Hveteøl med lav OG

Heisann forumfolk,

I helga brygget vi batch #3 som ble en belgisk wit lagd på 55% hvete og 45% pale malt maris otter.
Ifølge Beersmith skulle jeg havne på 1,050 OG, med en effektivitet på 75%. Jeg havnet på 1,043 noe som er langt under :noway:

Først foretok vi en mash in på 65,6 grader i 75 minutter, deretter en mash out på 75,6 grader i 10 minutter. På mash out bommet vi litt på temperaturen slik at ble 73,4 grader under mash out. Under mash in mistet vi presis 0,9 grader på 75 minutter.
Tappet deretter hele karet for vørter, tilsatte like stor mengde med vann på 75,6 grader og rørte rundt. Dette sto i 10 minutter til før vi resirkulerte og deretter tappet ut det siste. Såkalt batch sparge.
Sist gang jeg brukte denne metoden endte vi på 76,6% utbytte. Det var vi fornøyde med.
vi hadde litt problemer med å tappe ut av karet da melet etter resirkuleringen la seg på toppen av maltsenga og forhindret vørteren fra å renne ned i bunnen av karet. Skal man droppe resirk. under hvetebrygging?

Hva kan være årsaken til den lave OG'n?

Takker for alle tips:)

Jeg har ikke noe svar å komme med, men opplevde det samme i går. Jeg brygget et øl på hjemme maltet Emmer og hvete + litt rug, bygg og litt profesjonelt maltet vienna malt. Jeg skulle ende på ca 1.050 men endte på ca 1.036 (tok ikke teperatur så litt +/-) etter koking. Forklaringen her er nok mest at jeg bare har gjettet på potensielt utbytte på malten jeg har laget. Desuten er Emmer en gamme dags hvete type med mye skall så 2 kilo emmer er kansje bare litt over en kilo med nyttbart korn. Neste gang skal jeg prøve avskallet emmer eller kunn bruke emmeren for å kunne brygge en 100% hvete øl.

Jeg er litt usikker på om det kan være på grunn av kverna? Jeg kjøpte ferdig kvernet hvete og er usikker på om det er riktig kvernet. Skal legge inn ett bilde senere..
Hva mener du med skall? Trodde ikke hvete hadde skall?
Hvordan blir smaken hvis man bruker 100% hvete? Jeg har en finmasket meskepose. Kan jo prøve på en 100% hvete også

Hvete blir jo grøt, kan vel være derfor dere får lavere utbytte, Hører jo ofte at det går tett med hvete, så er det rørt skikkelig i den underveis?
Må vel sette en hveteøl selv snart, hvis jeg tørr. :)

Skall hvete eller Farro er tre forskjellige typer ur hvete (enkorn, emmer og spelt) De har blitt brukt til brygging siden man begynte å brygge øl, Jeg ønsket å prøve ut om disse korntypene har noen plass i brygging. En mulig egenskap er jo som erstatning for bygg i hveteøl (egentlig erstattning av skallet til byggen) men man må jo lære seg egenskapene, og utbytte er jo viktig å kjenne. Brukt med skall er Emmer tydligvis best egnet til å hindre tilstoppet mesk og som filter, men noe utbytte gir den jo. En seriøs forandring i opskriften og bruk av en andel asvskallet emmer malt vil kunne rette opp skevheten i mit beregnede utbytte og faktisk uytbytte. og så blir det spennende å smake brygget, det finnes tyske øl med kunn emmer, men har ikke smakt det selv (det skal vist hvere godt)

På bilde er umaltet enkorn samt Maltet emmer, spelt hvete og rug

Vedlegg

• flere typer maltet korn.jpg
    flere typer maltet korn.jpg
    69,7 KB · Sett: 158
Jeg drar opp denne.

Brygget første hefe her om dagen og fikk 8% lavere utbytte. Gristen bestod av over 50% hvete.

Hva er triksene for å ikke få så lavt utbytte med hvete? Jeg bruker FB og resirkulerer hele veien.

Det er mange grunner til lavt utbytte.
Feil under skyllingen, vannet kan lage kanaler i mesken og skyller dermed ikke alt kornet.
Feil knusing av malten, hvete kan kreve annen åpning i kverna en bygg.
Jeg har selv opplevd dårlig utbytte grunnet dårlig malt(egen malt) og feil i prosessen(for høy inmeskings temperatur)

En løsning er å skylle med mer vann for så å koke bort overflødig vann mengde. eller bruke litt mer base malt neste gang.

8% lavere utbytte en forventet er ikke så forferdelig galt. Jeg ligger som regel på rundt 75% effektivitet(+/- 5%).
Det er også forskjell på effektivitet når det gjelder forventet utbytte (mengde + vørter styrke) og bryggerhus effektivitet (svinn til trub, humle og bunnfall i gjerningskar osv.)

Av ti brygg på dette oppsettet hatt jeg truffet OG (eller litt over) hver gang unntatt første gangen og denne.

Jeg prøvde også for første gang å ikke røre i mesken, så dette har nok noe skyld i den lave effektiviteten. Dette glemte jeg å skrive først. Men åtte prosent?

Jeg fikk malten kvernet på sjappa. Hvis de kverner hvete annerledes aner jeg ikke.

Opplevde lavere utbytte så neste gang jeg bestillte kverning fikk jeg den dobbelkvernet. Vestbrygg i Bergen bekrefttet (i mai, før flytting til nye lokaler) at du ikke endrer justeringer for hvetemalt selv om disse er noe mindre. Dobbelkvernet medførte at jeg kom nærmere normalen med 60% hvetemalt.

Fikk også bekreftet av en på Bryggselv at trikset er å kverne tettere, men siden det er litt pes å justere maltmølla for å kjøre gjennom kun hveten så kan man dobbeltkverne bare hveten.

Gahr kom også med et godt tips, at man kan sette faktoren for meskeeffektivitet lavere på hvetemalten man bruker. Selv har jeg foreløpig bare laget en "hveteprofil" til oppsettet mitt med lavere effektivitet. Dette er vel ikke helt riktig iom at det kun er hveten som jeg klarer å trekke ut mindre av, pilsnermalten etc har jo bevist at den er stødig fra gang til gang.

Tilbake
Topp