Hva er kostnadene for en liter hjemmebrygget øl?

Martin E skrev:
Vi har beregnet omtrent 800 kroner for et 50-litersbrygg, men det er egentlig litt mer enn det de fleste øl koster. Dessuten har vi vært ganske flinke til å handle MYE malt og humle på en gang fra billige steder, for eksempel direkte fra Nøgne Ø, og kjøre det selv for å spare frakt. Strøm betaler Chateau Neuf for oss, korker har vi fått gratis i en 8 000-korkers kasse fra bestefaren til en i lauget. :) Gjorde et raskt regneeksempel vedlagt, som ga meg en pris mellom 11,6 og 16,7 kroner per liter. Ikke dumt, spør du meg.

Jeg ser at du regner med panten som en kostnad..  Hvis du ikke gjør det går jo literprisen ned med 5 kr/ltr, og det er jo endel.
 
Jepp, det er sant. Erfaringsmessig hadde det kanskje vært bedre å regne ca halvparten av det som står i budsjettet som kostnaden, for vi gjenbruker en del flasker, men en god del av flaskene forsvinner for alle vinder og må regnes som tapt uansett...
 
Jeg tror det er viktig å ta med alternativkostnadene også. Hvis jeg har en hel lørdag for meg selv og skal fylle den med ikke brygge-relatert aktivitet koster ikke dette 0 kroner. Drar jeg f.eks. på pub og kikker fotball så går det gjerne 3 pints til rundt 200 spenn.
 
Richard skrev:
Lett å glemme at du har rabatt, men det er ekstra moro når du husker det og tjener store penger  ;D

Yess, de gangene jeg husker på det, så ser jeg ut som et pakkesel når jeg går ut fra VinOgBar :)
 
Jeg ligger på ganske nøyaktig 9,- pr. liter for 50 l batcher, da har jeg tatt godt i, inkludert malt, flytende gjær, humle, korker, strøm, vaskemidler +++++

Det kan kalles akseptabelt  ;D
 
Grunnen til at jeg gjerne vil finne frem til en realistisk literpris er at jeg har flere bryggekamerater som er med og brygger hjemme hos meg. Jeg står alltid for alt innkjøp av råvarer og andre driftsutgifter. Når de får med seg hjem øl på flasker og fat, vil de gjerne betale sin del av kostnadene. Da hadde det vært greit å ha en enkel tommelregel å forholde seg til, med en fast literpris. Noen ganger koster det litt mer og noen ganger litt mindre, men et snitt hadde vært greit. Det ser ut til at flere av innleggene mener mellom 9 og 16 kroner literen er en realistisk pris. Det er litt mer enn jeg trodde opprinnelig (8-10 kroner), men jeg tror jeg satser på ca 13 kroner literen som et snitt. Jeg tror ikke gutta syns det er urimelig.
 
Brygger en wit i dag med gjenbrukt gjær. Så hvis jeg fordelerdeler gjærprisen på to brygg så kommer denne ut på i underkant av 7 kroner literen og det må jo kunne sies å være billig!

Ellers, hvis man skal holde råvareprisene nede så er det verdt å finne ut om det finnes noen som selger malt innenfor kjøreavstand. Ny maltpusher i nærmiljøet har vel halvert kostnadene mine.

Og assortert humle (snittpris; noen billigere noen dyrere) kom på 290kr/kg inkludert frakt og avgifter ved kjøp av 7lbs fra HopsDirect.

Når det er sagt, dette er jo en hobby, og jeg hadde brygget akkurat like mye om råvarene kostet 3 ganger så mye. Som noen sa, man kunne jo ha spilt golf! Og i den sammenhengen tror jeg at selv en Speidel er billig!
 
Hva om vi tok med prisen på utstyret??

Hvor mange brygg må du brygge før du har tjent inn utstyrsprisen? La oss si at en  1 halvliter øl koster 7kr å lage og den koster i butikken 35kroner(snitt).

Tipper jeg har betalt maks 13000kr totalt for  brygger-utstyret mitt. (inkl. gjæringskar, ut200, kjølespiral, pumpe, MM3. osv)

(35-7=27kroner pr halvliter i DB*2 = 54kroner pr liter)

13000/54kr/l=240liter..   DVS jeg må brygge 240liter før jeg har tjent inn utstyret.  Jeg kan brygge 220liter på en gang,  og brygger jeg 2 ganger går jeg i pluss så det holder i forhold til om jeg må kjøpe i butikk eller på polet.
 
Etter vi (= kona mi og meg, heldigvis har jeg en ektefelle som deler hobbyen min) har anskaffet en 50 l Speidel har jeg begynt å summere alle utgifter som vi hadde. Det er f.eks. en liten fryser til humlen, CO2-utstyr, noen Cornelius-fat osv. osv.

Etter 2. bryg har vi kommet ned til ca. 380 kr/l ... Det blir altså ganske edle dråper, i hvert fall i begynnelsen  ;)

Men som andre har påpekt, der er jo en hobby også!
 
Andreas Habel skrev:
Etter vi (= kona mi og meg, heldigvis har jeg en ektefelle som deler hobbyen min) har anskaffet en 50 l Speidel har jeg begynt å summere alle utgifter som vi hadde. Det er f.eks. en liten fryser til humlen, CO2-utstyr, noen Cornelius-fat osv. osv.

Etter 2. bryg har vi kommet ned til ca. 380 kr/l ... Det blir altså ganske edle dråper, i hvert fall i begynnelsen  ;)

Men som andre har påpekt, der er jo en hobby også!
Det begynner vel å minne om literprisen på feks Red Horizon på polet!
 
Ramsvatn skrev:
Hva om vi tok med prisen på utstyret??

Hvor mange brygg må du brygge før du har tjent inn utstyrsprisen? La oss si at en  1 halvliter øl koster 7kr å lage og den koster i butikken 35kroner(snitt).

Tipper jeg har betalt maks 13000kr totalt for  brygger-utstyret mitt. (inkl. gjæringskar, ut200, kjølespiral, pumpe, MM3. osv)

(35-7=27kroner pr halvliter i DB*2 = 54kroner pr liter)

13000/54kr/l=240liter..   DVS jeg må brygge 240liter før jeg har tjent inn utstyret.  Jeg kan brygge 220liter på en gang,  og brygger jeg 2 ganger går jeg i pluss så det holder i forhold til om jeg må kjøpe i butikk eller på polet.

Og så må du gange det opp et par ganger iom. at du sikkert, som meg, kun drikker 1/3 av det du brygger selv. Resten går i familie-/vennesluket, men det er jo en god ting det  ;D

Man må telle gode stunder, ikke mynt!
 
Avskrev alt utstyret på det første ølet jeg brygga.  Det ble jævlig dyrt men har spart inn masse etter det!
 
Skremmende å se hvor dyrt dette blir. Jeg har regna på prisen på elgjakt en gang, det var ei tabbe.Har fortsatt med elgjakt. Men jeg kommer ikke til å sette opp noe regnestykke på denne hobbyen. Det får holde at sunnmøringene er aktive bryggere. Da kan det ikke være så ille.
 
På siste ekstrakt ble det 15 kr litern. Eks strøm. Det var en slags IPA på 5,3%.
Kjøpte en 20 kg sekk med spraymalt fra Bratberg for å få prisen ned til 50 kr pr kg. 800kr sekken + 200 i frakt.
 
Tilbake
Topp