Kunne vært moro å prøve å dyrke egen humle. Er det tilfeldigvis noen i Bergen eller omland som har stiklinger/rhizomer å dele?
Forresten: Har noen prøvd å bestille gjennom et hagesenter? Jeg er klar over at de humleplantene de har i vanlig sortiment, er prydhumle og uegnet til brygging, men en skulle tro at de også kunne skaffe "øl-humle" på bestilling?
Ah. Inspirerende bilde. Er en meter snø i hagen fortsatt, men får vel brette opp ermene.
Jeg hadde cascade i potte og ved siden av komposten i fjor. Den i potte fikk ikke avling, men den andre ga nok til et brygg. Første året. I år blir det kun komposthumle. De trenger mye vann og næring. Og helst en lang sommer.Har hatt noe som skulle være Fuggle i 4 år, uten en eneste kongle, og i dag var planen å grave den opp og plante nytt. Men der var det tele gitt, så da blir BX'en i potte en stund.
Kaffegrut er bra mot snegler hvis den ligger oppå jorden. Meitemark er glad i kaffegrut og omdanner den til jord etterhvert. Humleplanter skal ha jevn fuktighet og god næringstilgang. Kompost er bra sånn sett. Humlen trenger mye plass til rotsystemet, bare tenk på hvor stor en plante kan bli.Trodde min Nordbrau var død, men nå er det kommer små fine spirer
Hvilken næring trenger humlene?
Kan det stemme at kaffegrut var bra eller kanskje eg blander med noe annet?
Satser på kongler i år
Har også prøvd humle i potte en sesong. Ingen suksess, men den overlevde. Denne skal i bakken så snart jeg får hakket et hull til den.Jeg hadde cascade i potte og ved siden av komposten i fjor. Den i potte fikk ikke avling, men den andre ga nok til et brygg. Første året. I år blir det kun komposthumle. De trenger mye vann og næring. Og helst en lang sommer.
Har drevet og gjødslet med det i vinter. Så kanskje det blir kongler i år? Det er nå 3 år siden jeg plantet Cascade og Fuggles. I fjor var det såvidt Cascaden kom opp. Fuggles klarte å strekke seg opp mot 6 meter på tampen av høsten. Håper på en varm (ha ha) sommer.Jeg bruker mask som gjødsel. Og det vokser som et helvete. De stedene jeg har helt ut brukt mesk i hagen ser jeg gresset gro som et uvær ifht resten av hagen.
Har drevet og gjødslet med det i vinter. Så kanskje det blir kongler i år? Det er nå 3 år siden jeg plantet Cascade og Fuggles. I fjor var det såvidt Cascaden kom opp. Fuggles klarte å strekke seg opp mot 6 meter på tampen av høsten. Håper på en varm (ha ha) sommer.
Det er nok det.Hitra er kanskje i ytterkanten av klimasonen hvor humle kan trives?
Var akkurat ute å kikket. Ser jeg har glemt å klippe de ned i fjor. Litt sent å gjøre det nå kanskje?Det er nok det.
Men kanskje hvis vi får en fin sommer og det er nok gjæring tilgjengelig.
Uansett så er det morsomt å se de klatre oppover.
Det gjør vel ikke noe? Jeg har fremdeles gamle planter et stykke oppover stokken. Tenkte jeg skulle ta de når det spirer igjen. Regner med at humlen kommer med nye skudd hvert år helt nede fra røttene.Var akkurat ute å kikket. Ser jeg har glemt å klippe de ned i fjor. Litt sent å gjøre det nå kanskje?