Julebrygg (overgjæra) - utgangspunkt og smakstilsetninger

Hei!

Jeg er nysgjerrig på hva dere tenker om å brygge en juleøl ved romtemperatur, hvilke malttyper som passer i utgangspunktet, og hvilke smakstilsetninger som fungerer godt for å lage en middels kraftig og smakstilsatt øl. Den skal helst ikke slå deg ned med kryddersmak, men ha et hint+...

Hva ville dere valgt av Pale malt og Pilsnermalt, f.eks.? Det virker som man lett kan smakstilsette en belgisk trippel, men jeg har også opplevd at gjæren setter ganske mye smak på brygget ved romtemperatur. Pale malt ser jeg ikke i så mange juleøloppskrifter, men tipper at det fungerer.

Så tenker jeg å tilsette mørkere malt, men vurderer om jeg heller tar en mørk pale, i stedet for å ta mye av f.eks. sjokolademalt, som også tilsetter mye smak i brygget.

På oppskrifter jeg ser på, så er både utvalget og mengdene med smakstilsetninger veldig ulike. Jeg ser ingefær, kanel, muskat, nellik, anis (og stjerne-), tørket appelsinskall, vanilje, chai te-pose(r).

TL;DR
Så spørsmålene er... Hva tenker dere er beste grunnlaget av pale og pilsner for å lage en mildere tilsatt juleøl, og hva slags malt- og smakssammensetning er det på deres (overgjærede) julebrygg?
 
Jeg lagde en standard Brown Ale, med bittelitt røstet bygg for litt farge i kinna og en dæsj karamellmalt for fyldens skyld. Hadde en kanelstang, fire vaniljestenger og 10 nellikspiker på 50 liter. Har ikke smakt den ennå, men regner med at den er snadder! :)
 
Vet ikke om malttyper og krydder er det vanskeligste.
Tror utfordringen like gjerne er temperatur kombinert meg gjær som setter lite smak gjæret ved romtemperatur.
Jeg kan ikke hjelpe men spørsmået er interessant og håper derfor at noen kan bidra med noe fornuftig.
 
Takk for svar! Ser ut som jeg prøver å få til omtrent det du gjør, Mats. Og ja, jeg er mest skeptisk til hvordan trappistgjæren fungerer i romtempen her sammen med andre smaker.

Nå har jeg googla i en stund og fått vann i munnen opptil flere ganger. Ser at det er en interessant oppskrift fra forumet her; Andrimne Old Ale av Smith-Gahrsen ( https://forum.norbrygg.no/threads/jk-07-sj1-andrimne-old-ale-gahr-smith-gahrsen.589/ ). Uten krydder, men trolig gode aromaer! Kanskje det går an å tilsette litt mer jul på noen av flaskene og se. Det eneste jeg sliter med, er å få til lagring i 210 dager (!) på 15 grader, men jeg lurer på å bare kjøre på og satse på at det er nok tid til at den blir god til jul... hvis ikke så er det ikke så nøye med tida heller.
 
Ja, Forvirret, jeg har trua på den! Bryggedag i morgen...

Og, som jeg har lett forgjeves etter, så har jeg skjønt at gjærtypene gir ulike smaker ut fra romtemperaturen, så jeg er på jakt etter en grei oversikt over hvilke temperaturer som gir hvilke utslag. Har noen sett noe slikt?
 
Nei, har ikke det. Vet ikke om det finnes heller. Men du/vi skulle fått fått anbefaling om hvilken som var best egnet, at det finnes en som er godt egnet har jeg aldri lest. Kanskje en norsk kan brukes? Har aldri brukt slike selv.
Så til dere med mer erfaring, hvilken ville dere brukt? @Gahr skulle kommet med noen visdomsord her men om ikke han har tid så er det andre som også kan brygge.
 
Tilbake
Topp