Ølfestival på Voss i helga, og då må det sjølvsagt brygges litt på dagen. Satser på denne, som da blir ferdig noenlunde rundt juletider. Har skummet igjennom tråden for noen dager siden, så skal prøve å ikke stille samme spørsmålene igjen, men ingen garantier
Skjønner det er flytende gjær som gjelder for wit, og at man da helst bør lage starter. Skalerer denne oppskrifta så jeg havner på ca 20l sluttvolum, og har trykket det inn i MrMalty. Kan det stemme at 1 rør WLP400, sammen med 2.65L vørter (og da 265gr spraymalt) gir en passende starter, uten magnetrører?
Har aldri laget gjærstarter før, og ser alle sier det er lett som bare det, har også fått det innprentet av en kompis at det ikke er noe problem. Men jeg er evig pessimist og ser katastrofer på lang vei, så jeg kjøper med en nødpakke WB-06 også. Det blir vel ikke helt korrekt, men sikkert bedre enn en forurenset, død gjærstarter
Ang flaket hvete, usikker på om noen nevnte i tråden om det krevde noe forberedelse på den før den går i mesken? Et google-treff sa at om man hadde mer enn 25% flaket hvete burde man koke/meske denne (?) seperat i forkant for å få ut sukkeret i hveten.
"If the grain bill consists of more than 25% flaked wheat you should consider a cereal mash, or precooking the wheat in order to gelatinize it so you can extract more sugars out of it. The addion of 6-row can aid conversion since the barley contains a higher percentage of enzymes than 2-row."
Er dette unødvendig her, siden flaket hvete er ca 15% av oppskriften?
Min lokale humlepusher er tom for Amarillo (brygger alle denne nå for tida?), hva anbefales som erstatning? "Amarillo: Cascade, Centennial, Summit, Ahtanum" sier Brew365, noen favoritter? Centennial er også tom ser eg..