Hva er mest pålitelig av Tilt, hydrometer og refraktometer?

Peer Beer

Norbrygg-medlem
Målte OG i vørteren da jeg tappet over på gjæringstanken i dag.
Både Tilt og refraktometer var kalibrert med vann på forhånd, og hydrometeret viste også 1,00 i vann.

De viste følgende i vørteren ved 20 grader:

Hydrometer: 1,073
Tilt: 1,075
Refraktometer: 1,077

Hvilken av disse er mest pålitelige? Bør jeg ta et snitt av verdiene, eller stole helt på en av dem? Eller gjør jeg noe feil i målingene?
Noen som har erfaringer?
 
Bruker selv alltid Hydrometer som fasit, uten at jeg har noe bevis på at den er mer pålitelig, men den har ikke noen av de potensielle kalibreringsfeilkildene de andre har.
 
Helt klart hydrometer.

Tilt kan man ikke stole på 100 prosent. Det at den er kalibrert i rent vann betyr ikke at den er helt nøyaktig i en sterk vørter.

Edit: jeg bruker alle de tre du nevner.

Hydrometer for OG og SG. Da vet jeg at jeg har riktige tall. Refraktometer underveis på bryggedagen da det er enkelt og greit. Trenger ikke 100 prosent nøyaktighet. Tilt under gjæring. Gir en god indikasjon på gjøringsforløpet. Min viser stort sett alltid ett til to poeng for lite. Differansen mener jeg er størst i sterk vørter.
 
Litt gammel tråd, men her er mine erfaringer

Målinger fra vårt siste brygg.
Estimert OG skulle bli 1.047 og FG 1.0.11

Målte med Hydrometer, refraktometer og Tilt
Hydrometer 1.047
Refraktometer 1.046
Tilt 1.042

Målinger på FG
Hydrometer 1.011
Tilt 1.07
 
Jeg bruker også Tilt, refraktometer og hydrometer. Min erfaring er at målingene avviker en del, og det varierer hvor store forskjeller det er mellom de ulike instrumentene. Jeg har ikke funnet noe system i disse avvikene, men jeg innbiller meg at noen av de største måleavvikene for refraktometeret (i forhold til hydrometeret) har vært for vørt med mye partikler. Jeg bruker derfor hydrometeret for de «offisielle» målingene av OG og FG, mens refraktometer og Tilt brukes til å følge med på hhv. mesking og gjæring. Refraktometeret kan uansett ikke avlese FG direkte, så avlesingen må korrigeres for alkoholinnhold vha. en formel, noe jeg antar introduserer ytterligere usikkerhet ettersom alkoholinnholdet bare er et estimat.
 
Tilbake
Topp