Hvor lett er det å få infeksjon i ølet?

Er ganske bekymret for at jeg får infeksjon i brygget mitt. Jeg har prøvd å være nøye på renhold. Jeg har skylt ut gjærkar med varmt vann, fylt de med en sterkrensblanding på 5ml på 10L vann, og ristet de godt. Men når jeg hadde i kjølespiralene i kokende vørteren glemte jeg å desinfisere de først, eller la de ligge litt lenger. Jeg begynte å kjøle ned med en gang. Da jeg helte på vann i gjærlåsene hadde litt av vannet (som ble helt fra en ikke veldig ren kopp) hadde et par dråper av det havnet i gjærkaret.
Vil dette ha stor sjanse for å gi infeksjon?
 
RDWHAHB. Det er bakterier i lufra. Det er alltid sjanse for infeksjon. Ingen vits å bekymre seg for det før det evt skjer.
 
Forstår. Men ut av nysgjerrighet, hva pleier folk å gjøre hvis de får en eventuell infeksjon? Er det mange som tapper det på flaske og lar det stå og håper på at det smaker godt læll?
 
Har ikke sett at jeg har fått infeksjon før jeg tapper på flaske. Tror jeg hadde helt det ut viss jeg så tydelige tegn til infeksjon i gjæringskaret. Infeksjon har jeg kanskje oppdaget ved åpning av flasker, men da er det bare å be noen kamerater på øl og få drukket det opp snarlig. Så sant det smaker godt så er det bare å drikke det.
 
Tror de fleste tømmer det ut hvis det ikke er tvil om infeksjon. Som @gustavf (tror jeg) skrev her en gang, så er vel sjansen for at det skal bli godt ca like stor som at en ost med mugg blir en god muggost.

Tror det er mye tilfeldigheter ute og går. Jeg har ved et par anledninger gjort noen småblemmer uten å ha fått noen merkbar infeksjon. Jeg gjør ihvertfall mitt beste uten å være panisk. RDWHAHB. :)
 
Jeg hadde en halv (split) batch som har produsert gushers (flasker som skummer over når man åpner dem). Ellers har jeg ikke hatt infeksjoner. Jeg kan ikke komme på hva som har skjedd. Jeg antar en tilfeldighet.

Edit: Jeg åpnet en av de siste fra denne batchen nå. Den ble flasket 28/5, er fortsatt gusher og smaker helt greit fortsatt. ;)
 
Sist redigert:
Måten du kanskje evt vil merke en infeksjon er at du får en såkalt gusher. Det vil si at flasken skummer over når du åpen den. Det vil du evt merke noen uker etter flasking.
 
Så lenge ølet er godt (nok), kan du bare drikke det. Gushere kan komme av organismer som jobber langsomt. Så selv om det er åpenbart at noe uønsket er på gang: Hvis du drikker fort, kan mye reddes:).
 
Tre ting du bør forandre til neste brygg:
1. Sterkrens er ikke desinfisering, men et vaskemiddel. Star-san er desinfisering som er fint å bruke i gjæringskar.
2. La kjølespiralen være med i koken siste 15 min for desinfisering.
3. Bruk Star-san i gjærlås.

Da kommer du langt.
 
Tre ting du bør forandre til neste brygg:
1. Sterkrens er ikke desinfisering, men et vaskemiddel. Star-san er desinfisering som er fint å bruke i gjæringskar.
2. La kjølespiralen være med i koken siste 15 min for desinfisering.
3. Bruk Star-san i gjærlås.

Da kommer du langt.
Nå blandet du sterkrens med stoutrens som er et basisk vaskemiddel, starsan er basert på fosforsyre +++ mens sterkrens er 85% fosforsyre.
 
Min erfaring med starsan i gjærlåsen er at denne bobler over under stormgjæring slik at gjærlåsen går tørr. Kan Evt bruke veeldig svak blanding. Eller etterfylle jevnt :)
 
Så lenge du har ett godt gjæringsforløp med tidlig start og rask avslutting så tror jeg det skal mye til for at ting blir infisert. Angående å flaske infisert øl hadde jeg nok vært knipen på det. Da er det bedre å bruke fat slik at det strengt tatt ikke gjør noe om infeksjonen jobber litt, selvom det også vil gå veldig sakte når ølet holdes kaldt :).
 
Jeg har veldig tro på tidlig start av gjæringen som et godt forsvar mot infeksjon. Da jeg fikk flasker som skummer over, så var det en split batch der eneste forskjell var tørrgjær rett i bøtta vs rehydrert. Den rehydrerte startet tidligere og har flasker som oppfører seg normalt. Den tørrpitchede har altså flasker som skummer over.

Fordelen med kraftig humlet IPA er likevel at humlingen holder infeksjoner på avstand. Hva slags brygg er det snakk om?
 
Gjærlås med aktivt kull, så renses lufta under kjøling og tapping av ølet.
Fra et kurs i vannrensing jeg jeg var på.
"Aktivt kull, med sitt store overflateareal byr på gode vekstmuligheter for bakterier. Ettersom organisk materiale i vannet adsorberes av kullet, brytes kullet ned og omdannes til et næringsmiddel for bakterier. Bakteriene kan også bryte ned andre bestanddeler i et filter, som f.eks cellulose for å skaffe seg næring. Denne bakterievekst akselreres ved høye temperaturer."
 
her er det ikke vann med som er en betingelse for bakterier., luft/oksygen blir også borte.
Metoden med og blåse opp en "balong" som retunerer ved tapping/ CC er og bra :)
 
Nå blandet du sterkrens med stoutrens som er et basisk vaskemiddel, starsan er basert på fosforsyre +++ mens sterkrens er 85% fosforsyre.

Sterkrens er et vaskemiddel med ca 30% fosforsyre og må skylles bort med vann. Er derfor ikke egnet til sterilisering.
Fra Petit's beskrivelse:

'Inneholder: 30% og mer fosforsyre'
'Produkttype: Surt Fosforsyrebasert CIP (cleaning in place)-rengjøringsmiddel.'

http://shop.petit-agentur.no/products/sterkrens2-1-liter2
 
Min erfaring med starsan i gjærlåsen er at denne bobler over under stormgjæring slik at gjærlåsen går tørr. Kan Evt bruke veeldig svak blanding. Eller etterfylle jevnt :)

Ja, under stormgjæringa er det vanskelig å bruke gjærlås, som du sier så går den tørr med en gang.
En slange ned i en flaske eller et glass med star-san de første dagene, og så evt. gjærlås etter det.
 
Sterkrens er et vaskemiddel med ca 30% fosforsyre og må skylles bort med vann. Er derfor ikke egnet til sterilisering.
Fra Petit's beskrivelse:

'Inneholder: 30% og mer fosforsyre'
'Produkttype: Surt Fosforsyrebasert CIP (cleaning in place)-rengjøringsmiddel.'

http://shop.petit-agentur.no/products/sterkrens2-1-liter2

Men det er Sterkrens2, vesentlig forskjell på den og Sterkrens me 85% fosforsyre, men den finnes ikke mer ser det ut som.
 
Vi gjærer på vv tanker under trykk så oksygen er ikke noe problem..
under CC synker bare co2 trykket i tanken..
 
Tilbake
Topp