Humleplanter/stikklinger

Hvorfor kjøper man ikke bare humle frø?

Jeg spør siden det er bare snakk om kjøp av røtter(rhizomer?) i denne tråden.
 
Kjøper du humlefrø og planter disse får du humleplanter. Men du vil ikke få en stabil kultivar da de resulterende plantene ikke har samme genetisk sammensetning som generasjonen før. Den resulterende humlen vil da enten smake himmel eller hælvete. (Trolig sistnevnte, da naturen har en tendens til å favorisere det "robuste")
 
Takk. Håpet at det enkle var greit i dette i tilfellet også, men plutselig var det komplisert... Ville slippe å bestille fra utlandet.
 
Det er snakk om frø eller knollformering. Humle, osp, rogn osv kommer under knollformering så du må ha rot/knoll.
Eller har jeg mistet noe her i min biologi :)
 
Dagens Humulus:

Humulus lupulus eller humle som lekfolk kaller planten er en Angiosperm (dekkfrøede planter) tilhørende familien Cannabaceae i planteordenen Rosales (Roseordenen). Fam. Cannabaceae (Hampfamilien) har 170 arter deriblant Cannabis sativa (Marijuana).
Arter i familien har ofte en karakteristisk bladstruktur som minner om en åpen hånd (palmate) med tre eller fem ”fingre”:

IMG_1371.JPG

2014 Rhizomer klar til utplanting bak garasjen..

Artene i Hampfamilien er ofte dioecious, d.v.s det er han og hun-planter, dette gjelder også for Humulus-slekta. Hun-planten (humle) danner en konglelignende frukt/blomst som brukes i ølbrygging.
Frø kan da gi både hun og han-planter noe som kan bety en del skuffelse når man innser at man har dyrket frem bare hanplanter....

Ulike varianter av H. lupulus som brukes til ølbrygging (som f.eks Simcoe Cascade etc.) opprettholdes vegetativt (via rhizomer) for å bevare de ønskelige egenskapene som varianten har. Les Erlendso et par poster over...
 
jeg har bittelitt saaz som ærlig og redelig er stjålet i tsjekkia;) er villig til å bytte mot andre typer stiklinger viss noen har
 
  • Like
Reaksjoner: shg
hallertauer_m.jpg

Bestilte tre sorter fra Essentially Hops i England, og fikk de etter ca 5 dager. Nå, et par uker etterpå så spiser min Halletauer Mittelfruh som bare det :) Står i potter i vinduskarmen sammen med noen andre planter som har overvintret inne. Cascade og Chinook har foreløpig ikke satt nye skudd. Satser på at alle overlever og blir store når de blir plantet ut, og da er jeg klar for å bytte til meg flere sorter :)
 

Vedlegg

  • hallertauer_m.jpg
    hallertauer_m.jpg
    92,5 KB · Sett: 60
Hei

Akkurat fått challenger og cascade planter fra essentially hops. Hva er best å gjøre med disse nå? Legge de i kjøleskap til jeg kan plante de ut? Plante de i potter og så la de stå inne? Har ingen rom som er kalde inne så de må da stå i romtemp. Bor på østlandet og her er det jo rundt nullpunktet om natta ennå så er vel for tidlig å plante de ute.
 
Hei

Akkurat fått challenger og cascade planter fra essentially hops. Hva er best å gjøre med disse nå? Legge de i kjøleskap til jeg kan plante de ut? Plante de i potter og så la de stå inne? Har ingen rom som er kalde inne så de må da stå i romtemp. Bor på østlandet og her er det jo rundt nullpunktet om natta ennå så er vel for tidlig å plante de ute.
Jeg ville ha satt dem i en potte med jord. Det er ikke lenge til de kan plantes ut. Jeg ser at mine planter ute har begynt å sette skudd, så våren kommer snart. En tid i potte gir bedre forhold for å utvikle røtter. Husk bare langsom tilvenning ved utplanting. Plantene blir solbrent i begynnelsen, så de trenger beskyttelse mot direkte sollys.
 
Satte mine i potter og har de i kjøkkenvinduet. Har begynt å vokse. Planter ut når det er slutt på nattefrost.
 
Har fått mine også i dag og tenkte å sette de i plante i vindu mot sør. Bruke du vanlig plantejord ? Lecakuler ?

mvh,

peram
 
Noen som har plantet ut enda? Er slutt på nattefrosten her, men føler at det fortsatt er litt kaldt her i Kræstiansand.
Har en Northern Brewer som er i ferd med å vokse seg for stor i kjelleren. Mulig jeg må klippe den ned.
Chinooken har vokser noe roligere. Bramling Cross har endelig våknet til liv.
 
Noen som har tenkt seg ut i hagen for å trimme røttene nå fremover? Jeg har lyst på 2-3 rotskudd fra ei plante som trives og har gitt litt avling, uten noe tull med import.

Helst en type som funker greit både som aroma- og bitterhumle.
 
Sist redigert:
Jeg kjøper gjerne noen rhizomer eller stiklinger av kjent opprinnelse, hvis noen har i hagen sin her på østlandet. Betaling i hjemmebrygg eller pæng.

Har en svær skråning som må plantes med ett eller annet, så hvorfor ikke noe matnyttig.
 
Jeg bestilte 5 forskjellige humle fra essentiallyhops i forrige uke. De lå i postkassa i dag. Dette blir spennende å teste.
 
Da var Cascade og Chinoock kommet ut, foreløpig i potter. Plantes om 2 uker. Bestilte fra essentially hops, friske fine rhizomer, perfekt pakket.
 

Vedlegg

  • DSC_0017.JPG
    DSC_0017.JPG
    198,3 KB · Sett: 139
Er ikke det røttene på den til høyre, som stikker opp i lufta?

Ser ut om det er skudd for meg - et par av dem synes ved roten av den ene stengelen som foreløpig har kommet opp hos meg også.

Min Cascade-plante vokser flere cm om dagen, så nå lar jeg den vokse langs hyssing inntil jeg får plantet den ut over påske.
 

Vedlegg

  • IMG_20150330_181014.jpg
    IMG_20150330_181014.jpg
    93,3 KB · Sett: 106
Tilbake
Topp