Hvordan hindrer du grumsete øl?

Hei.

Jeg har på de siste bryggene mine brukt en kjøkkensil, for å fjerne proteiner og grums fra vørteren før gjæring.
Dette har vist seg å være en noe tidkrevende prosess, som øker sjansen for infeksjon.
Jeg lurer derfor på om dette er et steg i bryggeprosessen min som kan kuttes ut.

Jeg bruker klarningsmiddel, men kjører uansett alt ut gjennom kranen som er påmontert kjelen.
Når jeg ser hvor mye grums jeg kvitter meg med på denne måten, så tenker jeg at det må ha noe for seg.
Vil jeg få et like klart øl hvis jeg dropper silingen før gjæring, og heller tar en runde på dette ved omstikking?

Hva gjør du?
 
For å klarne ølene mine gjør jeg følgende.

Tilsetter protafloc i kok (15 min)
Whirlpooler og lar vørter stå i gryta etter whirlpool før avtapp
Tilsetter Clariferm i begynnelsen av gjæring
Cold crasher ølet på slutten av gjæringen og tilsetter biofine.
 
Jeg bruker kun irish moss siste 15 min av kokingen. Whirlepooler og heller av det jeg kan uten grums gjennom en fin sil, siste rest heller jeg oppi et stort dørslag over sila igjen og lar denne dryppe av 10 minutter.
Gjærer 14 dager minimum og tapper ølet som vanlig. Får alltid klart og fint øl.

Passer alltid på at jeg har grei kok og avkjøler raskt mens jeg beveger kobberkjøleren i vørter. Rask avkjøling har jo også endel å si på det å få klart øl.
 
Odland skrev:
For å klarne ølene mine gjør jeg følgende.

Tilsetter protafloc i kok (15 min)
Whirlpooler og lar vørter stå i gryta etter whirlpool før avtapp
Tilsetter Clariferm i begynnelsen av gjæring
Cold crasher ølet på slutten av gjæringen og tilsetter biofine.

Merker du noe forskjell der du bruker clarity ferm og biofine sammen, Odland? Tenkte jeg skulle teste kombinasjoenen selv.
 
Jeg bruker også Whirlflock (1/2 tablett på 25 liter) 15minutter av koketiden og lar det stå å bunnfalle 30-60 minutter etter at kjølingen er ferdig. Da er vørteren som tappes helt klar og fin, men det forutsetter at du lar de siste literene med grums være igjen i kjelen og tømmer det ut etterpå. Jeg har laget en vinkel på innsiden av krana som står passe høyt opp i kjelen slik at det blir igjen omtrent 3,5 liter av de 25 literene jeg har etter koking, det er passelig på mitt oppsett. Ikke prøv å få med alt i gjæringskaret, beregn heller oppskriften slik at du tar høyde for litt svinn.
Jeg bruker ikke noe annet for klaring, og lar det gjære 2-3 uker. Lar det også stå kaldt noen dager før tapping hvis jeg ikke har det travelt. Da er ølet stort sett helt klart og fint når jeg tapper det på fat.
 
Min erfaring er at bruk av Clarity-Ferm gir mye mindre kjøletåke i ølet. Klart øl betyr egentlig lite, menndet ser jo stort sett ganske bra ut, da.
 
Hvis du skal sile, finnes det på honningsentralen en dobbelsil som er veldig grei, den har forlengerarmer på begge side slik at den kan settes over gjæringskaret: (se litt nedover på siden) http://www.honning.no/honningbehandling Har du en birøkter i nærheten får du sikkert låne nu utenom sesongen.
 

Vedlegg

  • Sil, dobbel, rustfri.jpg
    Sil, dobbel, rustfri.jpg
    13,2 KB · Sett: 989
Gahr skrev:
Min erfaring er at bruk av Clarity-Ferm gir mye mindre kjøletåke i ølet. Klart øl betyr egentlig lite, menndet ser jo stort sett ganske bra ut, da.

Hvor lang tid bruker CF, har et øl som er 4 uker med CF og overhodet ikke klart
 
Tja. Skulle ikke bruke lang tid. Er det kjøletåke? Og har CF-en vært fersk? Går ut på dato etterhvert.

Det er så mange faktorer som spiller inn ang. klarheten i ølet at det ikke alltid er lett å si hva uklarheter skyldes...
 
Cold crashing gjør ikke noe med chill haze. De forskjellige klaringsmidlene gjør forskjellige ting. Clarity-Ferm bryter ned polyfenoler slik at de ikke danner chill haze. Cold crashing får gjæren til å bunnfelle.
 
Lurer litt på en ting. (Nok en gang)
Kjøletiden er viktig for å få klart øl har jeg lest mange plasser. Jeg har laget meg en motstrømskjøler som fungerer veldig bra tror jeg.
Vil jeg miste denne effekten da? Siden jeg tapper rett i gjæringskaret etter endt kok.
Det går ikke mange minuttene før det er nedkjølt men det nedkjøles jo ikke i gryta.
 
borander skrev:
Odland skrev:
For å klarne ølene mine gjør jeg følgende.

Tilsetter protafloc i kok (15 min)
Whirlpooler og lar vørter stå i gryta etter whirlpool før avtapp
Tilsetter Clariferm i begynnelsen av gjæring
Cold crasher ølet på slutten av gjæringen og tilsetter biofine.

Merker du noe forskjell der du bruker clarity ferm og biofine sammen, Odland? Tenkte jeg skulle teste kombinasjoenen selv.

Blir et klarere øl ja. Anbefales.
 
Rolv Bruun skrev:
Hvis du skal sile, finnes det på honningsentralen en dobbelsil som er veldig grei, den har forlengerarmer på begge side slik at den kan settes over gjæringskaret: (se litt nedover på siden) http://www.honning.no/honningbehandling Har du en birøkter i nærheten får du sikkert låne nu utenom sesongen.

Den er helt genial :skitbra:
Eg driver med birøkt og har en slik sil selv. Inneholder 2 siler en grovsil og en finsil.
Den siler og lufter vørtelen samtidig og er heller ikke så dyr(ca.400kr) Det er bevegelige bøyler på sidene som kan justeres over karet ved tapping  :biersmile: (kan kjøpes i alle birøktutsalg)

Er det noen som vil ha lokal honning fra Jæren/høg Jæren i brygge så bare send en PM så ordne me det :biersmile:
 
Nå er jeg riktignok nybegynner, så det kan fort være at jeg overser noe. Jeg bruker ikke protafloc, biofine eller clariferm eller whirlpooling. Jeg bruker en spiseskje Irish Moss i 20 liters brygg. Etter noen uker eller en måned i relativt kjølig temperatur så er ølen nesten like klar som kjøpeøl.

Bruker man alt dette for å ha klarhet fra dag en?

Jeg er usikker på effekten av Irish Moss, men det er jo billig.

Elling
 
Elling skrev:
[...]
Jeg bruker en spiseskje Irish Moss i 20 liters brygg. Etter noen uker eller en måned i relativt kjølig temperatur så er ølen nesten like klar som kjøpeøl.
[...]

Jeg bruker også kun Irish moss (egentlig SuperMoss, men samma det), og nøyer meg med det. Det funker helt fint for meg.
 
Jørn Hammerud skrev:
Elling skrev:
[...]
Jeg bruker en spiseskje Irish Moss i 20 liters brygg. Etter noen uker eller en måned i relativt kjølig temperatur så er ølen nesten like klar som kjøpeøl.
[...]

Jeg bruker også kun Irish moss (egentlig SuperMoss, men samma det), og nøyer meg med det. Det funker helt fint for meg.

+1
 
Bjarte H skrev:
Jørn Hammerud skrev:
Elling skrev:
[...]
Jeg bruker en spiseskje Irish Moss i 20 liters brygg. Etter noen uker eller en måned i relativt kjølig temperatur så er ølen nesten like klar som kjøpeøl.
[...]

Jeg bruker også kun Irish moss (egentlig SuperMoss, men samma det), og nøyer meg med det. Det funker helt fint for meg.

+1
Jeg også, men har en lei tendens til å glemme den også :)
Klart og fint øl likevell :)
1 spiseskje er vel voldsomt? Irish moss er mulig, men supermoss sier max 1/4 teskje pr 20 liter....
 
Gahr skrev:
Tja. Skulle ikke bruke lang tid. Er det kjøletåke? Og har CF-en vært fersk? Går ut på dato etterhvert.

Det er så mange faktorer som spiller inn ang. klarheten i ølet at det ikke alltid er lett å si hva uklarheter skyldes...

Den er nok ikke gått ut på dato, jeg har ikke prød cet før og bare lurte, og jeg har ikke glemt tolmodighet og det ølet jeg drikker akkurat nå ser lovende ut, etter dag 26 siden brygging.
:)
 
Tilbake
Topp