stigove skrev:
Har satt brygg nr 2 - en american brown ale, kit fra bryggselv.no med safale05. Andre gang var en del mindre søl ja
OG1056 satt til gjæring i 17C. Noen som har erfaringer med kit fra bryggselv?
Jeg har!
Mitt første brygg ever var American Pale Ale-settet.
Fulgte oppskriften de har lagt ut så godt jeg klarte, og bortsett fra litt søling i det jeg tok av lokket fra boksen gikk renholdet greit.
Lot det stå tre uker til gjæring, tilsatte 30 gr humle (Centennial pellets) etter en uke og ytterligere 30 gr etter to uker.
Tappet direkte over på flasker og tilsatte 1 drops pr. 0,5 l-flaske. Flasket 25.12.
Opplevde til å begynne med veldig lite skumdannelse og lite futt i det, men nå etter 6 uker begynner det å komme seg.
Men det viktigste er smaken. Synes det rett og slett har blitt veldig godt!
Jeg skal ikke påstå jeg er verdensmester i smaking, men synes i min lille verden at ølet er like godt som hva en flaske til 50 spenn på polet er!
Har også brygget og flasket et brygg nr. to derfra, en America IPA. Ble flasket for en uke siden og har så langt ikke smakt på dette. På dette brygget tappet jeg det over fra gjæringsbadet til en al.kjele og tilsatte sukkerlake der. Også på dette brygget tilsatte jeg 30 gr humle, samme som over og etter fem dagers gjæring.
Venter i spenning på å smake på det!