Gleden er på min side. Jeg har lavet en egen tråd for videre diskusjon og innspill, slik jeg og Finn Berger diskuterte på telefon for et par dager siden.Tusen takk til @rosnes for jobben med å utarbeide og oppdatere den omfattende artikkelen om fryselagring av gjær. Den oppdaterte versjonen er nå publisert på de nye nettsidene våre:
![]()
Læringsressurser
På denne siden finner du lenker til nyttige informasjon om hjemmebrygging, samt forslag til relevante arrangementer og aktiviteter. Forslag kan sendes til publisering@norbrygg.no. Aktiviteter og arrangementer Kunnskapsartikler Kryopreservering – fryselagring […]norbrygg.no
Jeg er svært glad for å høre at dette er forståelig for vanlige dødelige. Det er kanskje den bedste tilbakemeldingen jeg kunde få.Da har jeg rukket å lest igjennom artikkelen. Veldig interessant og skrevet slik at en vanlig dødelig fikk med seg det grøvste av hvordan en gjærcelle er bygget opp og hva som skjer under gjæring og innfrysing.
Har fryst ned gjær et par ganger tidligere, men fikk dårlig samvittighet etter å ha lest artikkelen. Det er godt rom for forbedring av metoden helt fra dyrking til tining av gjær.
Tusen takk for arbeidet du har lagt ned i artikkelen Rosnes![]()
Hvor støre er de røra du har handlet der? Den boksen virket meget hendig. Lite dødvolum. Link?
2 mlHvor støre er de røra du har handlet der? Den boksen virket meget hendig. Lite dødvolum. Link?
Hei. Jeg har startet innkjøp. Hvor finnes slike isoporkasser å få kjøpt?
Godt mulig at så store rør er lettere å håndtere - men volumet vil også føre til omfattende celledød og stress under opptiningen. Det er viktig med rask opptining for å hindre oppbygning av frie oksygenradikaler inde i cellene. Opptiningen i så store rør blir ikke rask nok, så du vinder neppe noe særlig på det.Hvilken størrelse på røra går folk for? Lager omtrent bare ~20L batcher (over snittet høy alkoholstyrke/gravity dog). Tenker jeg forsøker meg på 15ml som virker litt enklere å behandle. Noe jeg har glemt/misforstått?
1: Fylle rent rør med: ~7ml gjærslurry
2: Sette i kjøleskap ~30-60 min
3: Fylle ~7ml 30% glyserinblanding
4: Rist og sette i kjøleskap 30min (hvis man antar at glyserinblandingen er kald fra før)
5 - Får vurdere om jeg orker å ha en boks med alkohol i fryseren for å sakte ned frysingen.
6: Sette i fryseren
Kan også eksperimentere med å fylle 15ml røret fult med gjær, la det bunnsynke i kjøleskapet over natten og fjerne 7ml vørter neste dag.
https://www.aliexpress.com/item/1005005545451622.html (4-pakning).Hei. Jeg har startet innkjøp. Hvor finnes slike isoporkasser å få kjøpt?