Har hatt en veldig lik opplevelse som det der. Jeg flasket da FG var ca 10 poeng høyere enn den skulle. Jeg venta en uke til (ingenting skjedde). Jeg prøvde å tilsette ny fersk gjær (ingenting skjedde) Prøvde å sette varmere (ingenting skjedde), men på flaska så fortsatte jævelen ned til forventet FG. Basert på det ville jeg prøvd å tilsette litt sukker faktisk. Bare for å kvikne til den gjæra som er der. Så lenge du er forsiktig mtp infeksjon er det verste som skjer at du får en ørlite høyere ABV.
Vær raus med gjær/starter, kontroll på gjæringstemperatur og gi gjæren nok tid til rydding.1. Har du bra kontroll på gjæringstemperatur?
2. Har du tolmodighet og gir tid til at gjæra får rydda opp i øllet før du flasker?
Belle Saison gjærer jo veldig ut og gir et veldig tørt øl som lett kan virke syrlig-tørt i smaken.1) Litt i tvil om jeg kanskje har slurvet litt på disse variantene. For eks på belle saison batchen min pitched jeg altfor lavt (15-16 grader) i tillegg til at jeg kanskje underpitchet litt. Den tok lang tid å komme i gang og brukte faktisk en stund på å bli ferdig. . husker også å ha benyttet meg av rom-temperatur på de andre forsøkene mine i denne retningen.Husker ikke om jeg hadde fornuftig Pitch temperatur den gangen.
2)Ja, alle disse typene har stått 14 dager+. Jeg har dog tatt en pale ale etter 7 dager, men den ble nydelig og bar ikke preg av sure epler.