Hva mer trengs for å telle gjærceller?

Jeg skal nå kjøpe et mikroskop for å få bukt med noen issues.

Mikroskop - check
Hemocytometer - check
klikk-teller - check (legger penger i optikk, så blir ikke digitale bilder)

Så trenger jeg å blande ut samples med noe som er passe nøyaktig. er det noen som har tips her? Det er vel snakk om microliter?

Noe annet?

Knallbra, takk for linker.

Jeg tenkte å kjøpe et mikroskop av typen leitz hm lux. Har ikke funnet noe om det og gjærcelletelling.. noen som kunne tatt en kikk og sett hvis jeg driter meg ut på noe her?

Jeg synes skjerm eller kamera til pc er kjekt å ha.
Med stor celletetthet har jeg skrevet ut bilder og krysset av med penn.
Jeg sitter med hemocytapp på telefonen. Forbasket lett å komme ut av tellingen hvis man skal flytte huet fra okkularet til telefonen.

Sent from my iPad using Tapatalk

Jeg skal nå kjøpe et mikroskop for å få bukt med noen issues.

Mikroskop - check
Hemocytometer - check
klikk-teller - check (legger penger i optikk, så blir ikke digitale bilder)

Så trenger jeg å blande ut samples med noe som er passe nøyaktig. er det noen som har tips her? Det er vel snakk om microliter?

Noe annet?

Hvilke problemer er det du tenker å fikse gjennom å telle gjærceller?

Dette er ikke ironisk ment; jeg er bare nysgjerrig:).

I den daglige praksis regner jeg med at du har et rielig solid empirisk grunnlag for hva som funker uten å måtte gjøre så mange regnestykker. Det var vel fra innlegg av deg at jeg lærte å bruke volum slurry for å beregne gjærmengde.

(Jeg leste forresten nettopp gjennom Marshall Schotts oppsummering av 150 Xbments, og der skriver han at noe av det han faktisk har endret som følge av dem, er måten han beregner gjærmengde på:
A change I have made is that I rarely rely on pitch rate calculators these days but rather stir up a starter based simply on volume, and it’s been working just fine.)

Hvilke problemer er det du tenker å fikse gjennom å telle gjærceller?

Dette er ikke ironisk ment; jeg er bare nysgjerrig:).

I den daglige praksis regner jeg med at du har et rielig solid empirisk grunnlag for hva som funker uten å måtte gjøre så mange regnestykker. Det var vel fra innlegg av deg at jeg lærte å bruke volum slurry for å beregne gjærmengde.

(Jeg leste forresten nettopp gjennom Marshall Schotts oppsummering av 150 Xbments, og der skriver han at noe av det han faktisk har endret som følge av dem, er måten han beregner gjærmengde på:
A change I have made is that I rarely rely on pitch rate calculators these days but rather stir up a starter based simply on volume, and it’s been working just fine.)

Hovedgrunnen er for å finne ut av repitching. Det er de der hveteølene egentlig som trigget meg. De er veldig mystiske.

Hovedgrunnen er for å finne ut av repitching. Det er de der hveteølene egentlig som trigget meg. De er veldig mystiske.

Jeg husker du skrev om det, ja. Skal du gjenbruke 380, er det vel best å topphøste - for det er den sikreste måten å sørge for at du får minimalt med genetisk endring på?

Sorry, nå roter jeg vel til tråden din, men er det ikke mer egenskapene til gjæren enn egentlig celletallet som er det problematiske? Og mikroskopet kan ikke fortelle deg noe om det -og ikke om viabiliteten til de levende cellene heller?

Jeg husker du skrev om det, ja. Skal du gjenbruke 380, er det vel best å topphøste - for det er den sikreste måten å sørge for at du får minimalt med genetisk endring på?

Sorry, nå roter jeg vel til tråden din, men er det ikke mer egenskapene til gjæren enn egentlig celletallet som er det problematiske? Og mikroskopet kan ikke fortelle deg noe om det -og ikke om viabiliteten til de levende cellene heller?

Ett sted må man starte iallefall. Man finner jo ut mer enn bare antall celler med et mikroskop.

Dessuten vil jeg vite mer om hvor mye levedyktig gjær jeg faktisk bruker i ølene mine. Repeterbarhet og nysgjerrighet.

Jeg er akkurat i startgropen. Ser at det er MASSE jeg må lære meg og mestre for å få best mulig utbytte av utstyret (mikroskop ++).

Tilbake
Topp