Hvor lett er det å få infeksjon i ølet?

ok..Heller mot tappestav. Den har vært rengjort med Starsan etter vannskylling, men vanskelig å vaske Går det an å åpne den? Det er vulkan jeg har så dette må være infeksjon. Kanskje best å kutte ut tappestav dersom det ikke går å rengjøre skikkelig? Skal uansett snart over på Grainfather Fermenter.
 
Tappestavene jeg bruker er enkle å rengjøre.
Dra delene fra hværandre så kommer du til.

-Liker tappestavene bedre når ikke fjæra er i.
Og staver og mye annet oppbevares i godt såpevann frem til bruk.
Ser ikke det samler seg gørr da.
Tenkte litt feil ang dette med å ha noe under bøtta.
I omstikkingsbøtta mi er de to kranene plassert helt nede mot bunn.
Vanlig plassering av kran i gjæringsbøtte er sikkert noe høyere så du trenger ikke noe under
for at krantuten skal nå ned på underlaget.
 
Sist redigert:
Jeg har 3 steg på flaskene:
1. Skylles godt rett etter konsum og lufttørkes opp ned.
2. Vasker og fjerner etiketter i varmt Zalovann, skyller i glovarmt vann, lufttørker opp ned og setter på en liten hette av alufolie før lagring. Dette er for å hindre smuss og merke flaskene som vasket.
3. Skyller med Starsan på flaskingsdagen.

Jeg har ikke hatt infeksjoner som følge av denne prosessen.

Jeg stikker om til eget flaskingskar med hevert. Alt starsanes. Krana senkes i deler i starsan, jeg kjører starsan gjennom heverten og monterer også krana i starsanet bøtte, monterer flaskestaven på denne og kjører starsan gjennom den, som om jeg skulle flaske.
 
Skyller flaskene etter bruk. Vasking av flasker hos oss er som følger, fyller ei kasse med bjørnunger og senker hele kassa ned i en murerstamp på 70 liter, hvor jeg bruker cirka 1 gram PBW pr liter vann på cirka 50 grader. Lar stå i et døgn. Plukker ut flaskene, bruker en flaskeskyller fra olbrygging.no til å skylle bort PBW blandinga innvendig i flaska, og gnikker litt utvendig for å få bort alle limrester. Setter til tørk i et flasketre, og putter i kassene igjen til flaskedagen. Da bruker jeg starsan blandinga som jeg desinfiserer omstikkingskaret med, til å desinfisere flaskene med hjelp av flaskeskylleren. Desinfisere i stekeovn? Når vi trenger 150 bjørnunger per flasking så er jo ikke det særlig aktuelt. Dette er enkelt og ganske kjapt.
 
Jeg har brukt forskjellige regimer ved vasking og desinfisering av flasker. Har hatt et tilfelle av noen få geysirer på en batch.
Men en periode målte jeg sg på flasker som hadde stått ifra noen få mnd til et år.
De fleste hadde lavere sg enn ved flasking. Fra et par - tre poeng til oppunder ti.
Hva årsaken er vet jeg ikke. Om det er gjæren som greier å spise på det sukkeret som er igjenn eller om det er bakterier eller villgjær som mesker seg får jeg vel ikke svar på. Jeg har det ikke travelt før flasking så jeg er ganske sikker på at forventet FG er nådd.
Dette stresset meg en periode, men nå har jeg et mer avslappet forhold til det. Prøver å være så nøye som det er praktisk mulig og tenker at jeg tross alt ikke har et profesjonelt bryggeri med et automatisert tappeanlegg.
Regner med at det er mange hjemmebryggere som ville ha oppdaget at noe har spist sukker i øl som har stått en stund hvis de hadde sjekket.
 
Tappestavene jeg bruker er enkle å rengjøre.
Dra delene fra hværandre så kommer du til.

-Liker tappestavene bedre når ikke fjæra er i.
Og staver og mye annet oppbevares i godt såpevann frem til bruk.
Ser ikke det samler seg gørr da.
Tenkte litt feil ang dette med å ha noe under bøtta.
I omstikkingsbøtta mi er de to kranene plassert helt nede mot bunn.
Vanlig plassering av kran i gjæringsbøtte er sikkert noe høyere så du trenger ikke noe under
for at krantuten skal nå ned på underlaget.
hei, hva slags såpevann? Bruker normalt klorløsning til vasking, går det greit også? Eller tenker du på Zalo?
 
Med inspirasjon fra denne tråden tok vi å jekket alle utstillingsflaskene våre. Har tatt vare på ei flaske av hver sort som har stått i ei hylle i barskapet. Var cirka 20 flasker. Kun 4 av de hadde samme SG som ved flasking (Weissbier, Festbier, Tsjekkisk pils og Pilsner Gahr edition, samtlige mer enn 10 måneder gamle). Flesteparten hadde SG et par-tre poeng lavere. To av øla som jeg veit at var en bryggetabbe med, var infisert. En Porter var gått ned 16 poeng og det smalt som en champagnekork når jeg jekket den, her dytta jeg gjærlåspakninga gjennom lokket noen dager ut i gjæringa. Flaks at det ikke smalt av seg selv i barskapet! En Red Ale som det datt ei slangeklemme nedi under nedkjøling, i et provisorisk forsøk på å lage en hop spider så datt den av når humleposen skulle opp. SG 1.020 til 1.010. Ellers var alt unntatt en havrestout oksydert. En pale ale som ble brygget på terrassen i mai i fjor var droppa ned fra 1.008 til 0.998 og en Kölsch som også var et terrassebrygg gikk fra 1.008 til 1.000 så der har det nok en vært en villgjær som har fått kose seg.

Så, egentlig ikke mange store overraskelser, da jeg var veldig skeptisk på Porter og Red Ale siden jeg alltid syns at de smakte funky. Og så fikk jeg jo et svar på hvor lurt det er å brygge utendørs uten å kjøle med lokk, og tappe i åpent gjæringskar, når det er full vår og litt vind.
 
Vaskemiddelet er en sort som brukes i næring.
Hadde jeg ikke hatt det var kanskje pbw elle hva det nå heter vært et alternativ.
Kaustik soda er jo bra men litt skummelt å handtere.
Bruker også endel klor men da mest som ekstra desinfiseringsmiddel.
Skyller godt med vann og starsanerer før bruk.
 
Heller Starsan gjennom kran noen sekunder når jeg desinfiserer gjæringsdunk.
Mener du kranen på vanlige gjærdunker av plast?

De burde virkelig plukkes fra hverandre og kokes før hvert brygg. Vi brukte også metoden med å kjøre igjennom Starsan blanding, skrudde opp krana etter 3-4 brygg så var det masse mugg inne i noen kroker og kriker.
 
Mener du kranen på vanlige gjærdunker av plast?

De burde virkelig plukkes fra hverandre og kokes før hvert brygg. Vi brukte også metoden med å kjøre igjennom Starsan blanding, skrudde opp krana etter 3-4 brygg så var det masse mugg inne i noen kroker og kriker.

Hvis du har hatt mugg i kranen så må den jo ha stått uvasket litt med tilgang til luft? Jeg demonterer mine og legger de i varmt vann, skyller gjennom med litt trykk og så over i starsan. Sjekker nøye visuelt før jeg setter den sammen igjen.
 
Mener du kranen på vanlige gjærdunker av plast?

De burde virkelig plukkes fra hverandre og kokes før hvert brygg. Vi brukte også metoden med å kjøre igjennom Starsan blanding, skrudde opp krana etter 3-4 brygg så var det masse mugg inne i noen kroker og kriker.


Ja. Har ikke vært flink nok i det siste Noen som vet hvordan det blir med GF Fermenter. Kan den kranen demonteres ?
 
Mener du kranen på vanlige gjærdunker av plast?

De burde virkelig plukkes fra hverandre og kokes før hvert brygg. Vi brukte også metoden med å kjøre igjennom Starsan blanding, skrudde opp krana etter 3-4 brygg så var det masse mugg inne i noen kroker og kriker.
Jeg har ikke fått mugg.

Jeg har ikke kran i gjæringskaret. Bruker hevert. I flaskingsbøtta har jeg kran. Den demonteres etter hver flasking og vaskes i oppvaskmaskin. Håndkletørkes og deretter noen lufttørkes noen dager. Lar ligge demontert til neste gang, hvor delene ligger i en bolle Starsan før den monteres for bruk.

Ellers lukter jeg ofte på ting før brygging, sånn i tilfelle.
 
Pleier å skylle omstikkingskaret med varmt vann og la det renne igjennom krana, åpne og lukke noen ganger. Det går nok 5-6 flaskesessions før jeg enten bytter krana eller tar den av bøtta og lar den ligge nedsenket i PBW en stund.
 
Pleier å skylle omstikkingskaret med varmt vann og la det renne igjennom krana, åpne og lukke noen ganger. Det går nok 5-6 flaskesessions før jeg enten bytter krana eller tar den av bøtta og lar den ligge nedsenket i PBW en stund.
OK, regner med du har kran i omstikkingskaret, fordi det er du du har, eller er det en praktisk grunn? Jeg pleier normalt å stikke om til et kar med kran, slik som beskrevet over.
 
Siden vi er godt i gang med diskusjonen: Jeg har et Tilt hydrometer som ligger og flyter og ønsker snart å stikke om. Kan dette forårsake problemer? (Øvre delen av det er vel ikke i kontakt med væske og kan være kontaminert?). Eller er det bare å bruke hevert for ølet og helle siste rest med Tilt oppi det andre karet? Eller Starsan på toppen av Tilt? :)
 
Siden vi er godt i gang med diskusjonen: Jeg har et Tilt hydrometer som ligger og flyter og ønsker snart å stikke om. Kan dette forårsake problemer? (Øvre delen av det er vel ikke i kontakt med væske og kan være kontaminert?). Eller er det bare å bruke hevert for ølet og helle siste rest med Tilt oppi det andre karet? Eller Starsan på toppen av Tilt? :)

Du saniterte vel hele tilt'en før den gikk i bøtta?
 
Hvis du har hatt mugg i kranen så må den jo ha stått uvasket litt med tilgang til luft? Jeg demonterer mine og legger de i varmt vann, skyller gjennom med litt trykk og så over i starsan. Sjekker nøye visuelt før jeg setter den sammen igjen.
Ja, det sto som regel tomt i noen uker, men vasket. Etter å ha tappet ølet på flaske så vaska vi fatet med enten Zalo eller PBW, så desinfiserte med Star San, der vi helte mesteparten ut gjennom krana. Regnet med at det var godt nok, men der tok vi feil. Rutinen ble da endra til at vi plukker fra hverandre krana og koker delene før hvert brygg settes på dunk.

Edit: Tomt er kanskje ikke helt rikitg, var noen cm med starsan igjen i dunkene, men tror ikke det gikk over krana. Nå deler vi opp krana og legger den i bunnen av dunken med litt star san, til rett opp under hullet for krana.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp