men det er lettere å fryse igjennom i en potte.
 
hei folket... er det noen som er gira på å gi meg noen stiklinger, nå som kongler og det hele er høstet? allt jeg har å by på til gjengjeld er "villhumle", og jeg vet ikke hvor egnet den er.... opprinnelsen er Asker
 
Skulle gjerne hatt Mittelfrue til neste vår. Er det noen som har det i midt Norge?
Ellers hadde det vært interessant å vite va slags humleplanter som trives i Trøndelag.
 
Akkurat DET kommer nok litt på hvor i landet humlene befinner seg (jordsmonn, temp, soldager, osv). Mine er f.eks. kun i blomstring ennå, og har ikke "konglet seg" ennå.
hmmm ja logisk nok ;) så langt tenkte ikke jeg, men anyhow, ooooom noen skulle hatt noe, så hadde jeg blitt glad for en stikling eller rotbit :)
 
Cascaden jeg har på balkongen har også bare så vidt begynt å blomstre. I fjor rakk den knapt å modnes ferdig før frosten kom. Men det er jo noen flotte og varme dager akkurat nå, i alle fall.

Men i år lurer jeg på om det er sykdom på planten min. Først så det ut som om mange av bladene var spist på, for de var helt gjennomhullet. Selv om jeg ikke så noen skadedyr. I tillegg har planten de siste ukene mistet masse blader, etter at du først gulnet/visnet. De eldste/tidligste delene av planten er nesten helt ribbet.
 
hmm takk! artig lesning, de konglene som satt på er vel høstet alt for sent, og løk er ikke langt unna aromaen på de vi høstet nå, vi får se til neste år hvordan dem er. de er hentet ved en gård i Asker, så det kaaan jo hende at de er fine å brygge med, dog så kan mye rart skje med planter når de får fritt spillerom over 100-200år ish..... om disse plantene skulle være i fra pollenering feks er det jo ikke i nærheten av hva det startet som...
 
Men i år lurer jeg på om det er sykdom på planten min. Først så det ut som om mange av bladene var spist på, for de var helt gjennomhullet. Selv om jeg ikke så noen skadedyr. I tillegg har planten de siste ukene mistet masse blader, etter at du først gulnet/visnet. De eldste/tidligste delene av planten er nesten helt ribbet.

Litt som min og. Tror det bare har vært for dårlig vær i sommer. Blir og å flytte mine av balkongen. For mye vind og litt for mye skygge der. Skal geriljaplante den i nabolaget. Ikke noe annet å gjøre :-/
 
Men i løpet av den siste uken har det virkelig kommet mange blomster som nå er små "kongler". Så beholder vi godværet noen dager til, skal vi ikke se bort fra at de rekker å modnes helt denne sesongen....

Dog er jeg litt i tvil om jeg bør bruke humlen i øl, siden jeg i desperasjon (og etter å ha tatt et par øl) prøvde å bekjempe det tilsynelatende skadedyrangrepet ved å tilsette en "pulverpille" mot skadedyr på planter som det ettertrykkelig står at man må vaske seg på hendene etter å ha tatt i...
 
På mine to førsteårsplanter kom de første konglene nå, disse siste 1-2 ukene.

Vokst seg passe store, strekt seg ca 3-4 meter allerede. Plantet ute i gjødslet plantejord i juli.

--
Sendt fra mobiltelefon med Tapatalk
 
På mine to førsteårsplanter kom de første konglene nå, disse siste 1-2 ukene.

Vokst seg passe store, strekt seg ca 3-4 meter allerede. Plantet ute i gjødslet plantejord i juli.

--
Sendt fra mobiltelefon med Tapatalk

Varmen har fått fart på modningen av humle. Tok en titt på plantene i går og så at Fuggle-konglene faktisk var godt modne, så i kveld har jeg plukket 1,3 kg, som blir rundt 250 gr tørket humle.
Blir noen liter med EPA av det:)
Mine amerikanske venner er på god vei, så det blir høsting om ikke lenge av de også.
 
Men i løpet av den siste uken har det virkelig kommet mange blomster som nå er små "kongler". Så beholder vi godværet noen dager til, skal vi ikke se bort fra at de rekker å modnes helt denne sesongen....

Dog er jeg litt i tvil om jeg bør bruke humlen i øl, siden jeg i desperasjon (og etter å ha tatt et par øl) prøvde å bekjempe det tilsynelatende skadedyrangrepet ved å tilsette en "pulverpille" mot skadedyr på planter som det ettertrykkelig står at man må vaske seg på hendene etter å ha tatt i...
Kan det være Oslo-været, eventuelt noe som har forplantet seg helt gjennom røtter og til stiklingene? Den stiklingen jeg fikk av deg i vår har snirklet seg godt oppover, men har hatt samme symptomer som du beskriver. Nederste bladene visnet omtrent helt bort, og mye hull og skader i andre blader.

Jeg antok at det kun hadde med at det var første sesongen til denne stiklingen, og at den vokste litt fort.

I det siste har derimot nye blader begynt å vokse ut av der de nederste bladene visnet bort, samt at det allerede på første sesong har begynt å vokse blomster (som forhåpentligvis blir til kongler snart).
 
Hyggelig å høre at du fikk blomstring allerede første år fra stikling! Så får vi satse på at skadene skyldes er ugunstige forhold og ikke noe med selve planten.
 
På mine to førsteårsplanter kom de første konglene nå, disse siste 1-2 ukene.

Vokst seg passe store, strekt seg ca 3-4 meter allerede. Plantet ute i gjødslet plantejord i juli.

--
Sendt fra mobiltelefon med Tapatalk
Kan også nevne at humla er planta på Østlandet (Sande, Vestfold), vestvendt inntil en skrå fjellside.

En del av de første bladene gulnet ganske tidlig, men det som vokser oppover er grønt og ser ut til å ha det veldig fint.

Har ikke sett noe hull i bladene, bare at de eldste bladene har falmet noe i grønnfargen og noen har blitt gule.

--
Sendt fra mobiltelefon med Tapatalk
 
Tilbake
Topp