Kan vi snakke om Kölsch?

Gahr skrev:
Gjæren er ikke aktiv i lagringsfasen, mye av poenget med å senke temperaturen er nettopp å få gjæren til å felle ut. Man kan senke tempen sakte for å unngå sjokk, men gjæren bunnfeller uansett, så det er ikke noe stort problem å tenke på. Å senke tempen sakte er først og fremst et poeng i lyse og lette øl, særlig lagere. I kraftigere saker er det ikke like viktig.

Når man går under 4 grader omtrent vel. Men gjæren er jo gradvis aktiv på vei ned fra de 17 gradene i oppskriften til den blir inaktiv.
 
Det stod vel ikke noe om hvor sakte man skulle senke tempen. Men har lest at flere bryggerier senker med ca en grad pr dag. I et slikt tilfelle så blir det 13 dager med fortsatt planlagt gjæraktivitet fra 17 grader ned til fire grader.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Arnadal Kølle Style: Kölsch  Brewer: Tom Smedsrud
 
Statistics
Volume: 25 liters
Boil Volume: 28 liters
OG: 1049
BG: 1043
FG: 
Alcohol: 4.8 % by vol.
Colour: 8 EBC (Pale yellow)
Bitterness: 25 IBU
BU/GU: 0.51


Fermentables
Pilsner Malt 3 EBC  3 EBC  5000 g
Wheat Malt  3 EBC  300 g
Cara Pils 37 EBC  37 EBC  300 g

Mash schedule: 65 degrees for 60 minutes.



Hops
Tettnanger 4.5% alpha  40 g  60 minutes
Tettnanger 4.5% alpha  15 g  30 minutes
Tettnanger 4.5% alpha  15 g  10 minutes

Fermentation
Yeast: 2565 Koelsh
Fermented at 16 degrees C for 14 days.


Litt usikker på Cara-tilsetningen, men har søkt litt rundt omkring og ser at flere har dette for å få litt farge. Ser også at noen bruker Vienna, men også noen som kun bruker Pilsner malt. Er tilsetningen hvete og cara ok?
 
Ser veldig bra ut det ja, men hadde droppet 10 minutters humlen. Etter å ha snakket et par ganger med gutta inne på bryggselv Stavanger kom jeg fram til denne oppskriften:

http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi?pick=Bots%20K%F8lsch&mine=&sort=date&stylesort=0&numshow=100&namesearch=bots&brewersearch=

Pga mangel av Hvete malt måtte jeg bruke flaket hvete. Vørteren ble meget klar og fin og hadde et nydelig preg av bitterhumle  :)

Det er så lite smak i utgangspunktet i en kölsch at det er svært lite humle som skal til!

Så lenge du holder deg til ca 5% hvete og 5% av cara,vienna eller liknende + en tysk humle, blir det bra!

Også veldig viktig at gjæringstempen ligger på 15-16 grader!
 
Hei

Min neste batch blir en Kölsch, og i så måte har jeg noen spørsmål:

1) Jeg har sett en del på oppskrifter her på forumet, og andre steder, at legger merke til at de fleste benytter seg av hvete og vienna, eller hvete og munich i tillegg til pilsnermalt. Jamil Zainasheff har skrevet en artikkel på byo.com hvor han skriver at man "bør" holde det enkelt og bruke kun en annen malttype i tillegg til basemalten, og da i mengde inntil 5 %. Han nevner da hvete, vienna eller munich. Vil det fortsatt være Kölsch om man benytter både hvete og vienna, eller hvete og munich, i tillegg til basemalt (rent bortsett fra at den må være brygget i Köln for å kunne være en Kölsch, vel og merke :)) Hva blir forskjellen ved å bruke flere malttyper her? Et fyldighere øl med ett større maltpreg?

2) Jeg har forstått det slik at 16 grader er en fin temperatur for Kölsch. Jeg tenker bruke WLP029. Ved gjæring av ale har jeg gjerne startet på 18 grader, og økt til 19 grader etter 24 timer, så til 20 grader etter 48 timer og gjærer ut her. Bør jeg ha en trinnvis progresjon ved gjæring av Kölsch? Eventuel hvilke progresjon (grader og tid)? Eller bør den ligge på samme temperatur (16 grader) over hele gjæringsforløpet?

3) Er det 14 dager som er tommelfingerregel for gjæring av Kölsch også, som for ale? Den skal lagres etter gjæring, men jeg har ikke lyst til å oppta plass i gjæringsskapet mitt lenger enn jeg må. Jeg må jo brygge en ny batch igjen snart! :) Kan jeg gjære ut Kölschen i kjøleskapet, flaske, og la stå til karbonering i to uker, for så å sette flaskene i kjelleren til lagring? Kjelleren holder forøvrig nå "kun" mellom 10 og 11 grader, så vet det ikke er helt optimalt, men det funker kanskje?
 
1: Hvetemalten er for å få fin skumfasthet (skum som ikke forsvinner før du har begynt å drikke)  ;) Noen bruker Munich for å få litt mer farge på brygget. Bruker du 5% hver av disse to blir det veldig bra. Har snakket med gjengen på Bryggselv om dette et par ganger! Jeg selv har brukt Vienna for å teste ut hvordan det blir. Neste gang vil jeg teste Munich.

2: Ifølge samme gjengen på Bryggselv har de brygget Kølsch utallige ganger for å finne rett temp på gjæringen, og de har kommet fram til at 15-16 grader er optimalt!

3: Min egen tommelfingerregel for Ale er 3 uker uansett, men jeg kan ikke tenke meg at det er problem med 2 uker.

Vil vel si at 10-11 grader er litt høyt for lagring men det blir sikkert øl utav det også  ;)
 
Da har jeg satt sammen en oppskrift med 90 % pilsnermalt, 5 % hvetemalt og 5 % vienna malt, så får jeg prøve det i første omgang.

Angående gjæring så følger med andre ord Kölsch samme gjæringstid som en ale? Den trenger altså ikke noe ekstra tid til gjæringen grunnet lavere temperatur, slik som en lager?

Gitt gjæring på 16 grader, er det noen som vet om jeg bør starte på 14 grader, for så å øke til 15 etter et døgn, og til 16 grader etter to døgn, for så å gjære ut der? Har kjørt den praksisen med temperaturøkning de to første dagene på ales etter å ha sett det bli anbefalt av Gahr i en annen tråd, men vet ikke hvordan det er med Kölsch / hybrid :)

Mulig lagringstemperaturen min i bod er noe høy, men eneste muligheten jeg har, så får satse på at det duger  :biersmile:
 
Gjæring på 15-16 grader i 14 dager skal holde d vil jeg tro. Om det har noe for seg og starte på 14 og øke til 16 når det gjelder hybrid vet jeg lite om, men det er sikkert noen her inne som kan svare på det også  :)

Er veldig spent på min som nå står til gjæring! Første Kölsch for meg også, så jeg gleder meg til smaking!  :)

Mulig lagringstemperaturen min i bod er noe høy, men eneste muligheten jeg har, så får satse på at det duger

Det blir helt sikkert bra Kölsch av det og!  :biersmile:
 
Noen som har en formening om man bør starte litt lavere og øke temperaturen underveis i gjæringen? F. eks. Starte på 14 grader, øke til 15 etter 24 timer,  så til 16 grader etter 48 timer og gjære ut der?

Eller bør man ligge på 16 grader flatt i 14 dager?
 
Da var ting-og-tang kjøpt inn for bryggedag i morgen, men har et lite problem; fikk ikke tak i gjær 2565. Jeg måtte jo ha gjær, så da ble det US-05 isteden. Det blir riktig nok ikke en typeriktig Kölsch, men god øl kan det allikevel bli.

Hva blir egentlig dette? Kölsch-wannabe?
 
Det blir en kjempegod lys og fin øl. Har gjort noe tilsvarende selv for ikke lenge siden da jeg også var tom for Koelsch-gjær. Eneste var at jeg humlet med Halertau Hersbrucker.... Har ca 7 liter igjen av denne ølen. Jeg skal brygge nå i påsken, og ønsket å brygge en til av denne varianten, men da var de tom for WL 001 (tilsvarende us-05). Så da blir det å lage den med Koelsch-gjær for det hadde de fått inn igjen  ;D

Gled deg, ølet du skal lage blir kjempegodt  ;D
 
Takk for tilbm. Vil det allikevel være viktig med lav temperatur på gjæringen, eller kan jeg la den gjære mellom 18-20 grader?
 
Jeg gjæret på 16 til 17 grader. Jeg har dessverre ikke muligheter til å styre temperaturen under gjæring, så jeg må ta det som er tilgjengelig. Men den tåler fint å bli gjæret kaldere, og går nok også fint på 18 til 20 grader også. US-05 er i utgangspunktet en relativt nøytral gjær som lar humlen og malten få komme frem i smaksbildet også. Så den vil nok ikke sette så veldig sterkt preg på ølet om du gjærer den på 18 til 20 grader.
 
Jeg satt gjærdunken i kjelleren de siste to dagene. Der var det omtrent 8 grader på det aktuelle tidspunktet. Etter min lille erfaring, så det ut til å funke- ølet var i hvertfall gyldent og klart ved tapping.
Noen setter det enda kaldere om de har plass til det i et kjøleskap.
 
Nå har øllen stått og gjæret i 11 dager og SG er nå kun på 1020! Her må jeg ha bommet noe på mesketemp... Hva skal jeg gjøre? Bare la det bli hva det blir (en litt søt wannabe Kølsch)? Mer gjær?

Vørteren smaker faktisk godt, men litt for søtt kanskje!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg prøver meg med følgende oppskrift på Kölsch:

Generelt
OG: 1,048
FG: 1,012
Farge (beregnet) EBC: 8
Beregnet bitterhet (Tinseth): 24,2
Sluttvolum i kjele: 22
BU:GU ratio: 0,5
Effektivitet: 70 %

Malt
Pilsner malt (4 EBC) 4,430 gram
Hvetemalt (4 EBC) 0,240 gram
Vienna malt (14 EBC) 0,240 gram

Humle
60 min: Hallertauer Mittelfrüh [3 %] - IBU Tinseth: 20,8: 54,5 gram
15 min: Hallertauer Mittelfrüh [3 %] - IBU Tinseth:   3,4:       18,0 gram

Gjær
WLP029  German Ale/Kolsch 1 rør med starter på magnetrører

Annet
I mesken: Kalsiumsulfat 2,0 gram
I mesken: Kalsiumklorid 3,9 gram
I skyllevann: Kalsiumsulfat 1,1 gram
I skyllevann: Kalsiumklorid 2,3 gram
15 min: Whirlflock 0,5 tablett
10 min: Gjærnæring 2,2 Gram

Gjæringstemperatur og -tid
16 grader i 14 dager

EDIT: Meske på 65 grader i 90 minutter. Koker i 90 minutter.

Ser det greit ut?
 
Hei på dere der ute:)
Jeg har brygget øl en stund og har prøvd å brygge på forskjellige måter (ikke veldig erfaren). Jeg ser at mange skriver om Kölsch og kunne tenke meg å prøve denne. Er det noen som kan gi meg en god oppskrift på Kölsch?
ca 20-25l og ved å meske.
På forhånd takk.
 
Hopp to og tre linjer nedover på lista så finner du både oppskrifter og annet om Kølsh...
Selv har jeg tenkt å prøve meg på Andrimne Kølsh ganske snart!! 
 
Tilbake
Topp