Hvor lett er det å få infeksjon i ølet?

Hmm... lagring i Starsan? Mulig jeg tar feil, men jeg har mer tro på helt rent (i betydning fri for smuss) og tørt.
 
Jeg også. Plukk fra hverandre og vask grundig. Legg det til tørk. Gjerne en håndduk under smådelene for å suge opp fukten. Så starsan før bruk.
 
Går det an å demontere mer enn det bildet viser? (Mangler ringen for innsiden).

https://photos.app.goo.gl/bB7uQ4hPSdew8HkK8

Til tross alle råd, jeg tror fikk infeksjon i min ellers perfekte Weiss Bier (mye grums på bunnen av de fleste flasker og en flaske flommet over, men den var riktignok også frosset, fordi den stod inntil kjøleelementet i kjøleskapet). Men høyst sannsynli skyldes jo dette at jeg tilsatte fruktpurre rett fra posen. Jeg burde vel kokt innholdet i vann eller i litt øl?

Når jeg tilsetter sukkerløsning, hvor lenger bør det koke? Holder det med 1 minutt elle rmå jeg opp i 5-10 minutter?
 
Går det an å demontere mer enn det bildet viser? (Mangler ringen for innsiden).

https://photos.app.goo.gl/bB7uQ4hPSdew8HkK8
Det setter seg mye drit inni kranen.
Derfor drar jeg alltid ut den ytterste delen du kan dreie rundt. Tar ut den røde hendelen og setter i et skrujern for å få tak. Har kjøpt ekstra kraner i tilfelle den røffe behandlingen ødelegger.
Du trenger egentlig ikke pakning på innsiden. Kun bare for å skåne plasten mot oppskraping.
 
Det setter seg mye drit inni kranen.
Derfor drar jeg alltid ut den ytterste delen du kan dreie rundt. Tar ut den røde hendelen og setter i et skrujern for å få tak. Har kjøpt ekstra kraner i tilfelle den røffe behandlingen ødelegger.
Du trenger egentlig ikke pakning på innsiden. Kun bare for å skåne plasten mot oppskraping.
Ok, dytter du du den rød delen ut med skrujernet, eller hvordan gjør du det?
 
Spørsmålet er om det er nødvendig å ta den rød delen ut. Det viktigste er vel å få kokt den innvendig?
 
Ok, dytter du du den rød delen ut med skrujernet, eller hvordan gjør du det?
Presser kranen mot gulvet eller noe annet som passer og vrir den røde hendelen frem og tilbake. Da får du den ut. Spruter du med Starsan først, glir det lettere.
Så setter du i gang med skrujernet inni der den røde hendelen var og drar ut. Det er vanskeligere... ;-)
 
Spørsmålet er om det er nødvendig å ta den rød delen ut. Det viktigste er vel å få kokt den innvendig?
Jeg foretrekker å få renset ut alt. Trenger ikke kok da. Noen plastdeler blir deformert av kok. Fikk ødelagt en kran av kok, så da gikk jeg over til full demontering.
 
Jeg demonterer og skyller kranen godt etter gjæringen er over og setter den i sammen igjen når jeg Starsanifiserer gjæringskaret før bruk.
 
Tilbake
Topp