Infeksjonsfare med kaldt vann

Riis'en

Dommer
Jalle skrev:
Nå om vinteren bruker jeg å koke litt mer enn halve gryta (som er på 20-22 liter) Sile fra humla og ha kaldt vann rett i vørteren til tempen er under 30 grader. Dette fører også til at vørteren får mye oxygen.

Jeg har jo lest på diverse forum om øl brygging at vørter skal kjøles ned så fort som mulig pga. infeksjons fare. Jeg har ikke vært uheldig hittil.

Vill ikke det å ha i kaldt vann medføre infeksjonsfare, siden det ikke har blitt sterilisert? Tror det var det som skjedde med det forrige brygget mitt. Blei SURT.

Det er vanskelig å ta med øllet ut for kjøling, selv om det kunne vert morsomt, stå å røre i ei gryte midt på Grünerløkka  :ilike:
 
En løsning på det problemet kan kasje være å koke opp ønsket mengde vann, ha det over i en sterilisert beholder med lokk. Sette denne ut til vannet er kaldt.
 
Hej

Jeg mener at vide, at koldt vand fra springen er at betragte som sterilt. Har selv brugt denne "ordning" og ikke haft problemer med inficeret øl (har dog kun 2 bryg på kontoen)

Christian :godtoel:
 
Dette er en av de tingene det er vanskelig å si noe autorativt om, selv vil jeg anbefale å f.eks. koke opp blandevannet dagen før, ha på lokket og bare la det stå til dagen etter, brygge og blande det sammen.

Men om det er nødvendig, det har jeg egentlig ingen forutsetninger for å uttale meg om :)
 
Joakims forslag er uten tvil brukbar. Selv pleier jeg ta det ganske avslappet. Aberet er hvor ren selve kranen/slangen er ved tuppen. Selve vannet er med stor sannsynlighet å betrakte som sterilt, slik Christian også sier. Men men, man vil jo se at ølet går i dass, akkurat den ene gangen man prøver å blande med springvann...
 
Tja, for min del er det jo litt spesielt, siden jeg har to katter som liker å slikke på springtuten slik at det renner ut litt vann, så jeg VET at den ikke er ren :)
 
[tt][offtopic][/tt]
Æhm, det tatt i betraktning, og det at katter slikker seg på de merkeligste steder, så kunne du kanskje sagt det -før- jeg fylte vann på glasset mitt hos deg!?  :eek:
[tt][/offtopic][/tt]

Det er et klart eksempel på risikoen, ja. Man kan evt skru av springtuten og desinfisere den før bruk. Da vil jeg tro at det er lite som kan gå galt. Bortsett fra litt giardia kanskje...
 
Eduard skrev:
Det er et klart eksempel på risikoen, ja. Man kan evt skru av springtuten og desinfisere den før bruk. Da vil jeg tro at det er lite som kan gå galt. Bortsett fra litt giardia kanskje...

Er ikke Gardia en av de infeksjonene man ikke tremger å være bekjymret for når det gjelder Vørter?
Har forstått det sånn at ingen Infeksjon som er "Livsfarlig" kan trives i øl?
 
Tja, men Giardia er ingen infeksjon, det er en parasitt. Hehe :)

Jeg vet ikke om den kan leve i øl, jeg, men spørsmålet er jo om den kan lage usmak!
 
riisenbryggeriet skrev:
Er ikke Gardia en av de infeksjonene man ikke tremger å være bekjymret for når det gjelder Vørter?
Har forstått det sånn at ingen Infeksjon som er "Livsfarlig" kan trives i øl?

Det er også forskjell på vørter og øl.........  ;)  Giardia kan fint overleve i vørter, men når vørteren blir gjæret vil det ikke være levelig miljø for den, p.g.a. alkoholen som dannes, og pH'en i ølet som senkes.
 
Tilbake
Topp