Hvorfor er det så mange IT-folk blant hjemmebryggerne?

Skudd i det blå. Men jeg vil vel ikke bli overssket om vi er noen faglærte og. Alt fra mek og elekrto til kokk og konditor.
 
På tide at noen organiserer denne "markedundersøkelsen" ?

NB! IT er en veldig bred kategori, vil ikke kalle det en yrkestittel på linje med kokk eller snekker.
 
Anders V. skrev:
Overraskende lavt tall, Gustav!  Hele 6% (dvs 3 stk :-D  ) av bryggerne på IKT-NM er kvinner. Og det i en mannsdominert bransje!

Stol ikke på en sulten ingeniør uten kalkulator... Det riktige tallet er litt høyere, uten å være spesielt imponerende. Vi har registrert 2956 menn i medlemsregisteret og 63 kvinner (ca 2,1%). Av betalende medlemmer med gyldig medlemskap er det 2082 menn og 37 kvinner (ca 1,7%).

Tallene er ikke på noen måte kvalifisert og bare tatt rått fra HyperSys i kveld. Det er også påfallende at tallet er såpass mye mindre for betalende medlemmer, selv om det er et litt lite antall å gjøre antagelser på.
 
Espen Unnvik skrev:
På tide at noen organiserer denne "markedundersøkelsen" ?

NB! IT er en veldig bred kategori, vil ikke kalle det en yrkestittel på linje med kokk eller snekker.

Neida. Ingen grunn til å organisere noe. Jeg har fått en del gode svar jeg kan bruke. Det var det jeg var på jakt etter.
Og ja, "IT" er en ullen betegnelse. Når jeg ser på deltakerlista, kunne vi nesten kalt det "Oslo IT-konsulent-mesterskap", for 80% er fra konsulentselskapene i Oslo.
Da jeg kalte det "IKT-NM i Hjemmebrygging" var det for å erte bransjeorganisasjonen "IKT-Norge". De arrangerer IKT-NM i diverse utendørsidretter. :-D

Takk for bidraget!
 
Anders V. skrev:
Neida. Ingen grunn til å organisere noe. Jeg har fått en del gode svar jeg kan bruke. Det var det jeg var på jakt etter.
Og ja, "IT" er en ullen betegnelse. Når jeg ser på deltakerlista, kunne vi nesten kalt det "Oslo IT-konsulent-mesterskap", for 80% er fra konsulentselskapene i Oslo.
Da jeg kalte det "IKT-NM i Hjemmebrygging" var det for å erte bransjeorganisasjonen "IKT-Norge". De arrangerer IKT-NM i diverse utendørsidretter. :-D

Takk for bidraget!

Faderen!
Hadde ett håp om at noen ville dra i gang en undersøkelse. :)

Husker det oppstod en debatt en tid tilbake om hvor mange som drev med musikk, da nødvendigvis ikke som yrke.
Var tilsynelatende en stor andel som hadde musikk og hjemmebrygging som fellesnevner.
 
Espen Unnvik skrev:
Anders V. skrev:
Neida. Ingen grunn til å organisere noe. Jeg har fått en del gode svar jeg kan bruke. Det var det jeg var på jakt etter.
Og ja, "IT" er en ullen betegnelse. Når jeg ser på deltakerlista, kunne vi nesten kalt det "Oslo IT-konsulent-mesterskap", for 80% er fra konsulentselskapene i Oslo.
Da jeg kalte det "IKT-NM i Hjemmebrygging" var det for å erte bransjeorganisasjonen "IKT-Norge". De arrangerer IKT-NM i diverse utendørsidretter. :-D

Takk for bidraget!

Faderen!
Hadde ett håp om at noen ville dra i gang en undersøkelse. :)

Husker det oppstod en debatt en tid tilbake om hvor mange som drev med musikk, da nødvendigvis ikke som yrke.
Var tilsynelatende en stor andel som hadde musikk og hjemmebrygging som fellesnevner.

:-D
I tillegg er det en del av oss som spiller i band, jobber med IT og brygger øl! Kinderegg-effekt?
 
chrkor skrev:
Skudd i det blå. Men jeg vil vel ikke bli overssket om vi er noen faglærte og. Alt fra mek og elekrto til kokk og konditor.
Enig i det, tror det er litt av samme ulla. Når jeg startet med IT i forrige årtusen engang, registrerte jeg den gang at veldig mange hadde bakgrunn som fagarbeidere.
 
Det forundrer meg ikke om det er mye IT-folk eller ihvertfall folk med teknisk interesse blant hjemmebryggerne.

Når jeg har lest alle trådene om ombygging/forbedring av bryggeutstyr så har jeg tenkt at det må da være over gjennomsnittlig teknisk interesse blant bryggerne.
 
øyvindg skrev:
Enig i det, tror det er litt av samme ulla. Når jeg startet med IT i forrige årtusen engang, registrerte jeg den gang at veldig mange hadde bakgrunn som fagarbeidere.


Og der eg starta som utviklar i 1980 (vel - eg programmerte mitt første Fortran IV program  på holkort i 1973… nokon som slår den her??) var det ikkje  fagarbeidere såvidt eg veit.   Men ein kollega var iallefall astrofysikar!  Og den gongen kalte vi det for EDB.
 
katla skrev:
Og der eg starta som utviklar i 1980 (vel - eg programmerte mitt første Fortran IV program  på holkort i 1973… nokon som slår den her??) ...

Algol 1969, utvikler fra 1973, først Cobol og siden Assembler. Det eneste jeg kan, utenom å brygge øl ;)
 
Tipper vi også finner interesse over gjennomsnittet for GNU/Linux her. Det er store likheter i viljen til å dele på kompetanse i begge miljøer.
Flere likheter:
Gahr / Stallmann
hujugyry.jpg
uzedagem.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
 
katla skrev:
øyvindg skrev:
Enig i det, tror det er litt av samme ulla. Når jeg startet med IT i forrige årtusen engang, registrerte jeg den gang at veldig mange hadde bakgrunn som fagarbeidere.


Og der eg starta som utviklar i 1980 (vel - eg programmerte mitt første Fortran IV program  på holkort i 1973… nokon som slår den her??) var det ikkje  fagarbeidere såvidt eg veit.   Men ein kollega var iallefall astrofysikar!  Og den gongen kalte vi det for EDB.

Assembly i -80 og ADA i 82. Bare for morroskyld.
Var 12 år gammel den gang. Oppdaga damer i midten av 20-årene.
 
For meg er det ihvertfall en generell sak at jeg liker å gjøre litt mer hands-on-ting på fritida, fikse på huset, lage mat, brygge...
 
Kan det være at vi som driver med IT alltids finner tid i løpet av arbeidsdagen til å slenge rundt oss med poster på forum og derfor ser veldig aktive ut? :)

Ø
 
Tidligere IT mann og ivrig brygger. Det er alle detaljene og planleggingen, i tillegg til det gode ølet, som gjør det spennende. Det er mye felles mellom brygging og programvareutvikling.
 
Det kan jo tenkes at det finnes en del bryggere som ikke har inntatt cyberspace også, og at overvekten av IT-folk her kan henge sammen med at vi er på internett. Men for min del var det nå internett som tipset meg om at det gikk an å brygge skikkelig øl, så om ølbrygging oppfattes som et virus, eller et mem, så har kanskje internett vært den største infeksjonsvektoren de siste ti årene. IT-arbeidere er gjerne dem som har vært mest utsatt for smittefare.
 
Men... Selv om det er mange IT-folk i Norbrygg, sliter vi fortsatt med å finne noen som har tid å kompetanse til å oppgradere forumet slik at Tapatalk fungerer...
 
Tilbake
Topp