Innspill til Saison

Meskingen rett rundt hjørnet.

23 L kok
90% pilsner
10% hvete

Tenker mesk på 64 grader i 60 min.

Humle
60 min, 10g Pacific Jade
60 min, 10g Jarrylo
1 min, 30g Jarrylo 1

Gjæres med Belle Saison. Har ikke temperaturkontroll, så det blir gjæring på 20ish grader. Evt begynne i romtemperatur, og så sette de på gulvet på vaskerommet, hvor det er varmekabler?
 
Er veldig spent på den humla?
har hatt lyst til å bruke den en Belgisk evt. hvete sak selv
 
Lukter i alle fall spennende, skal gi tilbakemelding når alt er ferdig!

Også stående en pilsner med Kazbek-humle, som virkelig har gitt god smak. Flaskes mot slutten av uken.
 
Meskingen rett rundt hjørnet.

23 L kok
90% pilsner
10% hvete

Tenker mesk på 64 grader i 60 min.

Humle
60 min, 10g Pacific Jade
60 min, 10g Jarrylo
1 min, 30g Jarrylo 1

Gjæres med Belle Saison. Har ikke temperaturkontroll, så det blir gjæring på 20ish grader. Evt begynne i romtemperatur, og så sette de på gulvet på vaskerommet, hvor det er varmekabler?
Hei. Jeg har gjæret mine saisonbrygg på ca 30-31 grader med godt resultat. Bruker mix av WLP565/568 med gjærstarter. Pitcher på 23-25 og lar stige ganske raskt. Bruker varmebelte og dunjakker rundt dunken på badegulvet. Tilsetter også hvit kandis etter stormgjæring og lar gjære ut til 1.002. Bruker også litt CaraBlond og Melano, samt risflak i mesken. -Les forøvrig Gahrs spennende artikkel om saison på medlemssidene!
 
Den er allerede lest opp og i mente!

Og da går jeg for gjæring på varmekabler, og noen tepper rundt :)

Hvordan tilsetter du hvit kandis? Kokt ut i sukkerlake regner jeg med?

Siden jeg har to gjæringsdunker tilgjengelig, en splitbatch med én dunk i romtemperatur, og én på varmekabler og med tilsatt hvitt sukker? Hm..
 
Du får god nok utgjæring med Belle uten å bruke sukker. Kan godt meske høyere også. Belle tåler varm gjæring godt - gjæra på 30 grader sist jeg brukte den.
 
Den er allerede lest opp og i mente!

Og da går jeg for gjæring på varmekabler, og noen tepper rundt :)

Hvordan tilsetter du hvit kandis? Kokt ut i sukkerlake regner jeg med?

Siden jeg har to gjæringsdunker tilgjengelig, en splitbatch med én dunk i romtemperatur, og én på varmekabler og med tilsatt hvitt sukker? Hm..
Sukkerlake kokt 15min, ca.0,5l rett i karet, ja. Bruker 700g hvit kandis på en 50l-batch. God ide` å splitte batchen din for å registrere forskjeller!
 
Tilbake
Topp