Infeksjon og villgjær

Jeg sliter med det samme, skjønt jeg ikke tror det er villgjær som herjer hos meg. Så jeg klorer nå systematisk alt som kommer i kontakt med ølet etter koking etter hvert som jeg skal bruke det. Det er vel ikke noe annet å gjøre. Har du et eget bryggerom som er infisert, er det vel verre.
 
Jeg vasket og kloret alt! Gulv tak og vegger og. Åpnet tom. et Hydrometer som ikke har vært i bruk. Og der var det tydelig spor av uønskede gjester inne i plastikkfutteralet. Antagelig pga det fuktige klimaet i rommet. Foreløpig koker jeg utendørs til jeg får ordnet skikkelig avtrekk.
 
Ikke noe magisk. Vask alt du har (I know). Bytt alle slangene du har (koster ingenting). Vask tappeutstyret (mange glemmer dette), flaskefyller som er vanskelig å rengjøre? da bytter du denne (koster lite). Flasker, Optisk sjekk at de ikke har rester som sitter fast i sidene, bynnen, så en runde i oppvaskmaskin. Santier med Starsan når du neste gang flasker. Gjær spaserer ikke opp i gjæringskaret men havner der ved at man bruker utstyr som ikke er ren + haiker på støvpartikkler (bruk lokk så langt som mulig).
 
Etter at alt er kloret så ta deg/dere en tur til den lokale svømmehall for å bli kloret selv o_O etter denne behandling hastes det hjemover for å brygge,lykke til med brygginga......
 
Jeg har hatt noe lignende på alle de tre 5-liters all grain bryggene mine. Det 20-liters ekstrakbrygget jeg gjorde innimellom ble ok.

Øllet er klart på flasken, men et øyeblikk etter at korken er av, hvirvles alt bunnfallet opp og skum flommer ut av flasken. Nå har jeg kastet gjæringskaret jeg brukte til disse bryggene.
 
Sist redigert:
Mitt forsøk på en fornorsking av cold side, så ja. Etter kok og til karet er forseglet :)
 
Gjærer du i plastikkbøtter? Det kan hende at det har satt seg bakterier i riper på innsiden av bøttene. Plastikkbøtter bør byttes ut regelmessig.
 
Jeg vasket og kloret alt! Gulv tak og vegger og. Åpnet tom. et Hydrometer som ikke har vært i bruk. Og der var det tydelig spor av uønskede gjester inne i plastikkfutteralet. Antagelig pga det fuktige klimaet i rommet. Foreløpig koker jeg utendørs til jeg får ordnet skikkelig avtrekk.
Hvorfor har du så fuktig klima i rommet? Er det dårlig utlufting?
 
Jeg tenker også at heverter, flaskefyllere og kraner er steder hvor grums ofte setter seg. Demonterer du alle kraner mellom hver gang du brygger?
 
Det var dårlig lufting ja. Har en paxvifte og et lite vindu åpent, men det ble for dårlig. Satte opp begge vinduene sist og det bedret seg, men ikke nok. Får brygge ute til jeg får ordnet med skikkelig ventilasjon. Ångående rengjøring så trodde jeg at jeg var nøye, vasket alt og lot det ligge i starsan. Men kom plutselig på at jeg ikke hadde demontert flaskefylleren. Fant noen små rusk der. Kanskje det var kilden? Tviler på det siden den lå i starsan. Vet og at det ble brukt gjennbrukt gjær som kan være en kilde til infeksjon.
 
IMG_20160808_191812.jpg


Belgisk Blonde, ser slett ikkje blond ut. Rusten farge, lignende skjedde med en IRA, den hadde 0 restsødme smakte veldig fruktig, og flaskene gushet over etter åpning.

Sett noko lignende?
 
Det ser nesten ut som om du allerede har stilt diagnosen sjøl:). Hvis det ser ut som den forrige som var infisert, er det vel en rimelig tanke at denne har fått det samme. Hvis det var en infeksjon som utviklet seg fort, vil du vel finne det ut ved å vente litt ekstra med å tappe. Hvilken gjær bruker du, forresten? Hvis det er Belle Saison, kan du rolig forvente null restsødme. (Jeg fester en viss lit til det som sies; at den gjæren delvis er distaticus. Jeg holder den som en mulig kilde til en serie av infeksjoner jeg har hatt. Men NB; jeg er ikke på noen måte sikker. En mengde bryggere har brukt den uten problemer, så det virker kanskje litt rart at jeg skulle få det.)
 
Som cjohansen skriver. Smaker det ok er det godt mulig det er det også.
Gi det en liten uke i kjøleskap så synker mye av det som flyter på toppen til bunns.
Jeg har hatt mine infeksjoner jeg også men har aldri kunne påvise noe galt i gjæringskaret.
Men etter noen måneder / ett års tid på flaske så vet jeg hvordan en infeksjon kan utarte seg.
 
Joda, det smakte ikkje så gale, smakte alkoholen godt men det skal det vel gjør ved rundt 7-8 % i romtemperatur. Tappet på fat så skal det stå kaldt 8 uker. Kommer tilbake med oppdatering tidlig Oktober. Krysser fingre og tær. :)
 
Hva slags maltbase brukte du på denne? Har ølet endret drastisk farge etter at du satte vørteren til gjæring?
 
Det så ikkje fullt så mørkebrunt ut under tapping gjennom hevert, kan hende eg ser litt svart på da, har hatt ein del dårlige brygg og mykje skuffelse i det siste :)

Pilsner Malt 5,7kg
Vienna Malt 1kg
Pale Wheat Malt 0,4kg
Carared 0,4kg
 
Tilbake
Topp