hvilken skyllemetode bruket dere?

Hei. Hvilken skyllemetode bruker dere ? Batch sparge eller flysparge ? Lurer på fordeler og ulemper med de to metodene.

Bruker flysparge, vanligvis ikke plass i meskekaret til annet, da må du overvåke hele tiden eller ha automatikk.
Batch sparge trenger plass, kanskje eneste bakdelen her, du er også til stede her hele tiden hvis det er en bakdel.

Bruker fly sparge. Funker brillefint med mitt oppsett. Har testa no sparge på en mild en gang. Funka greit det.

På speidelen skyller jeg bare med 1 liter pr kg malt, prøver å skylle jevnt med avrenningen. På mitt gamle utstyr (10 gallon Polarware kjele) brukte jeg fly sparge.

Har kjørt no sparge på de siste 10 brygga iallefall. Funker kjempe fint. Enklere kan det ikke bli

Bruker flysparge, prøver å ha en cm eller to med vann som ligger over mesken men ikke lett. Skulle gjerne hatt noe automatisk men usikker på hvordan det skal løses.

Kontinuerlig skylling i blichmannen, fordi det krever lite arbeid. Meskeeffektivitet på over 80% med OG over 1.080, enda høyere på lettere vørtere. No-sparge i BIAB sist bryggedag, meskeeffektivitet 68% og OG 1.064 :skitbra:

Mesker i kjøleboks med batch sparge. To skyllingen med 10-15 minutter og resirkulering. Bare å varme opp skyllevannet, tømme oppi halvparten om gangen og røre litt.
Dette er veldig enkelt og greit med mitt oppsett og gir godt utbytte.
Har lyst til å prøve oppsett med no sparge, men da trenger jeg ett større meskekar.

Nøkleby skrev:
Bruker flysparge, prøver å ha en cm eller to med vann som ligger over mesken men ikke lett. Skulle gjerne hatt noe automatisk men usikker på hvordan det skal løses.

Blichmann Auto Sparge

Blichmann Auto Sparge virker interessant. Hvor langt "ned" kan flytehodet henge fra kanten og fortsatt virke? Tenker på i tilfeller hvor mesketønna ikke er fylt opp.

DavidJ skrev:
Blichmann Auto Sparge virker interessant. Hvor langt "ned" kan flytehodet henge fra kanten og fortsatt virke? Tenker på i tilfeller hvor mesketønna ikke er fylt opp.

Det kan du velge selv, du kan ha full åpning med kulen helt nede, eller helt oppe hvis du ønsker det.

Og da så langt ned som kulen rekker selvsagt (husker ikke i farten lengden på kule+arm, men det kan sikkert googles) :)

glennrlie skrev:
Og da så langt ned som kulen rekker selvsagt (husker ikke i farten lengden på kule+arm, men det kan sikkert googles) :)

Det var den lengden jeg lurte på ja, jeg stikker og googler :)

Takk :)

Driver og planlegger litt oppgraderinger for tida, kan fort bli plass til en sånn en i nytt oppsett

Tilbake
Topp