Med inspirasjon fra denne tråden tok vi å jekket alle utstillingsflaskene våre. Har tatt vare på ei flaske av hver sort som har stått i ei hylle i barskapet. Var cirka 20 flasker. Kun 4 av de hadde samme SG som ved flasking (Weissbier, Festbier, Tsjekkisk pils og Pilsner Gahr edition, samtlige mer enn 10 måneder gamle). Flesteparten hadde SG et par-tre poeng lavere. To av øla som jeg veit at var en bryggetabbe med, var infisert. En Porter var gått ned 16 poeng og det smalt som en champagnekork når jeg jekket den, her dytta jeg gjærlåspakninga gjennom lokket noen dager ut i gjæringa. Flaks at det ikke smalt av seg selv i barskapet! En Red Ale som det datt ei slangeklemme nedi under nedkjøling, i et provisorisk forsøk på å lage en hop spider så datt den av når humleposen skulle opp. SG 1.020 til 1.010. Ellers var alt unntatt en havrestout oksydert. En pale ale som ble brygget på terrassen i mai i fjor var droppa ned fra 1.008 til 0.998 og en Kölsch som også var et terrassebrygg gikk fra 1.008 til 1.000 så der har det nok en vært en villgjær som har fått kose seg.
Så, egentlig ikke mange store overraskelser, da jeg var veldig skeptisk på Porter og Red Ale siden jeg alltid syns at de smakte funky. Og så fikk jeg jo et svar på hvor lurt det er å brygge utendørs uten å kjøle med lokk, og tappe i åpent gjæringskar, når det er full vår og litt vind.