Hvilken belgisk gjær?

Mer gjær, friskere gjær, korrekt gjæringstemperatur, riktig mengde oksygen og renhold. Hvis du har kontroll på disse parameterene skal det ikke være noe problem.
Bruker du flytende gjær så lager du starter. Beregn rett mengde slik at det blir nok gjær (mrmalty er kjekk å bruke). Hvis du gjærer uten temperaturstyring, så må du være klar over at temperaturen i gjæringskaret blir en del høyere enn romtemperaturen under stormgjæring. Gjæren er avhengig av nok oksygen for å formere seg, så enten må du tilsette rent oksygen eller riste som en tulling.
 
Et annet viktig poeng for å kunne forbedre øllene er å gjøre notater over ingredienser, forløp under brygge og gjæringsprosessen, resultat og utvikling av øllet. slik at man i ettertid kan gå tilbake, finne mulige feilkilder og bygge erfaringer som man tar med seg videre. I.e. lag deg en bryggedagbok...
 
Hvor gammel er ølet ditt? Min siste var best etter 6 måneder :p


HM, 1,5 måned tror jeg, litt usikker.

Ser noen skriver at saison blir bedre etter hvert mens Gahr sier den er best med ei gang? Det henger kanskje sammen med "tøys" i gjæringsprosessen som må lagres bort?
 
Les igjen det VonRabben skrev øverst i innlegget sitt.

Acetaldehyde er noe midlertidig som man får idet glukose blir gjort om til alkohol. Følger du punktene til VonRabben så ender du opp med en sunn fermentering som definitivt ikke skal gi acetaldehyde. Gjæren må konvertere det den kan om til alkohol, får den gjort det så skal du være home free.
I tillegg vil jeg legge til at ølet må få stått lenge nok på gjæren slik at den rekker å rydde opp i rotet sitt før du tapper den.

Du kan også få smaken når etanol oksiderer. Altså oksygen i ølet. Kanskje du må se på tapperutine og.
 
Trodde oksygen smaken var noe ala våt papp? jeg bruker tappekran og flaskefyller, omstikker ikke, er ikke det det tryggeste ift oksygen?
 
Kan dere hjelpe med med å oppsummere litt rundt de "vanligste" belgiske gjærstammene med antatt opprinnelse og smaksprofil?

Dette er hva jeg antar etter å ha googlet litt:
Lallemand Abbaye - Chimay - mer fenolsk og mindre estere
WLP530 og Imperial B48 - Westmalle - lite fenoler mer estere
WLP500?
Fermentis BE-256?

Hva med gjær til Wit?
 
Kan dere hjelpe med med å oppsummere litt rundt de "vanligste" belgiske gjærstammene med antatt opprinnelse og smaksprofil?

Dette er hva jeg antar etter å ha googlet litt:
Lallemand Abbaye - Chimay - mer fenolsk og mindre estere
WLP530 og Imperial B48 - Westmalle - lite fenoler mer estere
WLP500?
Fermentis BE-256?

Hva med gjær til Wit?
wlp500 er også Chimay, det øvrige der er riktig.

BE-256 trur jeg ingen har noe sikkert svar på.

Det finnes flere oversikter over samsvar mellom gjærtyper når det gjelder opprinnelse. Kristen Englands var et grunnleggende arbeid, trur jeg: http://www.mrmalty.com/yeast.htm. Men det er jo flere produsenter og flere typer nå. Du finner flere oversikter lett med litt googling.


Genomtreet er ganske artig. Her ser du fort at ikke alle gjærtyper som sies å være like, er det:) : http://beer.suregork.com/wp-content/uploads/2018/11/Brewing_yeast_family_tree_nov_2018_v11.pdf
 
Sist redigert:
Anbefaler regnearket til @dmtaylor


Det gir en god pekepinn på det du spør etter.
 
Linkene fra både @Finn Berger og @Kold Brygg er veldig fine oversikter. Min langsiktige plan var å kunne få en slik type oversikt inn her på forumet. Med hvilke smaksprofiler og særegenheter folk her inne erfarer med de forskjellige gjærtypene - ikke bare belgisk, selv om jeg startet her nå. Vil f.eks WLP500 gi de samme karakteristikkene som Lallemand Abbaye og hva med WLP001 tørrgjær mot fersk gjær og us-05. Dette med opprinnelse er mest en kuriositet.

Det er mange spørsmål her inne om slike ting og kanskje enda flere som lurer uten og spørre, tenker derfor at det ville ha fint med en slik oversikt inne på forumet.
 
Linkene fra både @Finn Berger og @Kold Brygg er veldig fine oversikter. Min langsiktige plan var å kunne få en slik type oversikt inn her på forumet. Med hvilke smaksprofiler og særegenheter folk her inne erfarer med de forskjellige gjærtypene - ikke bare belgisk, selv om jeg startet her nå. Vil f.eks WLP500 gi de samme karakteristikkene som Lallemand Abbaye og hva med WLP001 tørrgjær mot fersk gjær og us-05. Dette med opprinnelse er mest en kuriositet.

Det er mange spørsmål her inne om slike ting og kanskje enda flere som lurer uten og spørre, tenker derfor at det ville ha fint med en slik oversikt inne på forumet.
En egen tråd med en samling av disse oversiktene, burde vi absolutt ha. Og der ville det også være naturlig å komme med erfaringer med hvor like/ulike de gjærtypene som sies å ha felles opphav, er.

Når det gjelder erfaringer med enkelte gjærtyper, trur jeg den beste løsninga er tråder med gjærtypens navn som overskrift. Så kan man enkelt finne den ved hjelp av søkefunksjonen. Skal alt inn i én tråd, trur jeg det blir en jungel.
 
En egen tråd med en samling av disse oversiktene, burde vi absolutt ha. Og der ville det også være naturlig å komme med erfaringer med hvor like/ulike de gjærtypene som sies å ha felles opphav, er.

Når det gjelder erfaringer med enkelte gjærtyper, trur jeg den beste løsninga er tråder med gjærtypens navn som overskrift. Så kan man enkelt finne den ved hjelp av søkefunksjonen. Skal alt inn i én tråd, trur jeg det blir en jungel.
Dette er litt startfasen, så jeg har ikke tenkt gjennom alt det praktiske. Men planen var ikke å ha alt i en tråd, tanken min vår å ha en søkbar excel-fil som kunne ligge på ressurssidene på forumet. Da kan man velge ølstil fra en nedtrekksmeny og få opp de egnede gjærtypene, med beskrivelse av hva man kan forvente. F.eks Belgisk Blond så får man opp Lallemand Abbaye, WLP500, Imperial B48 osv.
 
Dette er litt startfasen, så jeg har ikke tenkt gjennom alt det praktiske. Men planen var ikke å ha alt i en tråd, tanken min vår å ha en søkbar excel-fil som kunne ligge på ressurssidene på forumet. Da kan man velge ølstil fra en nedtrekksmeny og få opp de egnede gjærtypene, med beskrivelse av hva man kan forvente. F.eks Belgisk Blond så får man opp Lallemand Abbaye, WLP500, Imperial B48 osv.
ah - det høres jo flott ut. Men for en som aldri har satt sine ben i Excel ... ;).
 
Hadde vært fint å få et excelark med egne kolonner for type (Ale,belgisk, hvete, lager, saison..), STA-1, POF+, flokulering, utgjæring, ..., og hver av gjærtypene etterpå: WLP(fersk), Imperial(fersk), ..., Lallemand(tørr), Fermentis(tørr), WLP(tørr), ...

Det blir ganske stort etterhvert.
 
Hadde vært fint å få et excelark med egne kolonner for type (Ale,belgisk, hvete, lager, saison..), STA-1, POF+, flokulering, utgjæring, ..., og hver av gjærtypene etterpå: WLP(fersk), Imperial(fersk), ..., Lallemand(tørr), Fermentis(tørr), WLP(tørr), ...

Det blir ganske stort etterhvert.
Risikerer vi ikke at summen eller produktet til slutt blir 42;)? (Vi snakker vel om et regneark?)
 
Tilbake
Topp