Din favorittgjær?

Wlp001ølla er vel de vi har vært mest heldig med ja, og så lagde vi noen deilige pilsnere med bohemian lager til sommerøl. Men er fortsatt også på let..
 
Her er første runde med 1318 i gang. Jeg planlegger en Best Bitter i morgen, og så går det forhåpentligvis slag i slag. Vil ikke ødelegge tråden, men hvor mye gjær kan egentlig høstes uten at man ødelegger for ølet man høster fra? En desiliter gjør et ganske stort innhogg i gjærkaka, ser jeg.
 
WY1318 her også. Funker på både humle og maltdominerte øl. Litt vanskelig å få tak i når jeg trenger ny. Petit er som regel bankers.
 
hvor mye gjær kan egentlig høstes uten at man ødelegger for ølet man høster fra?

I følge Espen Lothe tar du det du trenger, og det har ikke noe å si for det første ølet. Men du trenger ikke mye for å sette en ny batch. Etter mine beregninger basert på Lothes tall trengs i underkant av 0,7 dl topphøstet gjær til 20 liter øl på 12' Plato. Dette er i tråd med Mr. Malty, så vidt jeg kan se.
 
I følge Espen Lothe tar du det du trenger, og det har ikke noe å si for det første ølet. Men du trenger ikke mye for å sette en ny batch. Etter mine beregninger basert på Lothes tall trengs i underkant av 0,7 dl topphøstet gjær til 20 liter øl på 12' Plato. Dette er i tråd med Mr. Malty, så vidt jeg kan se.

Altså under 1 dl?
 
Ja, for det er snakk om ren, 100% levedyktig gjær så lenge den er topphøstet. Den kommer rett fra jobb, og er klar til innsats.
I boka Ølbrygging fra hånd til munn står å lese at gjæren er i toppform først etter 3-4 brygg, men at de fleste aldri får benyttet seg av dette, siden de kjøper ny gjær til hvert brygg.
 
WLP 002 / Wyeast 1968 er den gjæra eg brukar mest. Den er ikkje like fleksibel som 001 / 1056 / US-05, men er fleksibel nok for ein kar som brygger mest UK-inspirerte øl. Om det er ein ting eg gjerne skulle sett med denne, så var det at den ikkje burde maskere humla så mykje som den gjer.
 
WLP 002 / Wyeast 1968 er den gjæra eg brukar mest. Den er ikkje like fleksibel som 001 / 1056 / US-05, men er fleksibel nok for ein kar som brygger mest UK-inspirerte øl. Om det er ein ting eg gjerne skulle sett med denne, så var det at den ikkje burde maskere humla så mykje som den gjer.
Du har ikke forsøkt WLP028 istedet? For å få fram humlen mer, men alikevel UK-gjær?
 
Ser det går i mye wlp001 her og det er også min husgjær. Har prøvd litt av hvert, men wlp001 er utrolig fleksibel.
 
Du har ikke forsøkt WLP028 istedet? For å få fram humlen mer, men alikevel UK-gjær?

Jau, har brygga tre ales med denne (røyk, bitter og old ale). Har dog ikkje prøvd mange ulike gjæringstemperaturar så eg har ikkje forsøkt tyne den for det den er verdt, men har ikkje vore heilt nøgd med smaken den gav dei to sistnemnde. (Røykølet hadde lite smaks- og aromahumle, mest røyk :)
 
Bruker US-05 når jeg ikke skal brygge øl som krever noe annet. Veldig bra til ales med mye humle. Tørrhumler med pellets rett i karet og er litt for lat til å vaske gjæren, så da er billig tørrgjær fint. Også greit å kunne brygge på sparket en kveld selv om jeg ikke har laget starter dagen før.
Ellers liker jeg WLP380 godt til hveteøl, WLP029 er selvsagt ett must til Kølsh og WLP002 er fint til øl som skal være drikkeklart raskt siden den flokkulerer så bra.
 
lærerikt. Har selv lykkes med califoria og wlp 300. Gjær rester fra california i flasker er litt for lette kanskje, og kommer gjerne med under skjenking.
må teste 001 nå tror jeg.
 
Bruker us-05 til mine APA som er et standardøl (gi bort øl, dele øl og koseøl) Dette er ca 30-40% av batchene. Jeg har brukt wlp001 men ser overhodet ingen fordeler med å bruke flytende på denne øltypen, kontra us-05.

WLP 833 på alle mørke lagre, marzen, dunkel, bock og dobbelbokk
WLP 800 på Tsjekkisk pils
WLP 830 tysk pils (evt 833)
WLP 500 double og quadrouple
WLP 002 på Old ale og bitter

Har brukt wlp 007 en del men synes denne er kjedelig og uten særpreg. Da heller us-05/wlp001 for god og enkel utgjæring eller wlp 002 for en fantastisk gjærkarakter. Spekulerer litt på å blande wlp 002 for karakter med wlp 007 for utgjæring for noen øltyper (eg. imperial stout).

mvh
Bårdd
 
Tilbake
Topp