Hvordan få surøl med humlerester til å bunnfelle

Sjekket nettopp et øl som har stått 9 mnd med Brett, og fått FG 1.001. Tørrhumlet den for flere måneder siden, men det flyter fortsatt rester på toppen og rundt i ølet. Vil normalt ha kaldkrasjet ølet, men disse ølene er jo ganske O2-sensitive mtp dannelse av eddiksyre, etter hva jeg har forstått. Noen forslag til hvordan å håndtere dette best mulig?

DSC_0932.JPG
 
Må du CC'e? Hva med å sikke hevert gjennom humlelaget og så bare passe på at du aldri er oppe i humlelaget? Det du vil ha tak i her ser jo klart å fint ut.
 
Når jeg tappet IPA'n min idag lå det et tykt lag med humle under krana og
et tynnere over øllet.
Jeg tappet direkte fra krana og stoppet idet det øverste laget nådde krana,
det gikk ganske fint
 
Må du CC'e? Hva med å sikke hevert gjennom humlelaget og så bare passe på at du aldri er oppe i humlelaget? Det du vil ha tak i her ser jo klart å fint ut.
Når jeg tappet IPA'n min idag lå det et tykt lag med humle under krana og
et tynnere over øllet.
Jeg tappet direkte fra krana og stoppet idet det øverste laget nådde krana,
det gikk ganske fint
Dette er en 5L glasskolbe (i bakgrunnen av bildet. Så har ikke kran, dessverre. Da hadde det vært en smal sak. Og utfordringen er i at det flyer humle rundt i ølet også. Ellers hadde det vært god skuring å gjøre slik du foreslo, @Ekornskurken :) Har satt den til kjøling nå, og følger med på når det er lite nok til at jeg er villig til å flaske. Takk for innspill :)
 
Du høster CO2 i sen fase av gjæringen, og bruker den igjen under CC
Bildet er litt uoversiktlig, men dette er en helium ballong med myk slange og stoppekran. Legges bare oppå karet under CC...
9dc4716feb28e5f5427c4b08b89065ce.jpg

Hele det opprinnelige oppsettet finner du her
https://forum.norbrygg.no/threads/lodo-lite.34288/
 
Kan en ikke med sikkerhet si at etter 9 måneder så har nok oksygen trengt inn i headspace allikevel?
Sikkert noe. Men denne har stått med ganske toight gummipropp og full vannlås hele tiden. Kun siste ukene faktisk at det kom det minste antydning til biofilm på den, noe som skjer ved tilstedeværelse av oksygen. Så tror det har holdt seg ganske så tett.

Litt tragikomisk er at jeg var så redd for at det skulle bli dratt inn oksygen, og så under flaskinga så ble 3 av flaskene et rent beluftningshelvete, hvor det ble dratt inn luft i hvert og det boblet i flaskene og rant over og det var ikke måte på :confused: Spent på hvordan de flaskene blir!
 
Du kan jo ta en teknikk fra lodo brygging;

Tilsett litt sukker, eks 50 gram. Etter at synlig gjæring har startet igjen overfører du øllet til en sekundær (bøtte med kran eller det du foretrekker). Da er øllet mye mer robust til å takle oksygenpåvirkning, samt at det igjen produseres co2. La det gjære ut noen dager og så forsiktig CC og tapp på flasker. Deretter karboneringsdrops.
 
Tilbake
Topp