Hurtigkobling til regulator og annet stasj til fat

Sitter og lurer litt på hva jeg skal kjøpe inn av kabler og slikt.

På ølsiden tenker jeg i første omgang å kjøpe inn ferdig hurtigkobling med slange og picnic-kran: http://www.brewersdiscount.net/item5066.ctlg
Men litt usikker på hvordan jeg skal gå fram på gass-siden. Jeg hadde tanker om å ha et par fat i kjøleskapet her, og CO2-tanken på utsiden, med en tynn slange gjennom kjøleskapet på baksiden (er et lite hull jeg tenker å utvide en smule). Om jeg først fester en slange med slangeklemmer til regulatoren vil det jo være styrete å få den løs fra den, men akkurat dette er noe jeg gjerne ville kunne. Finnes det noen form for hurtigkobling mellom regulator og gass-slange slik at jeg kan ta med meg gassflaska uten å ta med meg slangen?

Andre tips til "må ha"-saker tas imot med takk, så jeg slipper å gremmes over småting jeg har glømt.
 
Du kan mogelevis bruke ein vanleg hurtigkobling for trykkluft, utan at eg har prøvd det sjølv. dette har dei på biltema med forskjellige gjenger eller slangenipplar. Ellers må du ha ein fordelar inne i skalpet med fleire uttak. Det er kjekt å ha ein liten kuleventil på kvar, med innebygd tilbakeslagsventil så du ikkje får utilsikta øl i regulatoren. Og så er det greit å ha eit uttak ekstra med litt lenger slange på for trykksetting av fat etter tapping, ved vasking osv.
 
annbefaler da at du bare har en skrukobling mellom krana på flaska og nippellen til slangen. hurtigkoblinger er scary greier med co2.
men er det egentlig noen vits i å dra på en slik stor flaske?
kanskje brusmaskinflasker (425g) er enklere, og ha et adapter for å fylle dem fra storflaska???
 
Har du et eksempel på ein sånn skrukopling som er lett tilgjengelig? Har ikke så stor oversikt over hva slags løsninger som fins der ute. Men det vil vel fungere som et slags mellomstykke som kobler to slangebiter sammen, da? Siden regulatoren ikke ser ut til å ha gjenger, og derfor trenger en slangebit med slangeklemmer som første koblingspunkt?

Har vært inne på tanken å kjøpe sånne 425 grams flasker til ut på tur-bruk, men foreløpig kan jeg kun ta meg råd til én regulator, så da må jeg uansett låne den som er på storflaska. Og da har jeg fortsatt behov for litt enklere frakobling dersom det er vanskelig å få ut slangen ;) Men mulig jeg bare får kjøre enkel slange med hurtigkobling, og koble ut slangen fra fat-sida inntil videre likevel. Var bare interessant å vite om det fantes noe alternativ til det.

Her ser det i alle fall ut som det er brukt et mellomstykke av noe slag som er montert fast i veggen på kegeratoren.
kegerator3.jpg
 
når trykkregulatoren sitter på flaska, har du slangen ut fra den, med 0,---- bar.
hurtigkoblinger tetter ikke ved så lavt trykk, men du har jo slangen ut derfra, og da er det jo bare to nippler med motsvarende gjenger, så fungerer det helt fint.
dette koster lite på biltema el.l. alle skjøter er ok til slik... ingen fukt, lavt trykk....osv.
så lenge de tetter ved lavt trykk er de ok.
 
olavgn skrev:
På ølsiden tenker jeg i første omgang å kjøpe inn ferdig hurtigkobling med slange og picnic-kran: http://www.brewersdiscount.net/item5066.ctlg

Anbefaler at du tar en titt på varenummer 7132 hos Petit, poenget er å ha en tynn lang slange (Har forøvrig bestilt slanger hos Kegkits belli) for å redusere skumming.
210 kr hos Petit er rimelig som en start, du får jo med slangen, koblingene, keg-koblingen, og kranen. Koblingene som brukes er John Guest koblinger som forøvrig selges forholdsvis billig på ebay-uk sidene.
 
Da blir det nok biltema. Kom forresten over denne sida: http://ringnesherre.blogspot.com/2007_01_04_archive.html
Her er det hurtigkoblinger fra biltema i aksjon, så da veit jeg i alle fall om ein løsning som funker :)

Så også litt på hurtigkoblinga for drivstoff:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Tilbehor/Hurtigkobling-drivstoffslange/
som minte litt om denne:
http://www.northernbrewer.com/brewing/cpc-female-gas-disconnect-1-4-barb.html
Men vil nok stole mer på to deler som kan skrues sammen, ja...

neslekkim: Er ikke den på brewersdiscount var nokså tilsvarende? Slange med lengde på over 5' (1,5 m) og tykkelse på 3/16" (4,76 mm) er vel tilstrekkelig? Følger med hurtigkobling og kran på den og.

Er forresten slangeklemmer som strammes til med skrutrekker noe å stole på?
 
olavgn skrev:
neslekkim: Er ikke den på brewersdiscount var nokså tilsvarende? Slange med lengde på over 5' (1,5 m) og tykkelse på 3/16" (4,76 mm) er vel tilstrekkelig? Følger med hurtigkobling og kran på den og.

"Hand Plastic Faucet with 1/4" or 3/16" Superflex Tubing 70 PSI with Ball Lock Liquid Quick Disconnect. Specify length needed."
Åja, så ikke spek godt nok der, jeg har 3/16 slange i midten :)

olavgn skrev:
Er forresten slangeklemmer som strammes til med skrutrekker noe å stole på?
Kommmer ann på størrelse og trykk, selv har jeg bestilt noe her: http://www.kegkits.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Category_Code=OCLAMP Bestilte tanga, to størrelser, en for gass, og en for øltypen, samt en samplepose, når jeg får kontroll på dette så shopper jeg trolig et lass.
De tykke slangene på min er montert med slik, også var de de derre John Guest greiene som var overganger til 3/16 slangen, der jeg grisa litt :)
 
holder mer enn nok med vanlige slangeklemmer. hvis du bruker silikonslange som er litt tynn innerdiameter, og varmer den for å få den innpå koblingen, holder det til og med uten, men sikkrest med slangeklemme for å holde på plass :)
 
Flott, da har jeg bestilt litt av hvert jeg trenger + litt ekstra som jeg ikke trenger (enda), men som kan være greit å ha :) Blir nok bra. Da gjenstår bare biltema og at humle.se får inn flere regulatorer...
 
Noen som forresten veit hva slags materiale slangene fra brewersdiscount er laga av? Ville gjerne ha mulighet til å kunne benytte meg av vannet som kommet ut på andre siden av vørterkjøleren som meskevann til et evt. brygg nr. 2, og da må jeg ha ny slange :)

btw, Food grade pvc vil kun si at det kan brukes ved vanlige "kalde" temperaturer?
 
Tvilar sterkt på at det har noko med næringsmiddel å gjere i det heile. Men som hurtigkobling for co2 hadde eg ikkje brydd meg. Trur eg skal kjøpe meg eit par slike til det føremålet. Men som øl-kobling ville eg ikkje ha brukt den, -trur eg...
 
Fant ut at det ikke var nødvendig med hurtigkobling likevel. Greide visst å få 3 fat+gasstank inn i kjøleskapet istedetfor 2 fat og ingen gassflaske som var det jeg trodde, og da er jo alt i orden :) Men kan ikke si jeg er så imponert over brewersdiscount. Et par uker siden jeg sendte bestillingen, og ingen bekreftelsesmail og ikke noe som er registrert på bankkontoen fra dem, så lurer på om de har rota bort bestillingen min  :noway:
 
Bekreftelsesmailen var visst kommet, greide bare ikke å finne den da jeg leita...

En ting jeg lurer litt på. Er 1,5 meter grei lengde på ølsida om slangediameteren er på 3/16"? Hadde visst bestilt 3 meter, og trenger slange til to fat... Hvor lang bør slangen på gass-sida være?

Edit: Var visst gass jeg hadde kjøpt 3 meter av, ikke øl, så da kan jeg jo bare bruke den til ett fat uansett. Jaja, da får jeg kjøpe inn noe mer slange, da. Men fortsatt nysgjerrig på svar på spørsmålet likevel ;)
 
Og forsendelsen fra brewersdiscount er fremdeles ikke sendt, bestilte 21. januar... Har greid å få kontakt med ham to ganger i løpet av ventetida. Eine gangen sa han at forsendelsen skulle være sendt i løpet av uka (begynner å bli noen uker siden), og andre gangen fikk jeg mer detaljer ang. en vare. Men begynner å bli smått utålmodig. Og attpåtil har en forsendelse fra homebrewstuff blitt stoppa i tollen, siden de har blanda ordrene mine slik at den ene ikke er under tollgrensa lenger.

Anskaffelse av fatutstyr har vist seg å være ein frustrerende affære :nosmile:
 
Kan hende det innimellom skjærer seg ja :)
Kan også være lønnsomt å opplyse selger om hvorfor du handler flere runder, slik at de ikke samler sammen bestillinger til en. De fleste vil jo i god tro samle ordrer så du sparer porto, uten at de er klar over tollgrensa vår.
 
Vel, frakta var alt betalt for (registrert på konto), så om de forsøker å tjene ekstra penger på meg ved å spare inn på frakten, så ser jeg ikke med helt blide øyne på det. Kommer nok til å kontakte selger om dette om jeg bestiller i flere omganger i fremtiden. Men synes det er litt snodig at de forandrer på ordrene mine uten å konferere med meg først. Var uansett bare en del av alt jeg bestilte som dukka opp, og ikke alt, så veldig rart. Har ikke henta det enda, vil høre hva selger har å si til sitt forsvar før jeg legger ut ;)

Men verker etter å få i stand kegeratoren nå altså :(
 
Har alt jeg trenger her selv nå, bortsett fra co2 regulatoren da, men har enda ikke borret høl i kjøleskap døra.. må vel få ut fingern snart..

(funker fint å åpne døra, og veive ut flexitappen)
 
Tilbake
Topp