Hvilken belgisk gjær?

Jeg er på utkikk etter en "husgjær". En gjær jeg kan bruke på brorarten av mine brygg. En belgisk gjær er et åpenbart valg for meg, da jeg liker litt fruktig preg, litt fenoler og kommer til å brygge en del belgiske sorter i tiden fremover.

Men hvilken? Har forsøkt wy1214 allerede, men ønsker en whitelabsgjær. Primært pga muligheten for å få fersk gjær i brevpost fra bryggselv. Ser på wlp500, er den veien og gå? Det hadde vært fint hvis gjæren var forholdvis nøytral ved kaldere temperaturer, og fruktig (men ikke jumbojetfuel) litt opp i temperatur. Forholdvis grei flokkulering er en bonus. Wlp560 er tilgjengelig for tiden også, menden har vel rykte på seg for ikke å gjære godt nok ut..

Så.. Wlp 500?
 
Har du vurdert husgjæren til De Struise, Safbrew T-58? Smaken er kanskje litt mer funky enn det du beskriver som målet, men jeg har smakt en del brygg med den og synes den gir en god smak. Selv har jeg bare brukt den en gang, med ganske bra resultat, og har landet på den som min belgiske standardgjær.
 
Litt research viser at wlp500 tilsvarer gode gamle wy1214. Og at opphavet sannsynligvis er Chimay  :ilike:
 
RuneS skrev:
Hmmm. Tørrgjær? Skeptisk  :jaha: helt sikkert verd et forsøk..

Absolutt verdt et forsøk, men jeg jeg er ikke helt sikker på om den gir helt den smaken du er ute etter, for jeg oppfatter den som mer krydret enn fruktig. Den er forresten bare tørr til du rehydrer den ;)

Når det gjelder WLP500 og Wyeast 1214 er det litt ulike historier ute og går. Noen sier at dette er to forskjellige gjærstammer, som begge kommer fra Chimay... På den annen side, når det gjelder opphavet til gjær, som ofte kan være litt uklart, så er det nesten bestandig noen som sier et eller annet rart. Det er uansett bare å prøve og se om du får det resultatet du er ute etter.
 
Anbefaler å prøve for eksempel WLP500, 530 og 550 (bruker disse selv til mange forskjellige typer belgisk) slik at du brygger flere brygg og gjærer på ulike temperatur med disse typene. Da finner du ut hva du liker. Eller du begynner bare å bruke en av disse tre og skifter når du søker noe nytt. Og å bruke en tørrgjær går fint også.
 
gustavf skrev:
Har du vurdert husgjæren til De Struise, Safbrew T-58? Smaken er kanskje litt mer funky enn det du beskriver som målet, men jeg har smakt en del brygg med den og synes den gir en god smak. Selv har jeg bare brukt den en gang, med ganske bra resultat, og har landet på den som min belgiske standardgjær.

Jeg har lest/hørt (?) at de bruker Fermentis tørrgjær ja, og i tillegg en liten dosis Wyeast Lambic eller Brett mix.  
Det forklarer en litt mer kompleks smak.

EDIT det var i en intervju på The Brewing Network.
 
White Labs WLP530/Wyeast 3787 (Med opprinnelse hos Westmalle) er en fin all-round gjær. Om man liker litt fenoliske øl, er WLP550 også en god all-rounder.
 
Skal snart brygge en belgisk dubbel og trenger råd om hvilken gjær jeg skal velge. Ser at de fleste belgiske gjærstammer har meget høy utgjæringsgrad, noe jeg ikke er ut etter. Jeg vil ha et behagelig preg av belgisk gjær og mye maltsødme. OG 1071, FG 1016. Har dere tips til hva jeg bør velge?
 
Denne artikkelen av Zainasheff kan kanskje være til hjelp? http://byo.com/malt/item/1664-yeast-strains-for-belgian-strong-ales
Og så er vel dette relevant? http://beersmith.com/blog/2012/04/30/brewing-like-a-monk-with-stan-hieronymous-beersmith-podcast-37/
Det kan virke som om denne svarer til det du snakker om: http://drinks.seriouseats.com/2013/...dubbel-malt-yeast-hop-advice-tips-recipe.html

Zainasheff anbefaler wlp500 og wyeast1214 til en dubbel. Jeg har en golden ale (Duvel-type) gående nå på wlp500 (hvilket ikke er riktig:)), og den har gått fra 1.068 til 1.006, så utgjæringsgraden er høy. Det vil bli et øl med fet maltsmak, kjennes det ut som - men avgjort ikke søtt. En dubbel har jo en helt annen maltsammensetning, og dessuten kan du styre utgjæringen gjennom en høyere mesketemperatur, om du vil ha et søtere øl enn stilen egentlig tilsier.
 
Sist redigert:
Har brygget en dubbel som jeg ble veldig fornøyd med. Brukte WLP530. Funket som rakkern. Men tilpass mesketemperaturen som nevnt tidligere for å få den restsødmen du vil ha.
 
Mesketemp var 66 eller 67. Husker ikke helt i farten. Den skulle egentlig vært lavere, men bommet på tempen. OG 1.070 og FG 1.016 etter at den stoppet på 1.020. Fikk FG ned med litt topphøstet 530 jeg hadde stående.
Den har stått i ca 5 mnd. Den er kraftig og god. Medium fruktig og god maltsmak. Kanskje litt for søt, målet var jo å få en lavere FG.
 
WLP530 + mesk på 62C har gitt meg FG på 1.007-1.008 gjentatte ganger. Ned fra mellom 1.060 og 1.070. Jeg syns dette gir et glimrende resultat, masse sødme fra malt og sirup, samtidig som ølet blir tørt og lettdrikkelig. 1.016 høres veldig høyt ut på en dubbel for min smak.
 
Satte på 20 liter Belgisk High Gravity (St. Bernardus kloneforsøk) med OG på 1.100 og en god dose WLP500 (3 rør i starter på ca. 2,5 liter) for 2 uker siden. Idag målte jeg SG til 1.028. Hmmm... noen gode råd?

- Bare la den stå en uke til?
- Stikke om og la den stå en uke til?
- Sette på ny gjær?
- Stikke om og sette på ny gjær?
 
Satte på 20 liter Belgisk High Gravity (St. Bernardus kloneforsøk) med OG på 1.100 og en god dose WLP500 (3 rør i starter på ca. 2,5 liter) for 2 uker siden. Idag målte jeg SG til 1.028. Hmmm... noen gode råd?

- Bare la den stå en uke til?
- Stikke om og la den stå en uke til?
- Sette på ny gjær?
- Stikke om og sette på ny gjær?
 
Kva var Fg målet ditt i oppskrifta ? Kva var mesketempraturen ?

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Målet er en FG på omkring 1.018.
Brygga på 20 liter Speidel med følgende mesketrinn:
- 20 min på 52 C
- 20 min på 63 C
- 35 min på 73 C
- 20 min på 78 C
 
Tilbake
Topp