Hvilken belgisk gjær?

Opp ein grad eller to og la den stå ei veke til så måle igjen

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Har ein Inperial Milk Stout som me gjæra med Wlp530, den traska sakte ned over over 5 - 6 veke. Det gjek ca 8 veke før me flaska den .OG 1.110 med laktose Fg 1.036 med laktose FG1.025 trekke en frå laktose

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Jeg flasket min quad med den samme OG og FG som deg. Har ikke store forventninger til den, så jeg har allerede brygget den på nytt.
 
Har hatt en veldig lik opplevelse som det der. Jeg flasket da FG var ca 10 poeng høyere enn den skulle. Jeg venta en uke til (ingenting skjedde). Jeg prøvde å tilsette ny fersk gjær (ingenting skjedde) Prøvde å sette varmere (ingenting skjedde), men på flaska så fortsatte jævelen ned til forventet FG. Basert på det ville jeg prøvd å tilsette litt sukker faktisk. Bare for å kvikne til den gjæra som er der. Så lenge du er forsiktig mtp infeksjon er det verste som skjer at du får en ørlite høyere ABV.
 
Brukte 500 til en golden ale, og den fortsatte å jobbe ganske lenge. OG var 1.068, og den brukte omtrent ei uke på å komme ned til 1.010. Da trodde jeg det var slutt, for jeg kunne ikke lenger observere noen tegn til aktivitet, men etter hvert kom den likevel ned på 1.006.
 
Har hatt en veldig lik opplevelse som det der. Jeg flasket da FG var ca 10 poeng høyere enn den skulle. Jeg venta en uke til (ingenting skjedde). Jeg prøvde å tilsette ny fersk gjær (ingenting skjedde) Prøvde å sette varmere (ingenting skjedde), men på flaska så fortsatte jævelen ned til forventet FG. Basert på det ville jeg prøvd å tilsette litt sukker faktisk. Bare for å kvikne til den gjæra som er der. Så lenge du er forsiktig mtp infeksjon er det verste som skjer at du får en ørlite høyere ABV.

Tja, om den da ikke drar igang igjen så er jeg ennå verre ute og kjører.
 
Satte i en vanlig gjærlås i går kveld (hadde blowoff på) og ser idag at det fortsatt er aktivitet der:)
Så da er det nok rett at den WLP500 bruker litt tid.
Tror jeg bare observerer den litt utover dagen, før jeg stikker om til nytt gjærkar og lar den stå en uke til.
 
Har tenkt å bevege meg inn i en belgisk periode. Har sansen for mange av de ølene Kinn produserer. De benytter vel Wyeast 3787 Trappist High Gravity (og varierer temperaturen for å få ulik karakter (?)). Liker den gjæren. Internett er ikke helt enig med hva som er en liknende wlp-erstatning. Noen sier WLP530, andre WLP500.

Har brygget en belgisk blond en gang, med 530. Gjæret opp til 22 grader, som er produsentens "øvre grense". Syns ikke det ble så mye belgisk smak som jeg hadde håpet. Kinn gjærer sin Slåtteøl opp til 26 grader (litt over produsentens anbefaling)

Jeg har tenkt å brygge litt ulike belgiske øl og ønsker anbefalinger på gjærtyper og ditto temperatur som gir mye god belgisk smak,. Helst WLP, da det er det min bryggebutikk har mest av.
 
WLP566 er den jeg har brukt mest av. Gjæret den på mellom 22-32ºC. Stort arbeidsområde. Du kan og ta en kikk på WLP550
 
WLP 550 er den jeg har brukt i det siste, før var det 530. Liker begge på grunn av resultatet og muligheten til å enkelt topphøste.
Favoritten er nå 550, siden den gir et tydeligere krydderpreg, og har en deig-aktig toppgjær. Det gjør det enkelt å høste masse gjær.
Jeg mener den gir et klarere smaksbilde, litt mindre frukt, enn 530. Liker peppersmaken, som kommer tydeligere fram med gjæring rundt 22-23 grader.
Skal bruke den på mitt brygg no. 100 nå til fredag med det jeg har av hjemmedyrket amerikansk humle, for å smake hvordan det arter seg:)
 
Sikkert å banne litt i kjerka og jeg mangler erfaringsgrunnlag, men Mangrove Jacks M27 Belgian Ale yeast lagde en fantastisk saison hos meg. Holdt den lav(20-21gr) de første 2 dagene, og lot den stige fritt til 25 før jeg holdt den på 28 ut gjæringsforløpet. Etter 1 måned på fat smaker den utmerket!
 
Min erfaring med WLP530 er at den skummer veldig under gjæring. Pass på å ha god headspace eller blowoff.
 
WLP530 er veldig hissig ja. I en typisk 25l bøtte er 20l vørter risikosport. Jeg pleier å bare legge lokket løst over, det reduserte trykket minimerer sjansen for søl.

Ellers har jeg jeg fått en del fusel med 530, høy OG, så pass temperaturen, start på 18C, og legg eventuelt opp til en jevn stigning. Fall i temperatur kan få den til å flokkulere prematurt.
 
Nå har jeg laget endel øl, men jeg er fremdeles en "rookie". Det jeg sliter med akkurat nå, og som gjør at jeg vurdrerer å droppe disse stilene, er at det kommer sjenerende mengder acetaldehyde (hva er dette på norsk?) med bruk av gjærstammer som typisk brukes til wit- hvete og nå saison.

Har brukt WLP 400 og belle saison blant annet.

Jeg ser av loggen min at jeg kanskje har brukt for lite gjær når jeg har brygget disse, det kan jo være en innvirkende faktor? Ellers skjønner jeg av endel podcast's osv at disse stilene egentlig burde brygges under åpen gjæring, for å få mye tilgang til oksygen så jeg lurer på om det er vanskelig å få disse til ordentlig uten o2 pumpe og/eller åpen gjæring?

Ellers bør jeg kanskje begynne å bruke starter på disse øl-typene? Jeg har ikke gjort dette med us-05 men denne klarer seg stort sett bra uansett, og leverer ett rent produkt. Må man rett og slett ta litt mer hensyn med mange andre gjærstammer som typisk disse?

Trenger litt oppmuntring for å gi disse fantastisk øl-stilene ett nytt forsøk for begynner å bli lei av sure epler!
 
1. Har du bra kontroll på gjæringstemperatur?
2. Har du tolmodighet og gir tid til at gjæra får rydda opp i øllet før du flasker?
 
1) Litt i tvil om jeg kanskje har slurvet litt på disse variantene. For eks på belle saison batchen min pitched jeg altfor lavt (15-16 grader) i tillegg til at jeg kanskje underpitchet litt. Den tok lang tid å komme i gang og brukte faktisk en stund på å bli ferdig. . husker også å ha benyttet meg av rom-temperatur på de andre forsøkene mine i denne retningen.Husker ikke om jeg hadde fornuftig Pitch temperatur den gangen.

2)Ja, alle disse typene har stått 14 dager+. Jeg har dog tatt en pale ale etter 7 dager, men den ble nydelig og bar ikke preg av sure epler.
 
1. Har du bra kontroll på gjæringstemperatur?
2. Har du tolmodighet og gir tid til at gjæra får rydda opp i øllet før du flasker?
Vær raus med gjær/starter, kontroll på gjæringstemperatur og gi gjæren nok tid til rydding.
 
1) Litt i tvil om jeg kanskje har slurvet litt på disse variantene. For eks på belle saison batchen min pitched jeg altfor lavt (15-16 grader) i tillegg til at jeg kanskje underpitchet litt. Den tok lang tid å komme i gang og brukte faktisk en stund på å bli ferdig. . husker også å ha benyttet meg av rom-temperatur på de andre forsøkene mine i denne retningen.Husker ikke om jeg hadde fornuftig Pitch temperatur den gangen.

2)Ja, alle disse typene har stått 14 dager+. Jeg har dog tatt en pale ale etter 7 dager, men den ble nydelig og bar ikke preg av sure epler.
Belle Saison gjærer jo veldig ut og gir et veldig tørt øl som lett kan virke syrlig-tørt i smaken.
WLP400 antar jeg du har brukt i en Wit... I mine notater og minne, så var første Witen veldig bra til å begynne med men fikk en litt syrlig bitterhet mot slutten (etter en par mnd) - muligens litt infeksjon?? Nr2 ble prøvesmakt igår; smooth og fin...håper den varer til påsken :)
 
Nei det er ikke infeksjon, har hatt det også 2 ganger på to forskjellige bakterier og det ble surt , ikke syrlig som denne smaken er.

Ja tror det var en wit, har også prøvd meg på weiss, samme resultat da men husker ikke hvilken gjær jeg brukte. Noe av syrligheten som er i saisonen min nå er kanskje pga gjæren, ser mange har skrevet det, men det gir mening for meg at min initielle mishandling av denne gjæren har gitt litt uønsket syrlighet.

Skal driste meg på å lage en tysk hveteøl, jeg prøver starter osv og litt halveis åpen gjæring + god temp kontroll, så håper jeg gir en effekt:)
 
Tilbake
Topp