Juleølkonkurransen 2009

Eduard skrev:
Torga skrev:
Er det fortsatt bare 4 bidrag til konkurransen??

Ifølge §3 av konkurransereglene:
En og samme brygger kan maksimalt delta med 2 øl pr klasse i flaskekonkurransen. Det kan maksimalt oppføres 2 bryggere pr. brygg.

Det ser sånn ut ja. Nå må det sies at årets rammevilkår ikke har endret seg i forhold til ifjor. Til i år kan vi ikke endre på noe, men hvis det er interesse for det så vil vi ha åpning for å endre på ting til neste gang. Men for nå så må du nok prøve å finne ut av, hvilke av bryggene dine kvalifiserer best til å delta i juleølkonken. :)

[Er du da så heldig at du har flere enn 4 ulike julebrygg stående allerede?  ;D ]

Vi har bare et klart, på meldt og sendt.

men. i henhold til

http://norbrygg.no/index.php?option=com_content&task=section&id=6&Itemid=36
så er det bare 4 påmeldt brygg hittil.. stemmer det?
 
Ah, du henviser til (4 bidrag)? Nei, det har bare å gjøre med hvor mange artikler eller innlegg som finnes i kategorien 'Juleølkonkurransen 2009'  :biersmile:
 
Eduard skrev:
Ah, du henviser til (4 bidrag)? Nei, det har bare å gjøre med hvor mange artikler eller innlegg som finnes i kategorien 'Juleølkonkurransen 2009'  :biersmile:

Formuleringen her er laget for å missforstå  :bank:  ;)

Var helt overbevist om at det var snakk om antall bidrag, altså antall øl påmeldt. Greit med ei oppklaring  :yes:
 
Ola B. fra Petit Agentur stiller også i år som sponsor, og det blir fine premier (i form av verdikuponger) også denne gangen!

1. premie: 600 kr
2. premie: 400 kr
3. premie: 300 kr

Premiene gis i begge kategorier, altså det er 2 første premier, 2 andre og 2 tredje! Fristen kommer oss i møte i høy hastighet, så sørg for å få sendt av gårde julebryggene før helgen!
 
Dagen før selve juleølfestivalen til Norøl (fredag 6. november) ble de innsendte juleølene smakt av en jury som teller fire personer. Det ble litt få deltakere i år blant annet grunnet litt sen reklamering, men når man ser på poengsummene så har de som deltok ikke skuffet juryen!

Det beste ølet i hver kategori går videre til kveldens Juleølfestival og blir med i Norøls juleølsmaking, hvor alle juleøl av 2009 blindtestes av en jury under selve festivalen.

Vi er glade for å kunne si at vi har en entydig vinner i år, og det er Jan Halvor Fjeld! Han har vunnet i begge kategoriene, og hans to øl vil gå videre til Juleølfestivalens jury. Vi gratulerer vinneren og de andre deltakere for årets bragder, og håper at ølet til Jan Halvor vil få en plass høyt oppe blant de store ikveld også!

Det er Petit Agentur som står som sponsor for årets Juleølkonkurranse. Premiefordelingen er slik:
1. premie: 600 kr
2. premie: 400 kr
3. premie: 300 kr

Dommerskjemaene ligger hos dommerkomitéens formann Joakim, og kan hentes hos ham.




Her følger resultatsoversikten.

Tradisjonelt norsk juleøl:

[tt][size=12pt]1 35,25 Jan Halvor Fjeld - Juleøl 2008                          SOL901 TJ002
2 31,00 Jan Halvor Fjeld - Juleøl 2009                          SOL902 TJ001[/size][/tt]

Spesialjuleøl:

[tt][size=12pt]1 42,00 Jan Halvor Fjeld - Juleøl                               SOL903 SJ002
2 40,50 Tor G. Andreassen & Børge Antonsen - Myra Julebokk 2009 BTM313 SJ004
3 38,50 Olav Erlend Aslaksen & Amund Søberg - Svart Jol        LAH758 SJ007
4 37,00 Magnus Haugstad - Jul i Stua                            GIS178 SJ006
5 33,00 Trond Helland - Fjære Juleøl                            KOS666 SJ001
6 32,25 Terje N. Haugen & Halvor Bjåland - Jegerens joleglede   623GJK SJ005
7 29,75 Magne Ringland - Juleale                                JKS652 SJ003[/size][/tt]
 
Gratulerer til Jan Halvor Fjeld som med sin Speidel har fått topp score på alle sine øl. Vi i Speidelmafian er kjempefornøyde  :ilike:
 
Gratulerer så mye Jan!  :skaal2:

En stor bragd å vinne begge klassene  :amen:
 
Beant skrev:
En stor bragd å vinne begge klassene  :amen:

Særlig siden det var bare han som deltok (i den ene klassen) ;D

Uansett har en han gode poengsummer, og 42 av 50 poeng på spesialjuleøl er meget bra  :skitbra:
 
Richard skrev:
Beant skrev:
En stor bragd å vinne begge klassene  :amen:

Særlig siden det var bare han som deltok (i den ene klassen) ;D

Uansett har en han gode poengsummer, og 42 av 50 poeng på spesialjuleøl er meget bra  :skitbra:

Det tenkte jeg ikke på. Var det bare 1 deltager i tradisjonsklassen? Kansje noe kan gjøres til neste år for å få opp deltagelsen.
 
Jeg hadde brygget et øl til trad.juleøl, sammen med Ivar, men rakk dessverre ikke å levere det tidsnok, for da hadde svineviruset fått tak i meg :(.

Uansett, dette er bra resultater, og Jan svarte at "dette var hyggelig og veldig overraskende!". :)
 
Richard skrev:
Tror nok de fleste liker å brygge ale, kan ha noe med det å gjøre.

Kan nok være det, ja. Men andre år har det vært flere deltagere. Vi lager mye undergjæret, så får satse på å brygget et lavalkoholøl i tillegg til et spesialøl til neste år.
 
Spesielt hans spesialjuleøl var helt fantastisk. Jeg syntes at jeg ante lignende smaker som Anchor sitt krydrede juleøl, kan det stemme at ølet er tuftet på det?

Dommerskjemaene kommer på nett så snart vi får ordnet scanning ;)
 
Først: TAKK!
I am the Champion?
Jeg er glad og overrasket over premiedrysset. Jeg takker Norbrygg og alle involverte for den jobben de gjør med å fremme interessen for øl og ølbrygging bla annet ved å arrangere konkurranser. Mue av kunnskapen har jeg skaffet meg på dette forum, her er det mange kunnskapsrike bryggere som deler sin kunnskap med alle. Og takk også til sponsor Petit.

Bør vi skamme oss?
Jeg er glad og stolt av å score 42 poeng på mitt krydrede juleøl. 42 poeng bør holde til en god plassering, denne gangen gull. Jeg ser av poengsummene videre at det er et bra kvalitetsnivå på deltakerne. Men kanskje litt dårlig deltagelse.

Nå kommer kritikken. Mot oss medlemmer. Min dobbeltseier i tradisjonelt juleøl er ran ved høylys dag. 35,25 poeng er et greit øl og jeg er nogenlunde fornøyd. Men det bør ALDRI holde til seier. Når styre og medlemmer og sponsor Petit stiller opp og arrangerer konkurranse må også vi vise at vi setter pris på det. Ved å sende inn bidrag. Blir det like slapt neste år er det vel slutt? Kort varsel? Hadde det vært første gang det ble arrangert juleølkonkurranse hadde jeg kjøpt det. Men vi vet at det er en juleølkonkurranse i november, så jeg påstår: No Excuse. Dette er for dårlig.
Så begynn planleggingen for Norgesmesterskapet i mars og start bryggingen når juletreet er pæla ut. Vis at vi bryr oss.
Men nå skal jeg likevel nyte at jeg er dobbelt mester den korte stund jeg er hjemme i helga. Når jeg begynner å fly i desember skal jeg plukke fram Speidelen og starte brygging for NM. Har også vurdert å slutte mens jeg er på topp, men det er forkastet. :skaal:  :godtoel:
 
Gratulerer  :clap:.
Som ferskt medlem synes jeg du kan slå deg på brystet og være stolt over å vinne. Du har lært endel her på forumet, men du blir jo nå også en ressurs for oss andre som ikke har kommet dit du er...

Stå på og nyt seieren (med en øl?  :godtoel:)  :ilike:
 
42 poeng kan du være stolt av. Er vel en av de høyeste scorene som har vært i juleølkonkuransen?

Er det noen som vet hvordan det gikk med dette ølet i går kveld?

Vi er jo fornøyd med vår score også. Vi synes det er litt synd at norbryggs spesifikasjon på tradisjonellt juleøl setter en grense på 70 OG. Vårt øl er vel et "tradisjonelt" på 80 OG. Dette fordi vi liker at juleølet skal være litt alkoholsterkt, samtidig som vi brygger undergjæret og mest mulig tradisjonelt i smak. Hva hadde skjedd hvis vi hadde sendt inn øllet i tradisjonsklassen med den høye OG?
Hadde det blitt forkastet, fått redusert score pga feil OG eller blitt flyttet over i spesialklassen?
 
Spesial-juleølet er stort sett Jamil Z sin oppskrift Ol' Yule Loggy, Christmas/Winter Speciality Spiced Beer fra Brewing Clasic Styles, side 271.
Jeg brukte også litt av krydderblandingen i det tradisjonelle undergjærede juleølet-09. Det lærte meg at jeg må være mer forsiktig neste gang. Krydderet ble for dominerende.
 
Tilbake
Topp