Hurra for tørrgjær!

Cascade

Norbrygg-medlem
Opp igjennom årene har jeg effektivisert brygginingen min, KISS.
Som: Fylle opp bryggemaskinen, veie opp og kverne malt dagen før bryggedag, kompensere med litt mer malt for å slippe skylling, bruke tørrgjør for å slippe oksygenering. Små steg som gjør at jeg får til en bryggedag selv etter en full arbeidsdag på jobb før svarte natta, men det var ikke det tråden skulle handle om...

Har prøvd mye tørrgjær, med disse mer mine "go to":

Pils/lager: Fermentis W34/70
PA og alt annet: Fermentis US-05
IPA: Lallemand Verdant
Belgiske: Lallemand Abbaye
Saison: Fermentis BE-134

Jeg er godt fornøyd med ølene mine, men går jeg glipp av noe smaksmesig her ved å ikke prøve ferskgjær igjen og blåse støv av oksygenflaska mi?

Som: Fylle opp bryggemaskinen, veie opp og kverne malt dagen før bryggedag, kompensere med litt mer malt for å slippe skylling, bruke tørrgjør for å slippe oksygenering. Små steg som gjør at jeg får til en bryggedag selv etter en full arbeidsdag på jobb før svarte natta, men det var ikke det tråden skulle handle om...

Jeg er godt fornøyd med ølene mine, men går jeg glipp av noe smaksmesig her ved å ikke prøve ferskgjær igjen og blåse støv av oksygenflaska mi?

men hva bruker man på engelsk øl/ale (stout/porter, esb osv.)
Der sliter jeg med å finne en god tørrgjær

Er ikke skeptisk til tørrgjær, men mener det har vært et bedre utvalg av flytende gjær. Det har forandret seg en del de siste årene, men preferansen holder seg fremdeles.

Jeg synes det der var et veldig godt utvalg, med unntak for 05. Du går glipp av mye om du brygger engelske øl med den. Og der kan det være vrient å ikke bevege seg over i ferskgjær.

Jeg bruker etter hvert mer tørrgjær, men jeg dyrker den som regel opp før bruk - sjøl om det betyr en del mer arbeid. Grunnen til å bruke tørrgjær, er at det er så mye lettere å ha den liggende. (Men jeg har nylig erfart at mer enn ett år gammel ferskgjær fra Imperial har vært mulig å få liv i.)

Tilbake
Topp