Kan min bitre vørter reddes?

Da er 2,3 l (1kg) dme tilsatt gjærinskaret.
Brukte i tillegg 100g humle siste 5 min av koketiden.

SG skvatt opp fra 1.027 til 1.044, så er det bare å håpe den gjærer ut godt.

Planen er nå å tørrhumle ca. 200g om noen dager, når gjæringen nærmer seg slutten.

Dette virker bra. Men hold oss orientert om utviklingen. Det er litt spennende;).
 
Håper på at det i det minste blir tålelig bra, gitt utgangspunktet.
SG nå 1.024, men det har bremset godt de siste timene. Temperaturen er på vei ned, og det er merkbart mindre aktivitet.
Håpet er å nå området 1.016, men akkurat nå ser det litt mørkt ut.

Ikke prøvd WLP007 før, men ut fra det jeg leser gjør den seg fort ferdig, og når den er ferdig så er den ferdig. Må vel bare vente å se et par dager fram, men dersom den stopper helt opp; er det noen som har lyktes med å få igang fermenteringen igjen på noen måte? Enten ved å forsøke å vekke den eksisterende gjæren eller evt. pitche mer? Poenget her er jo nå å forsøke få alkoholstyrken opp over 7% i et forsøk på balansere bitterheten.

Hvis man tar resultatet av kalkulatoren på brewersfriend som Finn Berger linket til, hvor estimert OG med den ekstra DME jeg kokte opp totalt skulle være 1.072 må jeg ned i en FG på 1.018 for å komme over 7%.

Nå skal jeg ikke lage for mye matte ut av det heller. Smaker det godt er det forsåvidt likegyldig hva FG blir :)
 
Håper på at det i det minste blir tålelig bra, gitt utgangspunktet.
SG nå 1.024, men det har bremset godt de siste timene. Temperaturen er på vei ned, og det er merkbart mindre aktivitet.
Håpet er å nå området 1.016, men akkurat nå ser det litt mørkt ut.

Ikke prøvd WLP007 før, men ut fra det jeg leser gjør den seg fort ferdig, og når den er ferdig så er den ferdig. Må vel bare vente å se et par dager fram, men dersom den stopper helt opp; er det noen som har lyktes med å få igang fermenteringen igjen på noen måte? Enten ved å forsøke å vekke den eksisterende gjæren eller evt. pitche mer? Poenget her er jo nå å forsøke få alkoholstyrken opp over 7% i et forsøk på balansere bitterheten.

Hvis man tar resultatet av kalkulatoren på brewersfriend som Finn Berger linket til, hvor estimert OG med den ekstra DME jeg kokte opp totalt skulle være 1.072 må jeg ned i en FG på 1.018 for å komme over 7%.

Nå skal jeg ikke lage for mye matte ut av det heller. Smaker det godt er det forsåvidt likegyldig hva FG blir :)

Du bør ikke la temperaturen synke, da risikerer du at gjæringa går i stå. Sett dunken varmere. Det gjør ikke noe om temperaturen blir høyere mot slutten av gjæringa.
 
Sist redigert:
Du bør ikke la temperaturen synke, da risikerer du at gjæringen går i stå. Sett dunken varmere. Det gjør ikke noe om temperaturen blir høyere mot slutten av gjæringa.

Har satt på ovn på rommet dunken står, så da synker det forhåpentligvis ikke mer. Er nå på 19,5 og skal forsøke å få den opp på 21 igjen.
 
Du bør ikke la temperaturen synke, da risikerer du at gjæringa går i stå. Sett dunken varmere. Det gjør ikke noe om temperaturen blir høyere mot slutten av gjæringa.

Oppdatering:
Da har jeg ligget på 21,5-22 grader de siste par dagene. Litt høyt ift. de 18-21 WLP007 trives best på, men ble viktigere å holde gjæringen i gang. Veldig sakte men sikkert beveget seg ned til 1.022. I morges ga jeg karet en veldig lett "swirl" for å kanskje vekke flokulert gjær en smule. Det resulterte i en umiddelbar nedgang til 1.019. Jeg bruker Tilt hydrometer i karet, så noen 100% måling er det ikke, men bruker det som indikasjon. Det er mye grums i dette brygget, så antar at Tilt'en kan ha blitt påvirket av det. Kommer uansett til å ta en ordentlig hydrometer måling til helga for å se om SG er så langt nede at det er verd å ofre 200 g tørrhumle på brygget.

Mtp. at det allerede er vesentlig mer grums i dette brygget enn normalt (enden på pumpefilteret falt av ifm. at det gikk tett, og fikk med svært mye bunnfall), bør jeg bruke humleposer under tørrhumlingen for å unngå enda mer?

Gitt at gjæringen nå åpenbart går mot slutten; når er det best å tørrhumle?
 
Oppdatering:
Da har jeg ligget på 21,5-22 grader de siste par dagene. Litt høyt ift. de 18-21 WLP007 trives best på, men ble viktigere å holde gjæringen i gang. Veldig sakte men sikkert beveget seg ned til 1.022. I morges ga jeg karet en veldig lett "swirl" for å kanskje vekke flokulert gjær en smule. Det resulterte i en umiddelbar nedgang til 1.019. Jeg bruker Tilt hydrometer i karet, så noen 100% måling er det ikke, men bruker det som indikasjon. Det er mye grums i dette brygget, så antar at Tilt'en kan ha blitt påvirket av det. Kommer uansett til å ta en ordentlig hydrometer måling til helga for å se om SG er så langt nede at det er verd å ofre 200 g tørrhumle på brygget.

Mtp. at det allerede er vesentlig mer grums i dette brygget enn normalt (enden på pumpefilteret falt av ifm. at det gikk tett, og fikk med svært mye bunnfall), bør jeg bruke humleposer under tørrhumlingen for å unngå enda mer?

Gitt at gjæringen nå åpenbart går mot slutten; når er det best å tørrhumle?

Litt høy temperatur på slutten av gjæringen er ikke så nøye, det er temperaturen under hovedgjæringen som kan være kritisk.

Tiltometeret driver vel og teller bobler, så at det regerte på at du roterte ølet, er ikke så rart, for dermed frigjør du jo litt kullsyre.

Grumset bør jo felles ut etter hvert. Humleposen kan du montere på enden av tappeslangen når du tapper over til tappekaret - hvis du skal flaske, i alle fall. Jeg gjør det sånn, og det fungerer utmerket.

Tiltometeret er jeg dypt skeptisk til, og ville ikke stole på det lenger enn jeg kan kaste en elefant - og den personlige rekorden der er ganske dårlig. Et ordentlig hydrometer er det eneste jeg jhar respekt for, og det eneste jeg kunne tenke meg å ta ordrer fra.
 
Litt høy temperatur på slutten av gjæringen er ikke så nøye, det er temperaturen under hovedgjæringen som kan være kritisk.

Tiltometeret driver vel og teller bobler, så at det regerte på at du roterte ølet, er ikke så rart, for dermed frigjør du jo litt kullsyre.

Grumset bør jo felles ut etter hvert. Humleposen kan du montere på enden av tappeslangen når du tapper over til tappekaret - hvis du skal flaske, i alle fall. Jeg gjør det sånn, og det fungerer utmerket.

Tiltometeret er jeg dypt skeptisk til, og ville ikke stole på det lenger enn jeg kan kaste en elefant - og den personlige rekorden der er ganske dårlig. Et ordentlig hydrometer er det eneste jeg jhar respekt for, og det eneste jeg kunne tenke meg å ta ordrer fra.

Tilten er faktisk overraskende nøyaktig, men når jeg skal ta beslutninger er det ordinært hydrometer som gjelder.

Jeg tenkte å få dette over på fat når gjæren har fått ryddet opp litt etter seg, kanskje neste helg, men tipset med humpeposen som filter i enden av slangen burde jo forsåvidt kunne brukes direkte i fatet også.

Skal ta en hydrometer prøve i kveld, og hvis tilten er på sporet av rett SG satser jeg på å hive 100g Loral og 100g Amarillo rett i karet etterpå. Så er det bare å krysse fingrene en drøy uke til o_O
 
Oppdatering:
SG er nå på 1.014, og det plopper fortsatt i gjærlåsen ca. hvert 10 sekund 10 dager ut i gjæringen. SG har beveget seg ett poeng ned daglig de siste 4 dagene, så det er tydeligvis fortsatt aktivitet. Temperatur er fortsatt ca. 22 grader i karet. Smaken på brygget bærer fortsatt tydelig preg av en IBU på rundt 100 :confused:, men det er klart bedre enn det var i det minste. Skal ikke felle noen dom før det er tappet, avkjølt og karbonert. ABV anslår jeg nå til ca. 7,4%.

Blir interssant å se hvor lenge gjæringen fortsetter. Antar jeg bare lar det stå til SG er stabil over noen dager, og så senke temperaturen.
 
Da er Bitter Bitch edition nesten karbonert ferdig på fat. Klarte ikke dy meg mer i går kveld, og måtte smake.
Må si at det absoultt ikke ble verst. Vil til å med gå så langt som å si at den ble temmelig god. Ikke lengre en American Pale selvsagt, men en ganske bra IPA faktisk.

Bitterheten jeg fryktet er kraftig dempet, og faktisk ikke fremtredende i smaksbildet. ABV tilnærmet 7,5% har nok gjort sitt til det. Humlesmak og aroma er svært fremtredende, men ikke påtrengende. Har fått en skikkelig "juicy" smakskarakter, som kommer bedre frem enn de fleste pol-IPA'ene. Men så er den vesentlig ferskere også.

Fargen er en god del mørkere enn jeg hadde trodd (se bilde), og er usikker på om det skylles 200g tørrhumle eller om det er oksidering som gjør det. Kan ikke si at jeg kjenner noen særlig smak eller lukt av oksidering, men ikke umulig at alkoholen og humlen overdøver det foreløpig.

IMG_5703.JPG

Takk til @Finn Berger og andre som har bidratt med tips og råd for å redde APA'en til en med begrenset erfaring.
 
Tilbake
Topp