Hvilken belgisk gjær?

Synes de har løst det på en god måte her for oversiktens del.

 
Jeg satte meg ned med tanke på å lage et excelark der jeg samler info fra flere steder. Så raskt at oversikten til Yeast Master - link på forrige side inneholder svært mye. Den er oppdatert over 100 ganger de siste årene, med linker til svært mange pålitelige kilder. Skal vi lage en tilsvarende vil det kreve mye vedlikehold om vi skal ta med alle gjærene fra de 2-3 fremste ferskgjærprodusentene og 2-3 av tørrgjærmerkene.
Tror ikke vi får den delen bedre enn Yeast Master.

Dried Yeast Guide er også en veldig grei kilde. Der er det mer informasjon om hver enkelt gjær. Det er en del av en større samling fra Home Brewing UK Fourum. Den dekker også veldig mye.

Kan en enkel løsning være en samling linker til gode oversikter fra andre steder på et dertil egnet sted?
 
Helt enig i at det er mye sprikende informasjon. Det er vanskelig å finne noe man kan forholde seg enkelt til. Liker dem som da har klare kildehenvisninger.
Vil det ikke være slik at vår vil være enda en i mengden av sprikende informasjon? Hvordan skal den bli mer etterettelig?
Hvorfor stole mer på meg/deg/oss enn noen av de andre der ute?

Detaljdiskusjon om enkelte gjærstammer derimot, der har vi kanskje noe å hente. Å fått samlet informasjon og erfaringer om en enkelt stamme hadde vært nyttig. Et eksempel: Den håpløse og gode Imperial B48 - som har minst to tvillingsøsken, som enten stikker av eller går til streik. En tråd om den stammen er nyttig. Slik et det med mange andre stammer også. Skal jeg bli godt kjent med en gjær på egenhånd tar det så lang tid, så andres erfaringer er svært nyttige.
 
Sist redigert:
Helt enig i at det er mye sprikende informasjon. Det er vanskelig å finne noe man kan forholde seg enkelt til. Liker dem som da har klare kildehenvisninger.
Vil det ikke være slik at vår vil være enda en i mengden av sprikende informasjon? Hvordan skal den bli mer etterettelig?
Hvorfor stole mer på meg/deg/oss enn noen av de andre der ute?

Detaljdiskusjon om enkelte gjærstammer derimot, der har vi kanskje noe å hente. Å fått samlet informasjon og erfaringer om en enkelt stamme hadde vært nyttig. Et eksempel: Den håpløse og gode Imperial B48 - som har minst to tvillingsøsken, som enten stikker av eller går til streik. En tråd om den stammen er nyttig. Slik et det med mange andre stammer også. Skal jeg bli godt kjent med en gjær på egenhånd tar det så lang tid, så andres erfaringer er svært nyttige.
Ideen var jo å samle god og nyttig informasjon på ett sted, et forslag kan jo være at det åpnes en tråd med alle linkene i denne tråden og hva annet som finnes. Så stenge tråden for svar slik at den ikke drukner i kommentarer.

@Terjedd så nå at du foreslo dette et par tråder lenger opp
 
Sist redigert:
Jeg har inntrykk av at de forskjellige guidene spriker veldig mye. Det får meg til å ikke helt stole på noen av dem
Enig. Jeg trur egentlig sunn skepsis og flitting søking er veien å gå - i den grad det er viktig å gå den.

Det er en fristende tanke å få laget et oversiktlig system som raskt gir deg et pålitelig fasitsvar, men jeg trur det er en illusjon. Du kan få noe a la den til Taylor, men den gir deg ikke noen fasit, bare en oppsummering av hans vurderinger - og så må du sjøl vurdere hans vurderinger igjen. (Jeg sier ikke at hans vurderinger er dårlige!)

Du kan nok for en del typers vedkommende få rimelig pålitelig informasjon om hvilket bryggeri - eller laboratorium - gjæren kommer fra. Jeg stoler ganske mye på Kristen Englands liste, som jeg linka til på forrige side, sjøl om den er gammel. Han er en rimelig solid fyr med gode kontakter. (Ron Pattinson går god for ham, og der ligger lista høyt:).) En annen solid fyr er finske Kristoffer Krogerus - Suregork - som jeg ser Taylor ofte refererer til. Han er både forsker og hjemmebrygger - en sterk kombinasjon:).

Vi veit jo godt at det at to typer har samme opphav, ikke på noen måte forteller at det er snakk om identiske stammer. For det første kan det ha skjedd mye på bryggeriet mellom tidspunktene gjæren blei henta fra det, og sjøl om de skulle stamme fra den samme prøven, kan det ha skjedd mye med gjæren etter den tid.

En kikk på genomtreet forteller oss at typer vi trudde var like, faktisk kan ligge ganske langt fra hverandre. Så om vi hadde hatt alle gjærtypene plassert inn der, hadde vi hatt et grunnlag for å si noe sikkert. (Men treet forteller oss ikke noe om egenskapene til gjærtypene.)

Jeg trur også at vi litt for enkelt forestiller oss at egenskapene til gjæren er objektivt gitte på den måten at vi kan regne med at vi får et bestemt resultat når vi bruker den eller den typen. Måten vi behandler den på, påvirker jo måten den jobber på - og det kan tenkes mange faktorer som er viktige. F.eks. skal Imperials A38 Juice kreve ekstra mye oksygen. (Men gjelder det for "slektninger" som WLP530, Wyeast 1318, eller Verdant?)

Så når vi skal velge en ny gjærtype, trur jeg den viktigste informasjonen kanskje er den som ligger i erfaringer folk har gjort med å ha behandlet den på bestemte måter. Samtidig skal vi være forsiktige med å legge for mye vekt på enkeltdata, for hva den enkelte hjemmebrygger hevder med stor overbevisning, er lite å legge vekt på:). Det er når flere uavhengig av hverandre finner det samme, det er interessant.

Og så trur jeg at det er en god ide å være trofast mot den du velger. Bli kjent med den, og gi deg sjøl sjansen til å finne ut hvordan - eller om - du kan få den til å gi deg det ølet du vil ha. Du trenger ikke love troskap til døden eller et avholdsløfte skiller dere ad, men seriemonogami er kanskje ikke så dumt?
 
Sist redigert:
Det er en fristende tanke å få laget et oversiktlig system som raskt gir deg et pålitelig fasitsvar, men jeg trur det er en illusjon. Du kan få noe a la den til Taylor, men den gir deg ikke noen fasit, bare en oppsummering av hans vurderinger - og så må du sjøl vurdere hans vurderinger igjen. (Jeg sier ikke at hans vurderinger er dårlige!)
Det er mange faktorer som gjør at det spriker og samme gjær kan gi helt forskjellige resultater. Temperatur, gjærhelse, under- eller overpitch, gjenbruk, oksygen, astrigens for å nevne noen faktorer.

Jeg bruker @dmtaylor sin liste veiledende, den er selvfølgelig ingen fasit. Men et godt verktøy og gir en pekepinn på hva jeg kan forvente. Han er forøvrig registrert på forumet og kikker innom med jevne og ujevne mellomrom. Antar han bruker Google translate eller lignende. Jeg har diskutert og gitt innspill til regnearket, det han mener er fornuftig justerer han. Har vi spørmål eller kommentarer svarer han.
 
Jeg er til stede her på dette forumet (og også mange andre fora) nesten hver dag. Jeg lytter alltid, alltid ivrig etter å lære ny informasjon. Jeg kan ikke love at verktøyet mitt noen gang vil bli perfekt eller vesentlig forbedret i forhold til slik det er akkurat nå. Men jeg kan love at jeg alltid lytter, og hvis jeg ser ny informasjon som jeg synes er interessant, vil jeg inkludere den når jeg finner det passende.

Jubel.
 
Ideen var jo å samle god og nyttig informasjon på ett sted, et forslag kan jo være at det åpnes en tråd med alle linkene i denne tråden og hva annet som finnes. Så stenge tråden for svar slik at den ikke drukner i kommentarer.

@Terjedd så nå at du foreslo dette et par tråder lenger opp
Jeg har laget en tråd, for råvareforumet.

En egen tråd for gjær er veldig velkommen. Dersom du eller andre har lyst og tid til å starte denne vil det være et god tilskudd til forumet.

Synes ikke den skal låses, siden innspill til nye steder artikler og annet er naturlig å legge som innlegg.

Diskusjon om hvilken gjær man skal bruke må det informeres om at man bruker aktuelle tråder. Vi som er moderatorer, får flytte slike diskusjoner om de oppstår.
 
Jeg har laget en tråd, for råvareforumet.

En egen tråd for gjær er veldig velkommen. Dersom du eller andre har lyst og tid til å starte denne vil det være et god tilskudd til forumet.

Synes ikke den skal låses, siden innspill til nye steder artikler og annet er naturlig å legge som innlegg.

Diskusjon om hvilken gjær man skal bruke må det informeres om at man bruker aktuelle tråder. Vi som er moderatorer, får flytte slike diskusjoner om de oppstår.
Enig i at den ikke bør låses.

Tråden bør ha et presist tema. "Oversikt over gjærtyper"?

De enkelte gjærtypene bør ha egne tråder. Det finnes vel en del slike, uten at jeg har noen oversikt over hvilke/hvor mange. I oversiktstråden kan man så lenke til disse, men ellers vil kanskje de fleste finne fram til dem via søkefunksjonen.

Diskusjoner om hvilke gjærtyper/hvilken gjærtype som er aktuelle/aktuell i en gitt situasjon, hører vel stort sett hjemme i tråder om de enkelte øltypene?

Generell kommentar: Jeg trur noe av det viktigste for å gjøre informasjonen på forumet tilgjengelig, er at trådene som lages, har overskrifter som gjør det lett å finne dem med søkefunksjonen.
 
Jeg er til stede her på dette forumet (og også mange andre fora) nesten hver dag. Jeg lytter alltid, alltid ivrig etter å lære ny informasjon. Jeg kan ikke love at verktøyet mitt noen gang vil bli perfekt eller vesentlig forbedret i forhold til slik det er akkurat nå. Men jeg kan love at jeg alltid lytter, og hvis jeg ser ny informasjon som jeg synes er interessant, vil jeg inkludere den når jeg finner det passende.

Jubel.
Fin side du har. Men jeg savner Imperial og Omega. Kommer de med?

Jeg synes "bryggeri" bør være med, selv om du sikkert har rett i at det er mye usikkert rundt spørsmålet om hvor gjæren kommer fra, og selv om det kanskje ikke er særlig nyttig informasjon. Men jeg synes "yeastlore" - om man kan kalle det det:) - gir en interessant dimensjon til disse oversiktene, og det er en type kunnskap som jeg synes hører med til den "dannelsen" en hjemmebrygger bør ha:).
 
Fin side du har. Men jeg savner Imperial og Omega. Kommer de med?
En dag snart. :)

Jeg synes "bryggeri" bør være med, selv om du sikkert har rett i at det er mye usikkert rundt spørsmålet om hvor gjæren kommer fra, og selv om det kanskje ikke er særlig nyttig informasjon. Men jeg synes "yeastlore" - om man kan kalle det det:) - gir en interessant dimensjon til disse oversiktene, og det er en type kunnskap som jeg synes hører med til den "dannelsen" en hjemmebrygger bør ha:).
Informasjon om opprinnelsesbryggerier skal for det meste forbli utenfor listen min med mindre bevisene er ekstremt overbevisende. Jeg har veldig liten tillit til dataene fra MrMalty.com. Jeg har snakket. :)
 
Hvor pålitelig informasjonen på lista over gjær/bryggerier på mrmalty.com er, kan jeg ikke si så mye om. Men Kristen England, som har laget den, er ikke hvem som helst. Kort biografi: https://www.bentbrewstillery.com/kristian-emgland Ron Pattinson har det med å være ekstremt grinete overfor folk som omgås historiske kilder på en lemfeldig måte, så når England slipper til på bloggen hans, er det et kvalitetsstempel. Samarbeid med Mitch Steele på IPA-boka er vel også noe som gir kred.

Men den lista er gammel, og hvordan England sjøl vurderer den nå, veit jeg ikke. Jeg kan jo prøve å sende en mail og høre:).

edit: Mail sendt.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp