PetterL
Norbrygg-medlem
Kjøler ikke ned vannet før jeg har gjort det jeg kan for å få oksygenet ut av fatet, nettopp fordi når det kjøles ned igjen så øker oppløseligheten for gasser og oksygenet tas opp i vannet igjen.Forstår jeg deg rett ved at du kjøler ned vannet, tilsetter CO2 nedenfra og så presser det over til ølet vha CO2?
Du lar vel ikke CO2 sirkulere gjennom vannet til det er kaldt?
Hvordan for Ringenes & co okygenfritt øl?
Hva med å tilsette varmt vann? Ringnes varmer jo opp sitt øl før de flasket det.
Hva blir egentlig forskjellen på å tilsette mer i meskekaret kontra å vanne ut etterpå, bortsett fra at man utnytter kapasiteten bedre?
Ble ølet du brygget etter denne metoden som forventet?
Sirkulerer CO2 gjennom varmt vann når gassoppløseligheten er lavest. Såkalt "scrubbing" brukes også av store bryggerier. Jeg har bare gjort det litt på "gefylen", hatt CO2 koblet til stigerøret og så dratt i sikkerhetsventilen for å slippe CO2 igjennom vannsøylen i fatet. Ikke gjort dette mer enn sånn passe før jeg har gått i fra fatet for nedkjøling til romtemp med CO2 fortsatt tilkoblet (ellers kan fatet implodere pga termisk kontraksjon av vannet). Hvor mye CO2 jeg har pumpet igjennom? Sånn passe... Sikkert ikke mer enn 30sek til 1min. Det meste av oksygenet er allerede fjernet ved kokingen.
Grunnen for å vanne ut etter gjæring for de store bryggeriene er for å utnytte tankvolumet sitt bedre, men også at vørteren som da vil være sterkere når den gjæres vil gi mer esterproduksjon som vil bli med videre i det ferdige produktet.
Ta en tur på polet og kjøp Ringnes Extra Gold og så en Ringnes på dagligvaren så får du testet mot hverandre akkurat samme øl for og etter nedbrygging.
Jeg har fortsatt ikke fått til "industripils" smaken, men jeg har virkelig prøvd!