Hvor kjøper mann hevert med munnstykke?

FrodeSy

Norbrygg-medlem
Ser at mange snakker om å bruke hevert med munnstykke for å unngå ev bakterier ved omstikk / flasking. Har søkt etter slik i butikk og på nettet, men finn bare tradisjonell hevert der en skal "suge ølet ut" (samt "vakumhevert" som ikke funker på mitt gjæringskar da jeg har et åpent kar). Har noen et tips her? Antar nemlig at jeg ikke har søkt nok steder.

Det vet jeg ikke, men jeg bruker denne med pumpe, billig og grei i bruk.
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=147215118

FrodeSy skrev:
(samt "vakumhevert" som ikke funker på mitt gjæringskar da jeg har et åpent kar).

Den skjønte jeg ikke helt.  Vakuumfunksjonen er jo bare for å få igang hevertfunksjonen (suge ut luft), resten går jo av seg selv pga høydeforskjellen.  Hvorfor skulle ikke det fungere hos deg?

MVH

Morten M

Morten K. Agerup Myhr skrev:
FrodeSy skrev:
(samt "vakumhevert" som ikke funker på mitt gjæringskar da jeg har et åpent kar).

Den skjønte jeg ikke helt.  Vakuumfunksjonen er jo bare for å få igang hevertfunksjonen (suge ut luft), resten går jo av seg selv pga høydeforskjellen.  Hvorfor skulle ikke det fungere hos deg?

MVH

Morten M

Forklarte meg sikkert dårlig. Det jeg mente (skal jeg nå prøve å svare) var at den heverten jeg kalte for "vakumhevert" er for vindunker med smal / innsnevret åpning og ikke et åpent gjæringskar (som jeg har) som en får kjøpt bl.a. på Europris. "Vakumheverten" har to slanger, en som en bruker til å blåse luft inn i dunken for slik å skape nok trykk til at ølet renner ut gjennom den andre slangen.

FrodeSy skrev:
FrodeSy skrev:

Den skjønte jeg ikke helt.  Vakuumfunksjonen er jo bare for å få igang hevertfunksjonen (suge ut luft), resten går jo av seg selv pga høydeforskjellen.  Hvorfor skulle ikke det fungere hos deg?

MVH

Morten M

Forklarte meg sikkert dårlig. Det jeg mente (skal jeg nå prøve å svare) var at den heverten jeg kalte for "vakumhevert" er for vindunker med smal / innsnevret åpning og ikke et åpent gjæringskar (som jeg har) som en får kjøpt bl.a. på Europris. "Vakumheverten" har to slanger, en som en bruker til å blåse luft inn i dunken for slik å skape nok trykk til at ølet renner ut gjennom den andre slangen.
Jeg (og mange andre) har slike gjæringskar. Autoheverten fra vinogbar.no fungerer utmerket. Du trekker i den én gang for å starte flyten, så går det hele av seg selv (med litt hjelp av tyngdekraften)

FrodeSy skrev:
FrodeSy skrev:

MVH

Morten M

Ahhh!  Da er vi nærmere svaret, ja.  Vakuumheverten skaper _ikke_ overtrykk i gjæringskaret; men gir kun hjelp ved sug i slangen for å starte normal hevertfunksjon.

Jeg benytter også V&B sin pumpehevert og den fungerer som en lek ift søl og forurensningsfare ved å suge igang prosessen.

MM

Jeg pleier å holde hverten fyllt med sterkrensløsing og klemmen stengt slik at væsken holder seg i heverten, helt til jeg stapper heverten i gjæringkaret og slipper opp klemmen. Først slipper jeg jeg sterkrensen i en bøtte og når det kommer øl stenger jeg klemmen.... så tapper jeg i flaske/fat. Litt plundrete, men fungerer greit så lenge heveprosessen ikke avbrytes. Bedre enn å suge ut med munnen, men det blir nok en slik CO pumpe ved neste anledning.

Jeg brukte "pumpeheverten" til Clas Ohlson i dag. Det ble en del skvulping/hard pumping, hvor mye har det å si for det ferdige produkt?

jikvig skrev:
Jeg brukte "pumpeheverten" til Clas Ohlson i dag. Det ble en del skvulping/hard pumping, hvor mye har det å si for det ferdige produkt?

Skvulpingen vil "piske inn" luft, så ølet vil oksideres i større grad, noe som over litt tid kan resultere i smak/aroma som gjerne beskrives som våt papp/tavle.
Vil anbefale vakuumheverten, den er lett å få igang, og som Morten sier, skaper den vakuum i slangen, ikke i gjæringskaret.

Lars skrev:
jikvig skrev:

Skvulpingen vil "piske inn" luft, så ølet vil oksideres i større grad, noe som over litt tid kan resultere i smak/aroma som gjerne beskrives som våt papp/tavle.
Vil anbefale vakuumheverten, den er lett å få igang, og som Morten sier, skaper den vakuum i slangen, ikke i gjæringskaret.

Det er mange element å ta hensyn til her i livet :'(, men da er det jammen bra en har så mange hjelpsomme folk som her på Norbrygg  :yes: Mange takk!

Hvorfor ikke borre hull i gjæringsspannet og sette in en kran.

Kjempeenkelt når man skal ta ut litt øl for å teste utgjæringen og når man skal stikke om til fat eller tilsetting av sukker.

r

Ikke sikkert du merker det så fort, og jeg har selv litt problemer med å "avsløre" dette i øl, men det er uansett greit å unngå. :)

Hva med å bruke en gjærlås som munnstykke for heverten. Det har jo de fleste liggende ;-)

Man holder gjærlåsen intill slangen og så suger man, når man har sugd nok tar man bare bort gjærlåsen.

Ramsvatn skrev:
Hva med å bruke en gjærlås som munnstykke for heverten. Det har jo de fleste liggende ;-)

Man holder gjærlåsen intill slangen og så suger man, når man har sugd nok tar man bare bort gjærlåsen.

Funka kjempefint denne løysinga  :yes:
Fint for sunnmøringer å spare noen kroner  ;)

Tenker å lage en type rulleklype som skaper sug i silikonslangen når den dras ned mot enden på slangen, f.eks type pølseklype e.l. med påfestede ruller/hjul (trådsneller?). Tror det vil fungere.

Tilbake
Topp