Kan jeg vanne ut med kokende vann rett i gjæringsfatet?

Hei.

Jeg fikk alt for høy OG. 1078....... Aldri vært borti å få så høye verdier.

Er det mulig å kjøle ned etter koking til 17grader ca og tilsette rent kokende vann rett i gjæringsbøtta før jeg tilsette gjær?

Hva ville du gjort hvis du hadde en slik OG, og satt å titte skuffende på den mens den nå koker med 1 humle?:)))

Takker for svar:)

Går greit å vanne ut. Bare pass på tempen til slutt.

Antall liter du har * 78 / OG'en du vil ende opp med = Sluttvolum.

Eller http://www.brewersfriend.com/dilution-and-boiloff-gravity-calculator/

Kristofferp skrev:
Takk for svar.

Er det noen baksider ved å bruke vann som nevnt over?

Nei. Du benytter deg av vann til og oppnå riktig konsentrasjon av sukker i vann :)
Edit : Så lenge du passer på at vannet er sterilt så har det ingen konsekvenser, hvis du tilfører bakterier så har det en bakside :)

Kristofferp skrev:
Er det mulig å kjøle ned etter koking til 17grader ca og tilsette rent kokende vann rett i gjæringsbøtta før jeg tilsette gjær?

Det er vanligvis ingen grunn til å koke vannet i Norge, med mindre du har en privat vannkilde eller av andre grunner ikke stoler på vannkvaliteten din.

Konsekvensen vil vel være at bitterheten også reduseres? Går kanskje Ann å koke humle med vannet?

Bitterheten vil reduseres hvis du vanner ut ja, men du kan bruke humle i vannet akkurat som med vørter, så slipper du det :)

Du sier ikke noe om årsaken til høy OG, det kan være høyere utbytte eller mindre vørter.
Sitter du igjen med mindre vørter, må du vanne ut for å unngå høyere bitterhet enn tenkt. Fikk du bedre utbytte, kan det være lurt å justere humletilsetning med tanke på høyere volum. Da både bitterhet og aroma vil bli lavere enn forventet.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Tilbake
Topp