Hvordan brygger du med beer brew 30?

Første brygg med BB 30 3.0 i dag og jeg må si at jeg er ganske skuffet det går til helvete, nesten 3 timer med mashing and counting... jeg gjorde sikkert en del feil men men...

Begynte å varme opp 20 liter vann til ca. 70, fikk inn kornet og begynte å sirkulere med en gryte. Temperaturen gikk opp og ned det var veldig vanskelig å ha den til å stå på ca. 64.

Første spørsmål: resirkulerer dere bare i meskeslikaret, i begge karene eller bare i hovedkaret?

Jeg bestemte derfor å prøve pentrypumpen fra Biltema

Første problem: mye luft inn i pumpen fordi vannnivået i hovedkaret gikk lavere enn kranen - mens vannivået i meskekaret var nesten full og jeg måtte passe på for å unngå at det renner over. Om jeg lukket litt kranen for å få mindre vørter ut, då begynte pumpen å skape luft fra nowhere til å med etter at jeg tok på 5 liter mer vann i hovedkaret - så nivået var alltid over kranen.

Annen problem: Skal vannet gå gjennom silkekaret eller er det normalt at det blir høyeret nivå der? Basic physic eller stuck mash?

Tror jeg har varmet opp for lite vann i begynnelsen...
 

Vedlegg

  • 2015-03-08 14.33.45.jpg
    2015-03-08 14.33.45.jpg
    73,5 KB · Sett: 171
  • 2015-03-08 15.12.24.jpg
    2015-03-08 15.12.24.jpg
    58,5 KB · Sett: 164
  • 2015-03-08 15.56.52.jpg
    2015-03-08 15.56.52.jpg
    144,1 KB · Sett: 165
Sist redigert:
Ja, 20 liter er nok litt lite. Jeg starter alltid med 25. Hvis vørteren ikke renner gjennom bunnen på silkaret så må du røre ned mot bunnen, prøv å få løftet malten som ligger på bunnen oppover hvis du får det til. Da vil du få jevnere temperatur i mesken også ettersom temperaturen er lavere i bunnen. Bruk litt tid på å røre og blande for å få jevn temperatur, så kan du la mesken stå i ro en time.

Lykke til.
 
Takk :) Ok, jeg holder på å skylle nå, løftet silkaret, renner overalt på sidene nede der det skal egentlig sitte på (indre ring ved siden av hullene). Kjedelig.
Prøver neste batch med 25L. I tillieg nå at meskekaret holdt på å renne over har jeg en god del mash overalt...

En annen ting, hvordan måler dere skyllevannet med tenke at silkaret står på den andre - da kan vi ikke se hvor mye vann er i hovedkaret før skylling?

Edit: Startet å brygge 13.30, er halveis i kokingen. Nesten to timer for å koke opp 32L fra 70 til 100 grader. Nå koker han, så plutselig slutter han, koker han, slutter han ("heating" og "keep warm" av og på). Wtf? Kjøpte den greien for å ha noe enklere enn BIAB, vel... virker mye vanskeligere
 
Sist redigert:
Hvis du har fått en del malt i vørteren så er det mulig at varmesikringen slår inn på grunn av mye malt som ligger i bunnen. Kanskje derfor den slår seg av og på, det skal ikke ta nesten to timer fra 70 til 100 grader.

Jeg bruker å starte med 25 liter og skylle med 7-9 liter vann, da blir det sånn passe mengde før kok.

Stå på, neste gang blir det bra :)
 
har kun hatt problemer med varmesikring med hveteøl. når du fyller på malt, var nøye med at alt går i maltrøret, ingenting utenfor. men det er mulig at det er feil på termostaten din og Forsøk med bare vann og se om den tuller eller ikke.
 
Takk for svar, med malt er ikke årsaken. Jeg har nemlig filtret borte maltetog hivet igjen vørteren i BB før koking. Mener dere at om dere at Thermostat på 110 og effekt på maks slår aldri BBen dokkars på "Keep warm"? Jeg skjønte etterhvert at når han når 99, switcher han til Keep Warm, går ned til 98, så slår han seg opp igjen.

Anyways. En batch som tok meg 10 timer (vasking ikke inkludert).

Kølsch med estimated batch size 25L, estimated OG 1046... fikk 26L i bøtten, ca. 2-3L i vasken, OG 1044. B
Brukte ca. 39L vann totalt. 20 i første omgang, 5 extra i meskingen, 14 i skylling. Det betyr 10L borte i damp eller i mashen, og 3 nede i karet etter koking. Virker som det er ok. Eller? 70.8% effectivity

Lurer fortsatt hvordan dere har kontroll på skyllingen med tenke at man ikke ser innholdet på det andre karet. Kjipt å måtte løfte greien hele tiden.
 
Sist redigert:
Jeg beregner mengden skyllevann på forhånd. Jeg starter med 24 liter i mesken, trekker fra en liter per kilo malt (noen beregner litt mindre) og regner ut hvor mye jeg må ha før kok. Hvis målet etter kok er 25 liter, legger jeg til det jeg trenger for å nå det, pluss 10% avkok per time kok. Det stemmer alltid.

Høres ut som om du har vært uheldig med termostaten. Kontakt Per Inge hos Ølbrygging, så får du nok en ny.
 
Hei. Ja, hadde beregnet eg også, men det er bra å kunne se sor seg selv i tilfelle noe gikk galt (mye damp, eller dersom malten stjeler mye av vannet...)

BBen kjøpte jeg brukt, så jeg kan ikke fikse dette med Ølbrygging. Så du bekrefter at du har rød lampe på og varming under hele kokeperioden?
 
Du fikk vel med kvittering? Da kan du også reklamere til leverandør. Om du ikke har kvittering så kan du nok få kjøpt en termostat med de likevel.
 
Ja, jeg setter termostat på 120 og regulerer kok med effektregulatoren. Lyser rødt (heating) hele tiden.

Ølbrygging kan nok uansett hjelpe deg med en ny termostat hvis den må skiftes. Skal være en enkel operasjon.
 
Har brygget 6 ganger på BB30 og det beste jeg har gjort er å starte med 22l vann, varme til 70. Og sirkulere i 30 min samtidig som jeg rører hvis det renner for sakte. Jeg tar en SG hvis den er 1085 eller 1090 i innmesk så fokuserer jeg på få tempen der jeg vil ha den. Slår av og går og setter med ned. Etter at det har gått 90 min totalt går jeg tilbake fortsetter og sirkulerer, setter tempen til 78, når den når 78 løfter jeg opp så skyller jeg med 14-16l vann. Har kjøpt en 50cm lang metal linjal slik at jeg måler hvor mye vann det er i BB30 preboil.

Pumpen gikk til helvete etter 4 brygg, så jeg bruker en kjele. Det er mindre stress og det funker.

Eneste jeg sliter med nå er å komme under 1020 etter gjæring, men tror jeg skal løse det med enten gjærstartere eller oksygen i vørteren!

PS å brygge med BB30 er ikke barnemat, og når jeg kjøper malt hos bryggselv så bruker de middelstilling i malingsmaskinen det gir meg bra effektivitet, men vannet renner sakte gjennom når jeg sirkulerer. Det er forresten et helvete å holde tempen der du vil ha det om du skal meske med sirkulering og uten lokk, men jeg tror det blir en vanesak.
 
Takk for svar. Fikk dette so svar fra Per Inge

Displayet går ikke lenger enn til 99. Dermed ser du ikke noe høyere tall enn dette.
Føleren til termostaten ligger ikke så langt unna varmeelementene under bunnen. Dermed kan det skje at den slår seg av og på på full rulle. Prøv å sette effekten litt ned, da kan det hende at den ikke slår seg av.
 
Kan bekrefte at på 30 brygg har jeg rød lampe i hele koketiden, termostat og effekt på full.
Eneste gangen dette har sviktet er når vørter svir seg i bunnen, og dette skjedde på hveteøl, under stegmesking.
Om din slår ut under koking (og du har ikke svidd vørter på bunnen) er det feil på termostat, og den er vel ikke dyr å få bytta tror jeg. En må jo ha en god kok i hele koketiden uten noe tull, ellers mister en jo helt kontroll.
BB30 er en grei MANUELL bryggemaskin, bruk termometer da displayet er ganske useless. Sirkuler med pumpe eller litermål.
Under mesking har jeg ca 10% effekt på for å unngå at temperaturen går ned.
 
Andre batch i dag, IPA med 6 kilo Pale Ale. Hadde 22,75 liter først. Mesking gikk veldig bra denne gangen, ingen klump, og vannet gikk bra nok gjennom karet, bortsatt fra mot slutten hvor jeg måtte passe på. Jeg fikk en Pre Boil Gravity 8 poenger under planlagt, men det er drittvanskelig å skylle på BB når man er alene. 18-20L ved skylling. Nådde grensen rett under skruene i BB'en, kanskje litt for mye vann.

Fortsatt 2 problemer:

- Når meskekaret er på ringen, det leker overal. Det sløyser i tillegg til å være meget farlig
- Det koker faen 2 minuter, så slår det seg til grønt. 1,5 time og har ikke oppnård rullekok. Forrige eier sier at han har ikke opplevd dette. Kanskje gjør eg noe feil?
 
Skjønner ikke at det lekker når du skyller. Er det noen ekstra hull på siden på meskekaret?
Og ettersom det er v3 så har vel ringen hull som slipper ut luft når det renner vørter fra karet?
 
Høres ut som feil på termostat.Om den går i svart (alle lys og display svart) er det problemer med termosikringen. Umulig å gjøre noe feil, alt skal på fullt når du koker. Bestill ny termostat og send regning til selger.
Er ringen satt på rett vei? den skal helle nedover i gryta. Væske som kommer ut rundt kant skal finne veien gjennom de små hullene i ringen. Om det bygger seg opp på ringen kan du tippe maltrøret forsiktig noen millimeter. Høres ut om du har for god sirkulasjon, for grovt malt malt?
 
Vanlig ring med hull til luft, men det renner ikke bare innenfor ringen, men også i "grøften" der hullene står. Heldigvis er de hull, så kan ørterern renne gjennom de (selv om det skal være luft som kommer ut fra de... vel...). Ja, man kan tippe røret, men igjen, det skulle ikke være slik. Det er farlig, og tung, og vørteren renner fort.

Når det gjelder termostat, den går ikke i svart. Der er på max, og uansett effekt går det til grønt etter 1-2 minutter koking. Kjedelig.

Det skulle være mulig å bypasse termostaten for kokingen. Kjipt.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp