Infeksjon på fat, hvordan merkes dette?

Hei. Jeg har på mine to år med denne hobbyen kommet over 2 flasker med tydelig infeksjon. Begge fra samme brygg, og begge på rengjorte butikk øl flasker. Infeksjonen har vist seg med at flaskene har begynt å skumme over etter å ha jekket korken, sakte men sikkert siver skummet ustanselig ut. Den første helte jeg over i glass, og det var et voldsomt liv i glasset med mye "kullsyre" og små klumper som virvlet rundt, så den helte jeg rett i vasken. Den andre skummet på samme måten som den første, så helte den bare rett i vasken og jekket meg en ny øl. Hadde ikke lyst å smake på noen av dem :/

Det jeg har begynt å tenke på etter disse to kjedelige tilfellene er: hvordan kan jeg vite om øllet på fatene mine er infisert eller ikke ?? Er det noe som kjennetegner infisert øl som er tappet fra fat, eller går det kun på smak?
 
At det skummer over trenger ikke være et tegn på infeksjon, egentlig. Men du er jo den som vet hvor mye sukker du har brukt. Har fått øl av en bekjent tidligere som har skummet som faen, rett ut av flaska. Saison. Trikset var å la den stå iallefall ei uke i kjøleskap først. Ølet smakte helt fantastisk.

På fat så må du vel egentlig bare smake, med mindre du vil introdusere oksygen og evt purge etterpå. Men purging blir ikke kvitt oksygenet, det bare dilluterer det.
 
Jeg karbonerte med like mye sukker direkte i flaskene, dem hadde begge stått et par måneder i kjøleskapet. Men det var noe rart med dette brygget, etter 4 - 5 uker karbonering i temperatur kontrollert kjøleskap på 24 grader, så traff jeg på flere flasker som var totalt fri for kullsyre. Etter 2 - 3 måneder traff jeg ikke på flere uten kullsyre, noe som selvsagt kan være bare tilfeldig. Tenker at disse som nå skummet over, er flasker som ville vært helt død etter 5uker.
Det var ikke noe mer trykk i disse to flaskene, enn hva det var i de andre, iallefall ikke som jeg klarte å merke. Ølllet er en black ipa på ca. 8,5%

Hvordan kan det kontrolleres på fat i metoden du viser til når øllet blir introdusert for oksygen?

Er det ikke trygt med tanke på infeksjon, å tilsette vanlig bordsukker direkte i øllet for garbonering? Jeg har gjort dette på mine 4 siste brygg, både i fatene og flaskene. Til flaskene bruker jeg en liten måleskje som tar ca. 6 gram.
 
Tilbake
Topp