Jeg har stort sett OK erfaring med at butikkene knuser maltet, men ser at det varierer både innen butikkene og fra butikk til butikk hva slags finhetsgrad som velges. Etter å ha fått knust malt til mitt siste brygg som ga svært lav OG og som viste seg å inneholde en del hele korn, noe som tyder på ganske grov knusing, så har jeg lyst til å få kontroll på dette selv. Så selv om bryggebutikkene tilbyr dette, så er den variable kvaliteten på knusingen en risiko jeg har lyst til å eliminere.Jeg husker hvor lite proff jeg følte meg før jeg fikk meg min egen maltmølle. Nå har jeg en MM3 stående i kjelleren, som ikke har sett malt på snart to år.
Butikken knuser malten gratis, kjøper noen sett hver gang, har alltid tilgjengelig malt for brygging. Også knust malt holder seg en god stund. Litt Carafa på luringa til fargejustering, og litt rug for å gjøre ølet litt mer staselig.
Ulempen er at jeg brygger ganske sjelden (ca 10-12 ganger i året), og ganske små batcher (ca 12-14 liter hver gang). Det er derfor dårlig økonomi i å investere i dyr maltmølle for maks 40 kg malt i året.
Så, hva er det billigste alternativet for relativt nøyaktig og pålitelig knusing? Jeg tåler at mølla er relativt treg, siden jeg sjelden bruker mer enn drøyt 4 kg malt om gangen, og har et par gode driller (en kraftig 220V-maskin og en batteridrevet).
Siden dette er en DIY/GDS-tråd: Kan man lage/tilpasse noe uten tilgang til metallsløydverktøy?