Hvorfor skjer det ikke noe som helst med brygget?

Ja jeg trodde jeg hadde blandet godt, men tydeligvis ikke. Men forventet ikke at det skulle gå feilfritt første gangen, så det er god læring. Så er det forhåpentligvis siste gang jeg gjør den feilen!
Jeg fullfører uansett prosessen. Tror dere det fremdeles kan bli et drikkelig øl utav det her? Jeg har et gjærkar til så vurderer å bestille meg et nytt sett allerede..
 
Godt å se at det løste seg så lett. :) Du nevner også noe om at måleren vil justere seg oppover etter noen minutter? Slik jeg har forstått det er det viktig å snurre på den, for å få vekk bobler, og lese med en gang, og IKKE vente? Mulig jeg har feil?
 
Temperatur på væsken betyr mye det også. en kald vørter vil være mye tettere enn en varm. hydrometeret vil synke mye lengre ned i en varm vørter f.eks.
 
Egentlig ikke noe særlig. Men + - 2-3 bør man ta høyde for. Man kan regne det ut med kalkulatorene på http://www.brewersfriend.com/hydrometer-temp/
 
KristianBH skrev:
Egentlig ikke noe særlig. Men + - 2-3 bør man ta høyde for. Man kan regne det ut med kalkulatorene på http://www.brewersfriend.com/hydrometer-temp/

Kommer jo an på temperatur det. Skiller 10-12 öchelse mellom varmeste og kaldeste i springen hos meg, og det er vel en omtrent 55 grader diff i temp +-, men det er ikke det som er viktig, men bare få fram det at mye spiller inn når det kommer til måling av OG/SG/FG.
 
Joda man må såklart ha det med, men regner det som tvilsomt at han gjærer med temp på 40C eller 1C. Hvis han måler OG 34 med hydrometer som er kalibrert til 15C så vil ifølge kalulatoren 5C være 331 og 25C vil være 361 , så innenfor dette har det ikke STOR betydning :)
 
Den er jo grei den med gjæring, men det er vel fort gjort å måle OG rett etter kok som nybegynner, og da begynner plutselig variasjonen å bli brukbart stor om du måler på 20 grader eller 70 grader. Var det jeg skulle fram til. Det har nemlig jeg gjort en gang.
 
Var skeptisk til gjæringen da det ikke var dannet noe kraus i det hele tatt. Nå har tønna stått i 10 dager. Målte i går og fikk SG=1012. Det har definitivt skjedd en del. Blir tapping i slutten av uka :D
 
Da er det tappet over på flasker. Blir spennende og se hvordan det blir om et par ukers tid. I mellomtiden tenkte jeg å sette enda et brygg.

Skål  :biersmile:
 
Da var et coopers IPA sett satt. Noen som har erfaring med dette? Brukte ale gjæren som fulgte med der samt ale gjæren som fulgte med det forrige settet. Australian pale ale. Mao 14 gram gjær. For mye?

Syntes jeg har blitt en del erfaringer rikere av dette, samt lese her på forumet. Blir nok å bevege seg videre fra ølsett om ikke så alt for lenge. :D 
 
thh skrev:
Da var et Coopers IPA sett satt. Noen som har erfaring med dette? Brukte ale gjæren som fulgte med der samt ale gjæren som fulgte med det forrige settet. Australian pale ale. Mao 14 gram gjær. For mye?

Nei. Av en eller annen grunn sender produsentene av ølsett med omtrent halvparten så mye gjær som du bør bruke. En veldig enkel måte å forbedre et ølsett på, er å kjøpe en annen gjær. Til IPA er Safale S-05 en veldig bra gjær, som også er tilgjengelig fra de fleste hjemmebryggebutikker.
 
Har satt brygg nr 2 - en american brown ale, kit fra bryggselv.no med safale05. Andre gang var en del mindre søl ja ;) OG1056 satt til gjæring i 17C. Noen som har erfaringer med kit fra bryggselv?

Har planer om å flaske coopers pilsneren denne uken. Har da stått i 14dager.
 
Har testet American Brown Ale fra Bryggselv tidligere og synes den ble meget god. Brukte flytende gjær.
 
stigove skrev:
Har satt brygg nr 2 - en american brown ale, kit fra bryggselv.no med safale05. Andre gang var en del mindre søl ja ;) OG1056 satt til gjæring i 17C. Noen som har erfaringer med kit fra bryggselv?

Jeg har!
Mitt første brygg ever var American Pale Ale-settet.
Fulgte oppskriften de har lagt ut så godt jeg klarte, og bortsett fra litt søling i det jeg tok av lokket fra boksen gikk renholdet greit.
Lot det stå tre uker til gjæring, tilsatte 30 gr humle (Centennial pellets) etter en uke og ytterligere 30 gr etter to uker.
Tappet direkte over på flasker og tilsatte 1 drops pr. 0,5 l-flaske. Flasket 25.12.
Opplevde til å begynne med veldig lite skumdannelse og lite futt i det, men nå etter 6 uker begynner det å komme seg.

Men det viktigste er smaken. Synes det rett og slett har blitt veldig godt!
Jeg skal ikke påstå jeg er verdensmester i smaking, men synes i min lille verden at ølet er like godt som hva en flaske til 50 spenn på polet er!

Har også brygget og flasket et brygg nr. to derfra, en America IPA. Ble flasket for en uke siden og har så langt ikke smakt på dette. På dette brygget tappet jeg det over fra gjæringsbadet til en al.kjele og tilsatte sukkerlake der. Også på dette brygget tilsatte jeg 30 gr humle, samme som over og etter fem dagers gjæring.
Venter i spenning på å smake på det!
 
Jeg er ikke helt enig med fremgangsmåten i desse settene. Først skal man helle sirupen på dunken, så tilsette kokende vann og så kalt vann til slutt....da blir det fort slik at det blandes  dårlig.
Jeg koker alltid opp vannet og tilsetter sirupen deri. Rører det godt sammen før det helles på dunken. Tilsetter kaldt vann, på med lokk og rister godt. Tilsetter gjæret, og rister godt.
Da går det som bare f...illeren etter 5-6 timer.
 
Fossdal skrev:
Jeg er ikke helt enig med fremgangsmåten i desse settene. Først skal man helle sirupen på dunken, så tilsette kokende vann og så kalt vann til slutt....da blir det fort slik at det blandes  dårlig.
Jeg koker alltid opp vannet og tilsetter sirupen deri. Rører det godt sammen før det helles på dunken. Tilsetter kaldt vann, på med lokk og rister godt. Tilsetter gjæret, og rister godt.
Da går det som bare f...illeren etter 5-6 timer.

Sikkert ikke dumt å helle sirupen oppi det kokende vannet for å få det skikkelig blandet. Jeg skal forsøke dette neste gang.

Opplever lite plopping i gjærlåsen på brown alet mitt, men ser det har blitt dannet en god kraus så regner med det er liv i det.

Jeg flasket pilsneren min tidligere i uken og fant fort ut at det var vanskelig å unngå å sprute mye når jeg tappet. Jeg brukte en hevert med pumpe og kran, tappet på 0,33 flasker som jeg fikk kjøpt for panten på lokalbutikken. Hva kan konsekvensene være ved at man får mye okygentilførsel i øllet under tapping? 
 
God aften alle sammen. Et par spm. Starter med Aus Pale Ale som jeg brygget. Det har nå stått på flasker i 2.5 uker. satt det i kjøleskapet etter 2 uker og tenkte å lagre det der. Er det dumt? Burde det lagres noe varmere? Syntes den smaker hmm. rart? Mye mer smak i det om det ikke så kjøleskapkaldt, men deiligere å drikke når det har stått i kjøleskap en stund. men spm er altså det med lagring.

spm nr to. Det er egentlig tappedag imorgen. tok en måling nå og fikk fg=1010. Mao det har gjæra bra. Men det var jo så jævlig med grums. Er ikke heeelt sikker på om det bare lå på topp, det kan hende. Ser ut som det er masse gjær som ligger på toppen her. hva er dealen til ølet? Burde jeg vente med å tappe? Noen tips til hvordan jeg evt kan fjerne toppgrumset? sjekk bildet.

2u73dbs.jpg
 
Det var mye grums i overflaten sist jeg tappet, men tapper jo fra et stykke under det så det kom ikke noe særlig med i flaskene ettersom jeg så.
 
Tilbake
Topp