Hva med et DIY-underforum?

Virker ikke som om det er så mye respons fra det høyere hold, med mindre det skjer noe bak gardinen som vi ikke vet om.
 
+7  :skitbra:


Som nybegynner, og ikke med alt for mye utstyr og kunnskap, så hadde det vært helt konge med et eget DIY-underforum.
 
Jeg har vært mer eller mindre fraværende den siste måneden, derfor har det ikke kommet noe svar fra meg før nå. Men som moderator bør jeg vel si noe – bedre sent enn aldri, sant?

Jeg synes ideen er god, men er usikker på om jeg mener vi bør gjennomføre det. DIY er så mangt, og passer på så mange steder. Samtidig ser jeg at det kan være en fordel med et eget underforum for å samle helt rene DIY-ressurser, men jeg er usikker på om det skaper mer rot enn det faktisk rydder. Som dere skjønner: Jeg er åpen for gode argumenter, men ikke helt overbevist ennå.

Uansett får vi ta en diskusjon om dette i moderatorgruppa – og det blir kanskje ryddigst å vente på ny forumsoftware før vi eventuelt innfører et nytt underforum.
 
Vel. Dere får jo samlet alle "hvordan lage...."-tråder på ett sted.
Et sted å lage stickies om hvordan wire STC-1000
Et sted til tips om hvordan lage kegerator/keezers
Et sted folk kan poste bilder av sine builds
++
= færre spørsmål som går om og om igjen i de vanlige forumene.
 
Stickies synes jeg bør komme av to ting.
"
1. Det er et spørsmål som har blitt stilt tusen ganger før, og dermed inneholder stickien den informasjonen man er ute etter. F.eks"Det bobler ikke i gjærlåsen etter fem dager", "Hjelp! Er dette infeksjon?", "Puttet oppi gjæren igår, ingen tegn", "Hvordan kobler jeg sammen STC-en jeg nettopp fikk i posten?" etc.

2. Eller at den blir "stemt frem" som et tema som bør bli sticky.
 
Er også i tvil om mere oppdeling vil gjøre forumet bedre.
Kanskje en light versjon tilsvarende den som brukes på baatplassen.no kan være et alternativ?
Forumets brukere kan merke trådene med den kategori de mener de tilhører.
Klikker man på kategori så kommer tilsvarende tråder opp.
(Reklamerer ikke for et annet forum, tror man det så slett innlegget)
 
Fordelen med en egen DIY seksjon som da ett underforum av f.eks utstyr. Er jo da at det blir enklere å finne frem når man er ny, og da muligens vil gjøre det selv. Personlig slet jeg veldig med terminologien her inne i starten, og gjør det fortsatt tildels, men fant frem til slutt (og igjennom en haug med hva er dette/hvorfor det tråder).

Dersom det forumet blir moderert til å bare inneholde rene diy emner så er det en stor ressurs for folk som bedriver det. Og det blir da også mye lettere å finne tilbake til ting, siden det skal godt gjøres å skrive 100 sider med emner dersom det bare er korrekte emner der.

Stickies burde omhandle dagligdagse spørsmål, slik som andre har nevnt her allerede :)
 
For det første tror jeg ikke et forum kan hete "DIY", men må ha et godt og beskrivende navn på norsk.

Jeg tror flere deler av forumstrukturen bør sees over. Utstyrsdelen er ikke den mest uoversiktlige, men også den har noen lite brukte forum og temaer som kan flyte over i andre temaer. Er bruk av en kjøler et nybegynnerspørsmål, et bryggespørsmål eller et utstyrsspørsmål? Vil bygginga av Oslo amatørbryggerlaugs bryggeri et DIY-tema, eller et lokalt forum-tema? Er tilpasning av BeerBrew et BeerBrew-spørsmål eller DIY-spørsmål? Skal bilder av bling i bildeforumet  eller utstyrsforumet? osv.

På andre områder er det større overlapp, som mellom "generelt- og nybegynnerspørsmål", "brygging", "råvarer" og "oppskrifter generelt". Hvor skal et nybegynnerspørsmål om kverning av spesialmalt for bruk i en Speidel til en svart IPA plasseres?
 
Hvorfor kan det ikke hete DIY? Jeg ser at det ikke sklir inn med resten av de norske navnene her, men de aller aller fleste vil jo skjønne hva det går ut på, så navnet er jo beskrivende. Synes navnet er mer beskrivende enn f.eks "gjør-det-selv" rett og slett fordi folk ikke leser kun norske artikler/forum/etc og DIY dukker jo da opp overalt, og da vet man hva det går i.

Synes at forskjellige løsninger på ting man bygger/modder om kan gå under her. f.eks egenkomponert motstrømskjøler, magnetrører, herms, kegerator, modding av kjøleskap, avanserte bryggerier, noe så enkelt som en bryggestand. Tror dette er en fin måte å samle moddinger/bygginger som kan inspirere andre.

Hvis man ikke har kjøpt et ferdig produkt og det kreves litt mekking for å bygge om, eller bygge fra scratch, synes jeg det passer under DYI. Dette blir jo også et naturlig sted å poste bilder av det man driver med, fra start til slutt, så kan folk få inspirasjon og lærdom.
 
Miguel skrev:
Hvorfor kan det ikke hete DIY? Jeg ser at det ikke sklir inn med resten av de norske navnene her, men de aller aller fleste vil jo skjønne hva det går ut på, så navnet er jo beskrivende. Synes navnet er mer beskrivende enn f.eks "gjør-det-selv" rett og slett fordi folk ikke leser kun norske artikler/forum/etc og DIY dukker jo da opp overalt, og da vet man hva det går i.

Ikke enig. Det er et lite kjent begrep, som forutsetter at folk skal være ganske vel bevandret i engelsk for å forstå.

Hvis man ikke har kjøpt et ferdig produkt og det kreves litt mekking for å bygge om, eller bygge fra scratch, synes jeg det passer under DYI. Dette blir jo også et naturlig sted å poste bilder av det man driver med, fra start til slutt, så kan folk få inspirasjon og lærdom.

Ja, jeg kan være enig i det. Men så er BeerBrew-forumet for folk som har kjøpt den maskinen, og tilpasser den. Og nybegynnerforumet for nybegynnerspørsmål på tvers av alt. O gom du bare vil skryte litt av utstyret ditt, er kanskje bildeforumet rett sted allikevel Så... Hvordan skal du sikre at det ikke blir rot og at ting ikke havner rundt omkring?
 
Hva med en nytt prioritert emne under Utstyr sånn som "Oversikt over utstyr".
Bare at det inneholder linker til forskjellige byggetråder som er blitt skrevet tidligere?
 
gustavf skrev:
Miguel skrev:
Hvorfor kan det ikke hete DIY? Jeg ser at det ikke sklir inn med resten av de norske navnene her, men de aller aller fleste vil jo skjønne hva det går ut på, så navnet er jo beskrivende. Synes navnet er mer beskrivende enn f.eks "gjør-det-selv" rett og slett fordi folk ikke leser kun norske artikler/forum/etc og DIY dukker jo da opp overalt, og da vet man hva det går i.



Ikke enig. Det er et lite kjent begrep, som forutsetter at folk skal være ganske vel bevandret i engelsk for å forstå.

Hvis man ikke har kjøpt et ferdig produkt og det kreves litt mekking for å bygge om, eller bygge fra scratch, synes jeg det passer under DYI. Dette blir jo også et naturlig sted å poste bilder av det man driver med, fra start til slutt, så kan folk få inspirasjon og lærdom.

Ja, jeg kan være enig i det. Men så er BeerBrew-forumet for folk som har kjøpt den maskinen, og tilpasser den. Og nybegynnerforumet for nybegynnerspørsmål på tvers av alt. O gom du bare vil skryte litt av utstyret ditt, er kanskje bildeforumet rett sted allikevel Så... Hvordan skal du sikre at det ikke blir rot og at ting ikke havner rundt omkring?

F.eks så synes jeg DIY forumet på HBT talk lever av seg selv på riktig måte, der er det meste fra scratch. Synes det er poenget med et slikt forum. Selvsagt lager man ikke et kjøleskap selv fra scratch, men for å konvertere det til å gjøre det en selv vil så står man jo på bar bakke, man har et kjøleskap og noen biter. Hvordan sette det sammen? Ingen av de er laget for spesifikt brygging.

BB-forumet er jo for folk som allerede har kjøpt utstyr som er ment for brygging, og bygger på dette. Med mindre det er en massiv oppgradering så ser jeg ikke DIY i dette. Lurer man på hvordan montere ei pumpe så er det jo ganske spesifikt BB-relatert og kan være i det forumet. Hvis man skulle bygge om BB til å høste korn så må man jo mekke en god del for å ende opp med et resultat som er et stykke fra det som er intensjonen til produsenten av utstyret.

Jeg tror at slike spesifikke forum vil leve av seg selv. Å poste bilder er jo ikke nøvendigvis å skryte, men å vise hvordan man har gjort det. Da slipper man masse andre tråder som blir opprettet om det samme temaet, og spørsmål om hva som har blitt gjort kan holdes i den ene diy-tråden.
 
Tilbake
Topp