Hvordan korte ned bryggedagene?

Hvor mye synker effektiviteten ved no sparge? Noen som har tall?

Basert på egne erfaringer: 8-10% i forhold til batch sparge, som er det jeg normalt bruker. Her er det direkte sammenlignbart, siden den eneste forskjellen er antallet tappinger. Ellers gjør jeg alt likt.

I forhold til fly sparge vil det komme mye an på hvor samvittighetsløst du tyner mesken når du skyller:). Jeg ville neppe økt effektiviteten min med mer enn 5% om jeg gikk over fra batch sparge til fly sparge - siden jeg har en relativt øm samvittighet:p. (Denny Conn hevder at batch sparge er like effektivt, men der tar han feil.)
 
Fra springen. Nå skal det sies at jeg har fjernvarme og ikke vvb, og at jeg har testa at jeg ikke smaker forskjell på avkjølt varmtvann fra springen og kokt vann og kaldt vann.

Jeg har ganske flunkene ny vvb. Tror du det skulle være no problem å bruke varmtvann fra den?
Ikke at jeg syntes det er så ille å vente den halvtimen meskevannet, altids noe å gjøre i mellomtiden
 
Jeg har ganske flunkene ny vvb. Tror du det skulle være no problem å bruke varmtvann fra den?
Ikke at jeg syntes det er så ille å vente den halvtimen meskevannet, altids noe å gjøre i mellomtiden
Flunkende ny som "installert i går" tror jeg kunne ha gitt litt metall i vannet. Det danner seg et belegg over kobberen som hindrer at ioner kommer ut i vannet. Og hvis varmtvannet i berederen står lenge uten utskifting, kan det også føre til litt mer metall i vannet. Eneste måten å få nøyaktig kunnskap om dette er å sende vannprøve til analyse.

Som @erikraude har jeg fjernvarme. Og dermed alltid nok friskt varmtvann! :)
 
ett år gamel er den. Satte to glass vann i kjøleskapet nå. Et med varmtvann (60 grader) og ett kaldt. Så får jeg ta en subjektiv sensorisk analyse om et par timer
God plan. Jeg tipper det er helt fint, men etter å ha helt ut glya av en gammel vvb en gang var det ikke så fristende å bruke det vannet innvortes. Samtidig er den glya ting som i utgangspunktet finnes i vannet og bunnfeller, antar jeg, så...
 
Update: Jeg syntes faktisk det avkjølte vannet fra vvb hadde en litt emmen smak som ikke det kalde vannet hadde, det var friskere
Nå prøvde jeg ikke kokt avkjølt vann, men jeg tror ikke jeg vil bruke det å brygge med, kanskje det hadde funket i enkelte øltyper
men tar ikke sjansen
 
Update: Jeg syntes faktisk det avkjølte vannet fra vvb hadde en litt emmen smak som ikke det kalde vannet hadde, det var friskere
Nå prøvde jeg ikke kokt avkjølt vann, men jeg tror ikke jeg vil bruke det å brygge med, kanskje det hadde funket i enkelte øltyper
men tar ikke sjansen
Da var det lurt du testa. :)
 
Update: Jeg syntes faktisk det avkjølte vannet fra vvb hadde en litt emmen smak som ikke det kalde vannet hadde, det var friskere
Nå prøvde jeg ikke kokt avkjølt vann, men jeg tror ikke jeg vil bruke det å brygge med, kanskje det hadde funket i enkelte øltyper
men tar ikke sjansen
Testa du det blindt?
 
Da kan du vel bare la være å brygge? Poenget med en hobby er vel at man liker å holde på med den?

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
Dette synes jeg virker litt lite gjennomtenkt. Det kan jo faktisk være helt omvendt: Ved å korte ned bryggedagen åpner øker man jo antall "vinduer" man har for å faktisk få brygget. Ikke alle kan uten videre avse 8 - 10 timer til enhver tid, men det betyr jo ikke at man ikke liker å brygge. Og om man bruker halve tiden, så kan man like fult kose seg med brygging? Eller snudd helt på hodet, hvis man vil ha lengst mulig bryggedag, så er det jo bare å meske i 6-8 timer, koke 2 -3 timer og virkelig slå seg løs? Maksimering av bryggedagen for maks glede?
 
Flunkende ny som "installert i går" tror jeg kunne ha gitt litt metall i vannet. Det danner seg et belegg over kobberen som hindrer at ioner kommer ut i vannet. Og hvis varmtvannet i berederen står lenge uten utskifting, kan det også føre til litt mer metall i vannet. Eneste måten å få nøyaktig kunnskap om dette er å sende vannprøve til analyse.

Som @erikraude har jeg fjernvarme. Og dermed alltid nok friskt varmtvann! :)
Kobber? De fleste nye vvb. er i rustfritt stål, tror ikke det avgir noe særlig til vannet. Men det legger seg veldig fort litt sedimenter i bunn av tank, så jeg ville uansett ikke brukt det til noe jeg skal drikke. Etter innkjøp av maltmølle så veier jeg opp og kverner malt mens vannet blir varmt, det tar omtrent like lang tid for meg.
 
Dette synes jeg virker litt lite gjennomtenkt. Det kan jo faktisk være helt omvendt: Ved å korte ned bryggedagen åpner øker man jo antall "vinduer" man har for å faktisk få brygget. Ikke alle kan uten videre avse 8 - 10 timer til enhver tid, men det betyr jo ikke at man ikke liker å brygge. Og om man bruker halve tiden, så kan man like fult kose seg med brygging? Eller snudd helt på hodet, hvis man vil ha lengst mulig bryggedag, så er det jo bare å meske i 6-8 timer, koke 2 -3 timer og virkelig slå seg løs? Maksimering av bryggedagen for maks glede?

Skriver under på dette. Da jeg optimaliserte mitt utstyr og prosess for noen år tilbake var det med tanke på å kunne brygge oftere (og sikrere). Før tok en bryggedag gjerne 8 timer og brygging på ukedager var mer eller mindre
ekskludert. Nå ligger jeg på ca. 5 timer med vasking, som gjør det mye mer fleksibelt i tidsklemma.
 
Skriver under på dette. Da jeg optimaliserte mitt utstyr og prosess for noen år tilbake var det med tanke på å kunne brygge oftere (og sikrere). Før tok en bryggedag gjerne 8 timer og brygging på ukedager var mer eller mindre
ekskludert. Nå ligger jeg på ca. 5 timer med vasking, som gjør det mye mer fleksibelt i tidsklemma.
Jo-jo. Ser den, men nå hadde trådstarter nettopp svart at han ikke likte å være i bryggeriet. Hvis man ikke liker å brygge er det vel liten hensikt å ha brygging som hobby?

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Update: Jeg syntes faktisk det avkjølte vannet fra vvb hadde en litt emmen smak som ikke det kalde vannet hadde, det var friskere
Nå prøvde jeg ikke kokt avkjølt vann, men jeg tror ikke jeg vil bruke det å brygge med, kanskje det hadde funket i enkelte øltyper
men tar ikke sjansen

Vi har en relativt ny VVB i det nye huset. Ifm at vi pusser opp badet nå så måtte den delvis tømmes og flyttes. Det vannet som kom ut i etterkant var ikke videre delikat. Helt normalt i følge rørlegger. Etter å ha sett det er jeg ikke i den minste tvil om at jeg aldri kommer til å benytte vann fra VVB til brygging. Vannet rant brunt meget lenge når jeg tappet av varmtvann fra tanken etterpå :D
 
Vi har en relativt ny VVB i det nye huset. Ifm at vi pusser opp badet nå så måtte den delvis tømmes og flyttes. Det vannet som kom ut i etterkant var ikke videre delikat. Helt normalt i følge rørlegger. Etter å ha sett det er jeg ikke i den minste tvil om at jeg aldri kommer til å benytte vann fra VVB til brygging. Vannet rant brunt meget lenge når jeg tappet av varmtvann fra tanken etterpå :D
Men den brune glya der kommer vel ikke fra berederen? Den kommer vel fra kaldtvannet som du drikker, bare at det feller ut i berederen, eller tenker jeg feil nå?
 
Tilbake
Topp