Hvordan hindrer du grumsete øl?

Trodde også at kald temp hjelper mot mer enn gjærdropp. Er det ikke slik at chill haze er at ulumskhetene klumper seg sammen og at det fører til at de også dropper? Jeg har inntrykk av at det hjelper med kald temp en stund.

Elling
 
Chill hase er et problem tidligere i bryggingen.
Den oppstår av små proteinstrenger som binder seg under kjøling.
Riktig mesking, koking og kjøling etter kok er bedre en all tilsetting som fåes for penger :)
 
magne1972 skrev:
Bjarte H skrev:
Jørn Hammerud skrev:
Elling skrev:
[...]
Jeg bruker en spiseskje Irish Moss i 20 liters brygg. Etter noen uker eller en måned i relativt kjølig temperatur så er ølen nesten like klar som kjøpeøl.
[...]

Jeg bruker også kun Irish moss (egentlig SuperMoss, men samma det), og nøyer meg med det. Det funker helt fint for meg.

+1
Jeg også, men har en lei tendens til å glemme den også :)
Klart og fint øl likevell :)
1 spiseskje er vel voldsomt? Irish moss er mulig, men supermoss sier max 1/4 teskje pr 20 liter....

Absolutt voldsomt, ja. Jeg bruker ikke 1 spiseskje SuperMoss, men 1/4 teskje eller hva som står på boksen. Poenget mitt var at jeg bruker kun moss, og intet annet. :)
 
Jeg bruker ingenting  for å få klart øl. Tiden fikser det helt fint for meg. Et par uker etter tapping er det så flott atte.
 
Floc-tablett siste 15 min.
Rører whirlpool med kjøleren når jeg tar den ut av Speidelen.
Lar vørteren roe seg godt.
Isingglass og cold crash før tapping.
Biofine i fatet.

Ikke helt etter reinhetsloven, men heller ikke mer enn (jeg antar) bryggeriene som hevder de brygger etter reinhetsloven putter i.

EDIT
Begynte å tenke etter at jeg skrev dette og langt bak i hodet et eller annet sted knirket det noe om at Isinglass og Biofine egentlig gjør seg best i motsatt rekkefølge. En liten sjekk på forumet bekrefter at dette har vært foreslått og deretter sjekket og bekreftet av meg. Av en eller annen grunn har jeg falt tilbake til gamle synder, som i værste fall gir meg et lite glass uklart øll etter flytting av fatet.
/EDIT
 
StoreMy skrev:
Floc-tablett siste 15 min.
Rører whirlpool med kjøleren når jeg tar den ut av Speidelen.
Lar vørteren roe seg godt.
Isingglass og cold crash før tapping.
Biofine i fatet.

Ikke helt etter reinhetsloven, men heller ikke mer enn (jeg antar) bryggeriene som hevder de brygger etter reinhetsloven putter i.
Bryggeriene lagrer/filtrerer, så de kan vel heller ikke samenligne noe med "oss" :)
 
Det er ikke at noe klarningsmiddel bryter med renhetsloven slik jeg ser det.
Jeg selv driter i hele den.
Men jeg er lat :)
Lat nok til å gjøre det riktig i starten, fordi jeg gidder ikke fikse det eller gjøre det om igjen :)
 
Protafloc,siste 15 min av kok. Ingen uklarheter etter karbonering. Ingen kjøletåke. No problemas. :skitbra:

Kenneth
 
Selv med korrekt mesk, rullende kok, rask kjøl og whirlfloc synes jeg det ofte tar vel lang tid før ølet klarner.

Drakk nettopp opp et fat med tre mnd gammel pils som enda ikke har klarnet. For meg blir det gelatin og biofine i tillegg. Får prøve med clarity ferm også.
 
Jeg har alltid brukt sil når jeg tapper fra kjele til gjæringskar, men i det siste har jeg fått litt vondt i hjertet når jeg ser (og lukter) all den deilige aromahumlen som ligger igjen i silen. I oppskrifter der man tilsetter anselige mengder humle helt i slutten av kokingen får ikke denne lange tiden sammen med vørteren før den bryskt nektes adgang til gjæringskaret. Mon tro om ikke ølet hadde blitt enda bedre om mere humle fikk være med videre? Er det noen som har sammenlignet samme oppskrift silt og usilt? Klart øl er flott, men smaken er viktigst. Og grums og humle bunnfeller jo vanligvis fint.
 
Unnskyld n00b-spm men hva vil det si å kjøre whirlpool? Ser for meg en microbølgeovn fra 90-tallet men antar at det er noe annet..  :roedme:
 
thomasski skrev:
Unnskyld n00b-spm men hva vil det si å kjøre whirlpool? Ser for meg en microbølgeovn fra 90-tallet men antar at det er noe annet..  :roedme:

Få vørteren til å "snurre" rundt. Noen har kjeler med innvendig, vinklet kran og noen bruker meskeskjea. Ideen er at mesteparten av truben samler seg i en kone på midten, og man således får mindre trub over i gjæringskaret.
 
Vi brygger på en 27-liters kjele med tappekran nederst. Vil whirlpool fortsatt gi effekt? Med all humle og evt andre ingredienser som ligger igjen som en graut så skjønner jeg ikke helt hvordan litt røring kan få det unna..
 
thomasski skrev:
Vi brygger på en 27-liters kjele med tappekran nederst. Vil whirlpool fortsatt gi effekt? Med all humle og evt andre ingredienser som ligger igjen som en graut så skjønner jeg ikke helt hvordan litt røring kan få det unna..
Dette har jeg ikke praktisert selv, men det er ett av fysikkens mysterier: Fyll vann i en kjele. Hell grovsalt nedi. Rør rundt. Man skulle tro at sentrifugalkraften slynger saltet ut mot kantene, men neida! Saltet samler seg i midten, i sentrum av bunnen.  Det samme skjer vel med de tyngre delene i vørteren.
 
Jo, logisk nok det. Problemet vårt er at vørteruttaket (via filter) stikker inn fra siden og til omtrent midt i kjelen. Men vi skal ikke la noe være uprøvd så på romjulsbryggingen skal det sentrifugeres!!
 
Hahaha! Veit vel ikke helt om det egentlig er noe ord, men det er nå i hvert fall den kraften som gjør at grumset ditt samles på midten! ;)  :skitbra: ;D
 
Tilbake
Topp