Hurtig øl- eksperiment

Har laget et amerikansk hveteøl flere ganger med US-05. 12.5 liter til gjæring. Har bare strødd en pakke i gjæringskaret.
Pussig nok gir det meg et krystallklart øl.
Men jeg tørrhumler i tillegg og lar det stå 3 uker totalt. Ingen fuselsmak så vidt jeg kan kjenne, men så er jeg også vokst opp i heimbrenten sitt hjemsted og et kanskje immun :rolleyes:
 
Når du strør rett i gjæringskaret dør noen av cellene og "overpitching" blir derfor ganske liten og vil nok ikke skape særlig fusel :)
 
Rapport:

Kan meddele av ølet faktisk var meget bra etter 14 dager.. Er noe alkohol-svakt (3,8%) men pga stor andel hvete oppleves det ikke som tynt. Humle-aromaen var OK, men noe svakt. neste gang vil jeg vurdere å doble humle-mengden på slutten.

Det snåle er at nå som ølet har stått litt i romtemperatur så har det tapt seg litt. Aroma og svak er merkbart mindre og det er også en noe funky ettersmak. Ølet er ikke vondt men definitivt best iskaldt med en lime-båt oppi.

Ølet er forholdsvis lyst så jeg tror ikke oksidering er tilfelle, men jeg avventer med å konkludere.

Kommer definitivt til å lage dette igjen, men jeg er litt usikker på gjæren (om den bidrar med noe funky-ness) og gjæringstemperaturen jeg brukte (20 grader).
 
Ny oppdatering: Funky ettersmak er borte men smak og aroma er meget beskjedent.

Vurderer derfor å lage denne på nytt med kun whirlpool humle men lurer da på hvor mye cascade jeg kan bruke for å nå ca 15-20 IBU?
 
Tilbake
Topp