Infeksjoner og sølvtråd

Hei

Jeg er helt fersk i bryggeverdenen men leser stadig om redsel for infeksjon. Forstår nødvendigheten av å ikke slurve med hygiene.
Det jeg lurer på er om noen har erfaring med å henge en kveil med sølvtråd i gjæringskaret?
Sølv er jo bakteriedrepende. Hva slags innvirkning vil det ha på gjær og resultat?

Vil det kunne forhindre risiko for bakterieinfeksjoner?
 
Jeg vil tro det har like stor effekt som å kaste litt salt over skulderen.
Bruk kjemikalier evt varme til desinfisering.
 
Har et klistremerke i kjøleskapet der det står "Anti-bacterial, with silver". Leste en artikkel om dette for en stund siden, og det har visst ikke så mye å si.
Vær nøye med hygiene og ikke slurv, så skal det litt til å få infeksjon. Har selv to hunder og brygger i ett vanskelig og holde rent/ikke minst sterilt miljø. Og har ikke hatt noen infeksjone som jeg kan se eller smake sålangt. Vask og steriliser godt og la vørter/utstyr være minst mulig eksponert. Så tror jeg ikke det er noe vits å stresse med det :)
 
Tror nok det eneste du oppnår er at det ikke gror bakterier på sølvtråden... Sølv dreper bakterier på overflaten.

Vask, vask og Starsan er oppskrift på fin øl:)
 
Hm, ser ut til at jeg må legge om mine vaner når det kommer til kroppsvask, jeg bruker bare å rulle meg rundt i sølvtøy når helga kommer.
 
Tannlegen brukar av og til komposittfyllingar med litt sølv i på problemfyllingar. Men då er jo heile flata sølvholdig, trur neppe ein sølvtråd beskyttar heile spannet innvendig.
 
Ser mange har det festlig her. Jeg mente selvfølgelig ikke å slurve med renholdet. På samme måte som de som har fått infeksjon føler de har vært nøye.

For ordens skyld brukes sølv som bakteriedrepende middel i mange sammenhenger.

Du som skal rulle deg i sølvtøyet ditt: mye tøy er satt inn med sølv for at det skal være bakteridrepende. Foreslår du starter
der så slipper du lukt resten av uken.

Tenkte kanskje det kunne brukes i denne sammenheng også. En kveil kan jo gjøres både høy og vid så den er i store deler av  dunken.
 
Tilbake
Topp