magne1972 skrev:Jeg også, men har en lei tendens til å glemme den ogsåBjarte H skrev:Jørn Hammerud skrev:Elling skrev:[...]
Jeg bruker en spiseskje Irish Moss i 20 liters brygg. Etter noen uker eller en måned i relativt kjølig temperatur så er ølen nesten like klar som kjøpeøl.
[...]
Jeg bruker også kun Irish moss (egentlig SuperMoss, men samma det), og nøyer meg med det. Det funker helt fint for meg.
+1
Klart og fint øl likevell
1 spiseskje er vel voldsomt? Irish moss er mulig, men supermoss sier max 1/4 teskje pr 20 liter....
Bryggeriene lagrer/filtrerer, så de kan vel heller ikke samenligne noe med "oss"StoreMy skrev:Floc-tablett siste 15 min.
Rører whirlpool med kjøleren når jeg tar den ut av Speidelen.
Lar vørteren roe seg godt.
Isingglass og cold crash før tapping.
Biofine i fatet.
Ikke helt etter reinhetsloven, men heller ikke mer enn (jeg antar) bryggeriene som hevder de brygger etter reinhetsloven putter i.
thomasski skrev:Unnskyld n00b-spm men hva vil det si å kjøre whirlpool? Ser for meg en microbølgeovn fra 90-tallet men antar at det er noe annet.. :roedme:
Dette har jeg ikke praktisert selv, men det er ett av fysikkens mysterier: Fyll vann i en kjele. Hell grovsalt nedi. Rør rundt. Man skulle tro at sentrifugalkraften slynger saltet ut mot kantene, men neida! Saltet samler seg i midten, i sentrum av bunnen. Det samme skjer vel med de tyngre delene i vørteren.thomasski skrev:Vi brygger på en 27-liters kjele med tappekran nederst. Vil whirlpool fortsatt gi effekt? Med all humle og evt andre ingredienser som ligger igjen som en graut så skjønner jeg ikke helt hvordan litt røring kan få det unna..
thomasski skrev:Men vi skal ikke la noe være uprøvd så på romjulsbryggingen skal det sentrifugeres!!
glennrlie skrev:thomasski skrev:Men vi skal ikke la noe være uprøvd så på romjulsbryggingen skal det sentrifugeres!!
Teknisk sett skal det vel "sentripeteres", snarere enn sentrifugeres