Jeg har inntrykk av at de forskjellige guidene spriker veldig mye. Det får meg til å ikke helt stole på noen av dem
Enig. Jeg trur egentlig sunn skepsis og flitting søking er veien å gå - i den grad det er viktig å gå den.
Det er en fristende tanke å få laget et oversiktlig system som raskt gir deg et pålitelig fasitsvar, men jeg trur det er en illusjon. Du kan få noe a la den til Taylor, men den gir deg ikke noen fasit, bare en oppsummering av hans vurderinger - og så må du sjøl vurdere hans vurderinger igjen. (Jeg sier ikke at hans vurderinger er dårlige!)
Du kan nok for en del typers vedkommende få rimelig pålitelig informasjon om hvilket bryggeri - eller laboratorium - gjæren kommer fra. Jeg stoler ganske mye på Kristen Englands liste, som jeg linka til på forrige side, sjøl om den er gammel. Han er en rimelig solid fyr med gode kontakter. (Ron Pattinson går god for ham, og der ligger lista høyt
.) En annen solid fyr er finske
Kristoffer Krogerus - Suregork - som jeg ser Taylor ofte refererer til. Han er både forsker og hjemmebrygger - en sterk kombinasjon
.
Vi veit jo godt at det at to typer har samme opphav, ikke på noen måte forteller at det er snakk om identiske stammer. For det første kan det ha skjedd mye på bryggeriet mellom tidspunktene gjæren blei henta fra det, og sjøl om de skulle stamme fra den samme prøven, kan det ha skjedd mye med gjæren etter den tid.
En kikk på genomtreet forteller oss at typer vi trudde var like, faktisk kan ligge ganske langt fra hverandre. Så om vi hadde hatt alle gjærtypene plassert inn der, hadde vi hatt et grunnlag for å si noe sikkert. (Men treet forteller oss ikke noe om egenskapene til gjærtypene.)
Jeg trur også at vi litt for enkelt forestiller oss at egenskapene til gjæren er objektivt gitte på den måten at vi kan regne med at vi får et bestemt resultat når vi bruker den eller den typen. Måten vi behandler den på, påvirker jo måten den jobber på - og det kan tenkes mange faktorer som er viktige. F.eks. skal Imperials
A38 Juice kreve ekstra mye oksygen. (Men gjelder det for "slektninger" som WLP530, Wyeast 1318, eller Verdant?)
Så når vi skal velge en ny gjærtype, trur jeg den viktigste informasjonen kanskje er den som ligger i erfaringer folk har gjort med å ha behandlet den på bestemte måter. Samtidig skal vi være forsiktige med å legge for mye vekt på enkeltdata, for hva den enkelte hjemmebrygger hevder med stor overbevisning, er lite å legge vekt på
. Det er når flere uavhengig av hverandre finner det samme, det er interessant.
Og så trur jeg at det er en god ide å være trofast mot den du velger. Bli kjent med den, og gi deg sjøl sjansen til å finne ut hvordan - eller om - du kan få den til å gi deg det ølet du vil ha. Du trenger ikke love troskap til døden eller et avholdsløfte skiller dere ad, men seriemonogami er kanskje ikke så dumt?