Hva bør jeg starte med?

Hei.

Ønsker å komme i gang med ølbrygging men er veldig usikker på hva jeg skal gå for.

Har sett på både BIAB, grainfather og braumeister. For min del ønsker jeg et sett med rundt 30l. Braumeister virker veldig solid, men er dyr. Får man samme utbytte av biab/GF?
Hva gir mest for pengene for en fersking?

Du vil aldri tjene inn en bryggemaskin på økt utbytte, den 50 lappen i ekstra malt gjør ingen ting.. Begynte selv med en krabbekoker fra QXL og fungerte fint lenge(men byttet til Grainfather nå)
Er bedre å satse litt av pengene på tempraturkontoll på gjæring, dette er mye viktigere for å få godt øl en fancy maskin

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hva slags bolig har du?
For det første må du ha muligheten til å få dampen fra kokinga ut. 5 liter fordampet vann er ikke noe du vil ha ut i rommet, uansett hvor i boligen du koker.
Har du en god varmekilde allerede, som en gassbrenner, eller ei plate på helst 3000W?
Er plass et problem? Kan du sette av et eget rom til brygginga, eller må alt ryddes vekk for hver gang?

Økonomi skal jeg ikke spørre etter. Men jeg skulle ha fryktelig god råd før jeg overveide å gå rett på en dyr maskin.

Jeg har brukt hjemmelaget meskeboks (to plastbokser isolert med isopor) en 25 liters hyttegryte fra Biltema som brukes til varming av meskevann og koking, hjemmelaget spiralkjøler (av kobberrør fra Biltema), kjøleskap og hjemmelaget varmeskap styrt med hver sin UT-200 til gjæring.
Brygger på kjøkkenet. Dette oppsettet har jeg brukt i over fire år. Du kan gjøre det (nesten) så billig eller dyrt du vil.

Hva slags bolig har du?
For det første må du ha muligheten til å få dampen fra kokinga ut. 5 liter fordampet vann er ikke noe du vil ha ut i rommet, uansett hvor i boligen du koker.
Har du en god varmekilde allerede, som en gassbrenner, eller ei plate på helst 3000W?
Er plass et problem? Kan du sette av et eget rom til brygginga, eller må alt ryddes vekk for hver gang?

Økonomi skal jeg ikke spørre etter. Men jeg skulle ha fryktelig god råd før jeg overveide å gå rett på en dyr maskin.

Enebolig. I første omgang må dette foregå på kjøkkenet, så alt må ryddes vekk hver gang.

Enebolig. I første omgang må dette foregå på kjøkkenet, så alt må ryddes vekk hver gang.

Men da er antakelig plass til lagring av utstyret ikke et uoverstigelig problem, i alle fall.
Har du stelt deg såpass fornuftig her i verden at du har en komfyr som kan trilles vekk ved behov, kan du jo koke under kjøkkenvifta (hvis du har avtrekk ut, selvfølgelig!) Det blir fort trangt oppunder der hvis du har integrert komfyrløsning.

Kjøper du ei god plate + 36 liters kjele (som du utstyrer med kran, og en liten falskbunn), har du noe du både kan meske og koke i, og som du, om du går videre, uansett vil ha bruk for. Eventuelt kan du meske i noe annet, f.eks. et godt isolert gjæringskar eller en kjøleboks, men strengt tatt klarer du deg med kjelen. (Regn med at du må varme ekstra vann på komfyren, hvilket er litt småstyrete, men det går, så lenge du bare brygger 20-25 liter øl av gangen.)

Min egen løsning er en BB60 + plate og kjele. Det er jeg kjempefornøyd med, men for det første blir det ikke veldig billig, og for det andre er kvaliteten på BB60'n temmelig shaky.

Jeg brygger BIAB i garasjen med åpen garasjedør. Utfordringen med BIAB for større volum er tyngden på posen. Jeg brygger batcher på inntil 15l på induksjonsplate og 18l kjele. For større batcher enn dette ville jeg vurdert maskin. Det blir litt dimensjoner og vekt på ting når man kommer opp i batcher på over 20l.

Dersom jeg oppgraderer kan jeg fortsatt bruke plate og kjele til varming av skyllevann.

Jeg brygger BIAB i garasjen med åpen garasjedør. Utfordringen med BIAB for større volum er tyngden på posen. Jeg brygger batcher på inntil 15l på induksjonsplate og 18l kjele. For større batcher enn dette ville jeg vurdert maskin. Det blir litt dimensjoner og vekt på ting når man kommer opp i batcher på over 20l.

Dersom jeg oppgraderer kan jeg fortsatt bruke plate og kjele til varming av skyllevann.
36 liters gryte BIAB er i alle fall helt uproblematisk. ( har da LITT muskler).

Bare en tanke, hvis økonomien tillater så er jo en brukt bryggemaskin et godt kjøp, finner man ut at ølbrygging ikke var noe gøy så får man jo tilbake de samme pengene omtrent. Spesielt speidel virker være ganske lettsolgte.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tja...viss ein til slut ender opp med ei dyr maskin uansett, så er billigste veg å kjøpe den med ein gong...

nja - ikke viss du satser på en løsning som stort sett bare består av ting du uansett vil ha bruk for seinere.

og dessuten, "viss" antyder usikkerhet, ikke sikkerhet;).

Jeg starta med biab, men gikk snart over til medking i kjøleboks, type igloo. Var ganske fornøyd med det oppsettet :)
Jeg startet også med biab. Bevaremegvel For et knot. Det ble kun den ene og første gangen. Gikk over til mesking i kjøleboks og krabbekokerkkjele. Har etterhvert gått over til tre kjele løsning basert på varmtvannsberedere.

Det ser ut som om folk durer ivei om hva som de synes er det beste, men les nå litt om hva som er utgangspunktet for hvor/hvordan man tenker å brygge! 3 kjelers løsning med varmtvannsberedere på kjøkkenbenken er vel litt "over the top"

Forøvrig så finnes det kanskje mer egnede rom enn kjøkkenbenken i en enebolig. Har du et vaskerom så er det et bedre utgangspunkt. Det blir lett litt søl og lukt som medfører at fruen i huset legger begrensninger på bryggergleden

Tilbake
Topp