Juleølkonkurransen 2011, lørdag 19. november

Takk for bra arrangement! Det var ei helg som inspirerte til mer brygging, og deling med mange er absolutt den beste måten å drikke øl på!

Ekstra takk til de som har organisert og arrangert, det var bra foredrag, bra arrangement, og både øl og mat var helt førsteklasses. Stemningen på Klostergården er også helt spesiell, vi kommer gjerne tilbake dit i hjemmebryggsammenheng (og andre sammenhenger) enda flere ganger!
 
Takker alle deltagere og medhjelpere for trivelig lag og god hjelp, stor stas å være strandet sammen på en øde øy for en helg i hjemmebryggingens navn! :skitbra:

Artig at maltølet/stjørdalsølet vokser i popularitet, blir oppdaget av et nytt og interessert publikum og at tradisjonen videreutvikles av ivrige bryggere. Vel fortjent seier til Roar!

Ellers blir det spennende å se hvordan Jørn og Jan Halvor Fjeld går frem for å få brygget Yulebock i Klostergården en gang til vinters..
 
Da var jeg hjemme igjen og må henge meg på alle fornøyde kommentatorer. Gratulerer til alle vinnerer og tusen takk til Klostergården og Norbrygg for en vellykket helg med nydelig mat  :amen:

Edit: måtte selvfølgelig adde Norbrygg i teksten over.
 
Det motiverer også at entusiaster fra Hamar, Kongsvinger, Atna, Nittedal og Skage tar turen, og at PF-øl blir sendt med fra Hakadal for å hjelpe på deltagelsen! :)
 
Jeg kunne dessverre ikke være på arrangementet i år, men fikk via telefon en stemningsrapport. Hørtes ut som jeg gikk glipp av noe... Ei hyggelig plassering ble det jo også.

Nå venter jeg bare på dommerskjemaene.
 
Dommerskjemane fra forbedømmingen var tenkt publisert samtidig med resultatlisten i går kveld, men vi hadde nok noen misforståelser som gjorde at de ble utsatt til i kveld. De er uansett rett rundt hjørnet, og blir da liggende under Konkurranser (øverst på skjermen). Skjemaene fra finalen blir scannet i morgen, og kommer da iløpet av dagen.

Oversikt over hvem som skal ha hvilke gavekort er oversendt Petit Agentur, så vinnerne kan bare referere til det ved neste handel.
 
Det blir artig å sammenligne bedømmingene. Det var mye av de samme kommentarene på de forskjellige dommerne i forbedømminga, og det er jo en god ting :)
 
Alltid like artig og lærerikt å lese dommerskjemaene. Ølet mitt fikk nok rettferdig behandling, men jeg lurer på hva i bryggeprosessen som kan gi nelliksmak? Samtlige dommere fremhevet at ølet hadde en viss nelliksmak, men ølet mitt inneholdt ikke nellik overhode! Kan tanniner vippe over mot nellik?
 
Vanligvis kommervdet av gjæringen. F.eks hveteølgjær produserer en del nellik, særlig på litt lavere temperaturer.
 
Nellikaroma kolmer typisk fra fenoler som produseres under gjæringen. I hvor stor rad det opptrer vil avhenge av gjærtype, gjæringstemperatur, oksygentilgang og gjærmengde ved pitching. Tysk hveteølgjær og mange belgiske gjærtyper produserer ekstra mye av stoffet (4-vinyl guaiacol).

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Huub skrev:
nellikaroma og et 40 °C steg under mesking kan ha sammenheng?

Ja. De ytre lagene i både hvete og bygg inneholder ferulsyre (litt mer i hvete enn i bygg). Temperaturer rundt 40 C i mesken gir økte konsentrasjoner av syren i vøreteren. Ferulsyren blir igjen omdannet til 4-vinyl guaiacol av visse gjærtyper.
 
Vil det bli lagt ut flere dommerskjema etter hvert, eller er det kun de fra forbedømmingen som blir publisert?
 
Bjarte H skrev:
Vil det bli lagt ut flere dommerskjema etter hvert, eller er det kun de fra forbedømmingen som blir publisert?

Jeg siterer fra Lars sin posting i går:
"Dommerskjemane fra forbedømmingen var tenkt publisert samtidig med resultatlisten i går kveld, men vi hadde nok noen misforståelser som gjorde at de ble utsatt til i kveld. De er uansett rett rundt hjørnet, og blir da liggende under Konkurranser (øverst på skjermen). Skjemaene fra finalen blir scannet i morgen, og kommer da iløpet av dagen."

Så de dukker vel opp i dag, men vi må jo legge inn litt margin for at ikke alt går som planlagt alltid. Livet består av avbrytelser.
 
Takker for ett hyggelig arrangement. Dette ga mersmak, og jeg skal garantert stille neste år også! Da skal jeg nok også stille i PF.
 
Håvard Midtkil skrev:
Bjarte H skrev:
Vil det bli lagt ut flere dommerskjema etter hvert, eller er det kun de fra forbedømmingen som blir publisert?

Jeg siterer fra Lars sin posting i går:
"Dommerskjemane fra forbedømmingen var tenkt publisert samtidig med resultatlisten i går kveld, men vi hadde nok noen misforståelser som gjorde at de ble utsatt til i kveld. De er uansett rett rundt hjørnet, og blir da liggende under Konkurranser (øverst på skjermen). Skjemaene fra finalen blir scannet i morgen, og kommer da iløpet av dagen."

Så de dukker vel opp i dag, men vi må jo legge inn litt margin for at ikke alt går som planlagt alltid. Livet består av avbrytelser.

Ai, overså visst den biten. Takk!
 
Tilbake
Topp