Den eg har brygga mest med eg faktisk WLP833 bock, ganske fleksibel. På andreplass kjem nok WLP530 trappist. "Husbakteriane" derimot tør eg ikkje tenke på, men dei byggjer seg nok opp for kvart brygg som går...
Har vært gjennom ganske mange forskjellige gjærtyper som husgjær (WY1968/WLP002, WY1318, WY1028/WLP013, WLP007), men nå er det WLP001 som regjerer (dette blir husgjær på 7 Fjell også). Den er meget fleksibel og tåler ganske mye juling i form av både lave og høye temperaturer.
WLP001 og US-05, det blir ganske mye US-05. Disse to er visstnok samme gjærstamme i utgangspunktet, og er temmelig like. Flytende gjær bruker jeg stort sett bare til øl som krever spesiell gjær, f.eks. hveteøl og belgiske/franske typer.
Er nok 007 som er husgjæren her. Kan ha en liten medvirkende årsak at det også er husgjæren til NØ som ligger bare et steinkast unna fra der jeg bor. Ellers blir også 300 også en husgjær som blir tatt vare på, siden weissbier er favorittølen til gamlingen.
Har vekslet mellom WLP007 og WLP001 på samme typer øl, men i det siste er det WLP001 som regjerer. Nå sist til en superclean 70-shilling gjæret på lav temperatur. En allsidig, effektiv og forutsigbar gjær.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.