Bruker flysparge, vanligvis ikke plass i meskekaret til annet, da må du overvåke hele tiden eller ha automatikk.
Batch sparge trenger plass, kanskje eneste bakdelen her, du er også til stede her hele tiden hvis det er en bakdel.
På speidelen skyller jeg bare med 1 liter pr kg malt, prøver å skylle jevnt med avrenningen. På mitt gamle utstyr (10 gallon Polarware kjele) brukte jeg fly sparge.
Bruker flysparge, prøver å ha en cm eller to med vann som ligger over mesken men ikke lett. Skulle gjerne hatt noe automatisk men usikker på hvordan det skal løses.
Kontinuerlig skylling i blichmannen, fordi det krever lite arbeid. Meskeeffektivitet på over 80% med OG over 1.080, enda høyere på lettere vørtere. No-sparge i BIAB sist bryggedag, meskeeffektivitet 68% og OG 1.064 :skitbra:
Mesker i kjøleboks med batch sparge. To skyllingen med 10-15 minutter og resirkulering. Bare å varme opp skyllevannet, tømme oppi halvparten om gangen og røre litt.
Dette er veldig enkelt og greit med mitt oppsett og gir godt utbytte.
Har lyst til å prøve oppsett med no sparge, men da trenger jeg ett større meskekar.
Bruker flysparge, prøver å ha en cm eller to med vann som ligger over mesken men ikke lett. Skulle gjerne hatt noe automatisk men usikker på hvordan det skal løses.
Blichmann Auto Sparge virker interessant. Hvor langt "ned" kan flytehodet henge fra kanten og fortsatt virke? Tenker på i tilfeller hvor mesketønna ikke er fylt opp.
Blichmann Auto Sparge virker interessant. Hvor langt "ned" kan flytehodet henge fra kanten og fortsatt virke? Tenker på i tilfeller hvor mesketønna ikke er fylt opp.
Comes standard with 6" float rod. 9" and 12" rods available separately for increasing range of motion. Min pot diameter for longer rods is 15" and 18" respectively. - See more at: http://www.blichmannengineering.com/products/autosparge%E2%84%A2#sthash.LRnv66u2.dpuf
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.