Din favorittgjær?

WLP007 kan brukes til det meste som WLP001 kan brukes til. Gir litt mer kropp og noe je ne sais quoi som trengs til engelske øl.
 
Den eg har brygga mest med eg faktisk WLP833 bock, ganske fleksibel. På andreplass kjem nok WLP530 trappist. "Husbakteriane" derimot tør eg ikkje tenke på, men dei byggjer seg nok opp for kvart brygg som går...
 
Har brukt mye US-05. Er det stor forskjell mellom denne og WLP001?

Veldig greit med tørrgjær da... :)

--Øyvind
 
Øllevill skrev:
Jeg er på tredje batchen med 1318 London Ale III nå etter å ha lært meg gjærvaskingens gleder.

Har en runde nå med 1318 sjøl, skal høste og gjenbruke den i en del batcher framover. Så langt fornøyd med den, det er også artig med top-cropping!

Hvis jeg skal bruke samme gjær i flere øl i en periode velger jeg gjerne US-05/1056/001 til amerikanske, 3711 til belgiske, og 2124 til lagere!
 
Har vært gjennom ganske mange forskjellige gjærtyper som husgjær (WY1968/WLP002, WY1318, WY1028/WLP013, WLP007), men nå er det WLP001 som regjerer (dette blir husgjær på 7 Fjell også). Den er meget fleksibel og tåler ganske mye juling i form av både lave og høye temperaturer.
 
WLP001 og US-05, det blir ganske mye US-05. Disse to er visstnok samme gjærstamme i utgangspunktet, og er temmelig like. Flytende gjær bruker jeg stort sett bare til øl som krever spesiell gjær, f.eks. hveteøl og belgiske/franske typer.
 
Er nok 007 som er husgjæren her. Kan ha en liten medvirkende årsak at det også er husgjæren til NØ som ligger bare et steinkast unna fra der jeg bor. Ellers blir også 300 også en husgjær som blir tatt vare på, siden weissbier er favorittølen til gamlingen.
 
Har vekslet mellom WLP007 og WLP001 på samme typer øl, men i det siste er det WLP001 som regjerer. Nå sist til en superclean 70-shilling gjæret på lav temperatur. En allsidig, effektiv og forutsigbar gjær.
 
WLP400 nå. Har lagd Wit Jul og KviteKrist for meg. Neste blir en Hoppy Wit på samme gjær.

Sent from my HTC One using Tapatalk
 
Tilbake
Topp